TEMAN

DEMI MASA

Saturday, May 14, 2011

KOPI BOLEH KURANG RISIKO KANSER PAYUDARA.

ScienceDaily (10 Mei, 2011) - Baru-baru ini kajian yang diterbitkan, menunjukkan bahawa peminum Kopi tidak hanya menikmati rasa kopi mereka, tetapi juga menurunkan risiko barah dengan secangkir kopi mereka. Kajian lebih terperinci diterbitkan pada 10 Mei di jurnal akses terbuka Biomed Central's Breast Cancer Research menunjukkan bahawa minum kopi biasanya mengurangkan risiko antiestrogen-resistan-reseptor estrogen (ER) negatif barah payudara.



Para penyelidik dari Sweden membandingkan faktor gaya hidup dan pengambilan kopi di antara wanita mengidap barah payudara dengan wanita sama usia yang tidak. Mereka mendapati bahawa peminum kopi memiliki insiden lebih rendah barah payudara berbanding perempuan yang jarang minum kopi. Walau bagaimana mereka juga mendapati bahawa faktor beberapa gaya hidup memberi kesan keatas jumlah yang terkena barah payudara, seperti usia saat menopause, sukan, berat badan, pendidikan, dan daripada sejarah keluarga barah payudara. Sekali mereka telah dapat menyesuaikan data mereka untuk mengira faktor-faktor lain ini, mereka mendapati bahawa kesan perlindungan kopi pada kanser payudara bolehlah diambilkira keatas ER -negatif barah payudara.

Kumpulan dari Institutut Karolinska menjelaskan bahawa, "Ada sering maklumat yang bertentangan tentang kesan positif dari kopi - ketika kami membandingkan hasil kajian kami dengan sebuah penelitian di Jerman kita mendapati bahawa data mereka menunjukkan kecenderungan yang sama, namun hubungan itu jauh lebih lemah. Kami menyarankan bahawa ini mungkin ada hubungannya dengan cara kopi disediakan, atau jenis kopi yang digemari. Rasanya tidak mungkin bahawa kesan perlindungan ini disebabkan phytoestrogen terdapat pada kopi kerana tidak ada penurunan insiden ER-positif barah dalam kajian ini

Jadi, sementara terbukti bahawa kopi mungkin mempunyai kesan bermanfaat dalam melindungi wanita dari barah payudara negatif- ER, mekanisme dan sebatian yang tepat yang terlibat belum lagi jelas dan tidak semua jenis kopi adalah sama .

nota :

Cari yang halal o.k

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute