TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, August 05, 2009

Kebangkitan Mekah-Kota Suci dalam Peralihan

Di bawah ini adalah satu himpunan gambar-gambar saya yang baru dan belum pernah dilihat sebelum ini dari Mekah, Arab Saudi. Banyak bangunan di bandar bersejarah ini sedang di robohkan. Setiap hari beberapa buah bangunan dirobohkan secara terkawal dengan menggunakan bahan letupan, meninggalkan kepulan asap debu bagai melambangkan berlalunya masa silam dan memberi laluan untuk masa depan. Di atas runtuhan ini sebahagian bangunan tertinggi di planet ini mula muncul bagi menepati bukan sahaja keperluan pertambahan pesat penduduk malah pertambahan jumlah jemaah-jemaah daripada agama yang paling pesat membangun di dunia bagi mengerjakan ibadah haji dan umrah yang datangnya dari segenap pelusuk di dunia ini. Ahlan wa Sahlan ke Mekah Al Mukarramah.
Artikel asal:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=698372

Dari pandangan atas bumbung Abraj Al Bait- Pembinaan Hotel terbesar dalam sejarah dengan 15.6 juta kaki persegi keluasan ruang lantai. Sumber:http://en.wikipedia.org/wiki/Abraj_Al_Bait_Towers
klik untuk imej yang lebih besar




No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute