TEMAN

DEMI MASA

Friday, May 14, 2010

7 Perkara yang perlu di hentikan di Facebook sekarang


Menggunakan Password yang lemah
Elakkan nama yang mudah atau kata-kata anda dapat mencari dalam kamus, bahkan dengan nombor ditempelkan pada hujungnya. Sebaliknya, campuran atas dan huruf kecil, nombor, dan simbol. password harus mempunyai minimum lapan aksara. Salah satu teknik yang baik adalah untuk memasukkan nombor atau simbol di tengah perkataaan, seperti variasi pada kata "rumah": hO27usEs!

Meletakan Tarikh Lahir Penuh dalam Profail anda

Ini adalah target ideal untuk pencuri identiti, yang boleh menggunakannya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai anda dan berpotensi mendapatkan akses ke bank anda atau akaun kad kredit. Jika anda telah memasukkan tarikh lahir, pergi ke halaman profil anda dan klik pada tab Maklumat, seterunya pada Edit Maklumat. Pada bahagian Maklumat Asas, pilih untuk hanya menampilkan bulan dan hari pada ruang hari lahir atau kosongkan terus.

Memerhatikan Kawalan Privasi Berguna (Useful Privacy Controls)

Selama hampir segalanya dalam profil Facebook anda, anda boleh menyekat akses kepada hanya teman-teman anda, teman dari teman, atau diri anda sendiri. Menyekat akses kepada foto, tarikh lahir, pandangan agama, dan keluarga maklumat, antara lain. Anda boleh memberikan orang-orang tertentu saja atau kumpulan akses kepada barang-barang seperti foto, atau menghalang orang-orang tertentu dari melihat mereka. Pertimbangkan untuk mengeluarkan maklumat kenalan, seperti nombor telefon dan alamat, kerana anda mungkin tidak mahu orang untuk mempunyai akses kepada maklumat yang tetap.

Menempelkan Nama Anak anda pada keterangan(caption)
Jangan gunakan nama anak dalam tag imej atau keterangan. Jika ada orang meggunakannya, padamkan dengan mengklik Padam Tag. Jika anak anda tidak ada di Facebook dan seseorang memasukkan namanya pada keterangan , mintalah orang itu untuk memadamkan nama tersebut.
Menyebutkan yang anda berada jauh dari rumah.

Ia bagai meletakkan isyarat atau tanda "tiada orang di rumah" pada pintu rumah anda. Tunggulah sehingga anda tiba di rumah untuk memberitahu semua orang bagaimana menariknya percutian anda itu dan usah terangkan dengan jelas tentang tarikh apa-apa perjalanan sekalipun.

Membiarkan Mesin Pencari(Searh Engine) menjejakki anda
Untuk membantu mencegah orang-orang asing dari mengakses halaman anda, pergi ke bahagian Search Facebook kawalan privasi dan sila pilih untuk hasil carian Facebook untuk Kawan Sahaja. Pastikan kotak untuk mendapatkan hasil carian umum tidak di’checked’.

Membenarkan Remaja Menggunakan Facebook tanpa di pantau.

Facebook di hadkan ahlinya untuk usia 13 dan lebih, tetapi anak-anak lebih muda daripada itu boleh menggunakannya. Jika anda memiliki anak muda atau remaja di Facebook, cara terbaik untuk memberikan kawalan adalah dengan menjadi anda salah seorang sahabat talian mereka. Gunakan alamat e-mel anda sebagai akaun mereka, oleh itu anda akan menerima sebarang notis dan memantau kegiatan mereka. "Apa yang mereka fikirkan sebenarnya bukanlah sesuatu yang sangat serius," kata Charles Pavelites, agen khusus pengawasan di Internet Crime Complaint Center. Sebagai contoh, seorang anak yang posting komentar "Ibu akan pulang, saya perlu mencuci pinggan" setiap hari, pada masa yang sama ia mendedahkan terlalu banyak tentang rutin hidup seharian ibubapanya.


Consumer Reports tidak mempunyai hubungan dengan pengiklan dalam Yahoo!
Hak Cipta 2009, Pelanggan Kesatuan US, Inc All Rights Reserved.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute