TEMAN

DEMI MASA

Friday, November 26, 2010

Catatan Rehlah Haji Tahun 1431H oleh Dr. Abdul Basit Bin Haji Abdul Rahman.

Catatan Rehlah Haji Tahun 1431H – 2010M (1)

Catatan Rehlah Haji Tahun 1431H – 2010M
Oleh: Abu Anas Madani,
Jemaah haji KT82. Maktab 81. Melalui Ash-Har Travel & Tours Sdn Bhd.
[KT: Nombor Penerbangan Catar Tabung Haji dari Msia. Maktab: Nama kumpulan Muassasah Arab Pengendali Jemaah Haji Malaysia di Makkah]

بسم الله الرحمن الرحيم ، الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه، وبعد
Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah wassolatu wassalamu ‘ala Rasulillah, wa ba’du.
Haji, Firman Allah Taala:

{ وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (27) لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (28) } [الحج: 27-28]
Maksudnya: {Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. (27) Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin}. (Surah Al-Haj: 27-28).

Sabda Rasulullah saw:
عن أبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: (( مَنْ حَجَّ لِلَّهِ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ )) رواه البخاري.

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu katanya: Aku mendengar Rasululah sallallahu alaih wasallam telah bersabda: “Sesiapa yang melakukan haji kerana Allah, kemudian tidak melakukan rafath (berkata lucah / hubungan seks) dan tidak melakukan kefasikan (maksiat), maka akan keluar daripada dosanya seperti hari hari dilahirkan oleh ibunya”. [Riwayat Bukhari].

Dalam catatan ringkas ini ana akan ceritakan sedikit pengalaman peribadi yang dilalui dan diperhatikan sepanjang rehlah al-haj (menunaikan ibadat haji) pada tahun 1431 Hijriah bersamaan 2010M.
Semoga apa yang dicoretkan di sini menjadi suatu kenangan dan sebahagian darinya pula boleh dijadikan bahan renungan / perbincangan bersama.
Perjalanan dari Msia:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan peluang kepada Abu Anas ke Makkah untuk menunaikan haji serta memberi bimbingan kepada jemaah haji yang bersama dalam pakej Ash-Har Travel & Tours.
Hari Pertama: (01 Nov) Rombongan kami dari KB agak cemas sedikit. Cuaca yang mendung dan hujan turun agak lebat, beberapa penerbangan terpaksa menukar haluan dan beberapa kerisauan sampingan yang menyapa. Alhamdulillah, sesudah semua ujian ‘sulung’ itu dilalui akhirnya pesawat kami MH dapat mendarat dengan selamat walaupun penerbangan yang dijadualkan jam 11.35 pagi agak terlewat berlepas ke KLIA.
Sampai di KLIA jemaah terus dibawa dengan bas ke Kompleks Jemaah Haji Kelana Jaya, sampai di KJ jemaah berehat di bawah khemah yang disediakan dan makanan tengah hari diedarkan oleh staf Ash-Har.
Setelah selesai makan jemaah dibawa masuk ke bilik rehat dalam dewan Jurga sementara menunggu waktu lapor diri di dewan berlepas.
9.30 malam proses check in dimulakan dan jemaah berkumpul dalam dewan berlepas. Sedikit taklimat perjalanan disampaikan oleh pegawai TH, kemudian seorang jemaah melaungkan azan sebagai tanda perlepasan.
[Ada juga jemaah bertanya dan minta dalil, adakah Rasulullah saw atau para sahabat azan ketika hendak bermusafir? Dalil perlu diteliti untuk memberi jawapan kepada jemaah yang bertanya!!]
Kemudian jemaah dibawa naik bas dan satu konvoi 7-8 buah bas diiringan oleh sepasukan polis trafik terus ke dewan berlepas KLIA.
Jam 2.00 pagi rombongan kami berlepas dengan pesawat Saudia (SV) ke Jeddah. Dalam penerbangan Abu Anas sempat bercakap sikit mengenai Miqat dan solat subuh atas KT memandangkan semua anak kapal tidak boleh berbahasa melayu.
Rombongan kami terpaksa solat subuh atas KT. Maka, ramailah jemaah melakukan solat “HORMAT WAKTU” yang diajar kepada jemaah haji oleh para pengkursus haji di Malaysia. Abu Anas dapat solat dengan sempurna dicelah kerusi KT, Alhamdulillah.
Sampai di Jeddah 6.40am waktu Arab Saudi, kami terpaksa menunggu giliran cop pasport dan mengambil barangan. Semua proses pasport dan urusan kastam serta pihak kementerian Haji Arab Saudi, kami menaiki bas ke Makkah. Semua proses di atas dan perjalanan mengambil masa 7-8 jam, Allahulmusta’aan. Kami sampai di Hotel Dar Umm Hanie, Makkah jam 2.30pm.
Amalan Tawaf dan Saie umrah dilakukan secara berkumpulan dan ada juga yang pergi sendirian, khasnya mereka yang pernah datang menegrjakan haji atau umrah.
Sepanjang tempoh menanti hari wukuf, sempat diadakan beberapa siri ceramah kepada jemaah, mengenai sejarah Makkah dan tanah haram, ceramah khas mengenai kelebihan 10 hari terawal bulan Zulhijjah; takbir, tahmid dan tahlil serta anjurkan berpuasa sunat. Begitu juga penjelasan mengenai adab-adab khusus bagi mereka yang hendak melakukan ibadah qurban. Perkara ini kelihatannya seolah-olah ter’padam’ dari kotak ilmu dan amalan masyarakat kita di Malaysia.
Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis yang diriwayat oleh Imam Muslim; “Apabila masuk bulan Zulhijjah, mereka yang nak melakukan ibadah qurban dan berniat untuknya hendaklah tidak memotong kuku, mencukur rambut atau bulu atau memotong rambut dari mula berniat hinggalah selesai qurban dilaksanakan”.
Kemudian 10 Nov tugas ceramah lebih ringan dengan kedatangan Ustaz Abu Fateh al-Mubaraki, Ahmad Husni Dato’ Abdul Rahman…
Bersambung….

Catatan Rehlah Haji Tahun 1431H – 2010M (2)

Siri 2: Perjalanan Haji 1431H.
Ahad 8 Zulhijjah (Yaum al-Tarwiyah):
Dinamakan “Hari Tarwiyah” kerana pada hari ini para jemaah haji menyediakan air untuk kegunaan mereka di Arafah dan Mina selama tempoh mereka mengerjakan haji.
Amalan hari ini bagi jemaah haji;
Bagi orang yang melakukan haji tamattu’ (melakukan umrah sewaktu datang ke Makkah) maka hendaklah berihram (berniat) melakukan haji pada hari ini. Kemudian keluar menuju ke Mina sebagaimana Baginda SAW dan para sahabat melakukannya. Baginda berada di Mina melakukan solat Zohor, Asar, Maghrib, Isya’ dan Subuh secara qasar dan tidak dijamakkan.
Pada pagi hari Tarwiyah, Jemaah haji Asia Tenggara termasuk Malaysia akan dibawa terus ke Arafah, tidak dibawa ke Mina, dengan alasan takut tak sampai ke Arafah dan terlepas wukuf, menyebabkan jemaah tidak dapat haji, namun ada juga beberapa kumpulan jemaah yang bertindak sendiri dan menuju ke Mina pada hari tarwiyah. Alhamdulillah, mereka selamat juga sampai ke Arafah pada pagi Isnin dan berwuquf dengan sempurna.
Alasan ini sudah lama digunakan, jadi dengan pembesaran kawasan Mina dan jalan yang telah tersusun, ditambah lagi dengan adanya keretapi yang mula beroperasi di Masya’ir (Mina, Muzdalifah dan Arafah) pada tahun 1431H ini, maka amatlah diharapkan agar pihak berkuasa yang menguruskan jemaah haji Malaysia berfikir dan berunding dengan pihak Muassasah Asia tenggara untuk menyediakan kemudahan pergerakan jemaah ke Mina, kemudian ke Arafah, sebagaimana yang dilakukan oleh Muassasah Negara lain. Sama-samlah kita berdoa agar sunnah ini dapat dihidupkan secepat mungkin.
Untuk maklumat pembaca, sekarang ini projek keretapi ataupun monorel yang menghubungkan Makkah, Arafah dan Mina telah siap dan dapat digunakan pada musim haji 1431H, namun penggunaannya terhad kepada hujjaj dalam negeri sahaja.
Jemaah Ash-Har mula bergerak ke Arafah jam 12.30 Th, waktu Zohor di Makkah. Sampai di Arafah jemaah di bawa masuk ke kawasan yang dikhaskan oleh Maktab (81) kepada syarikat Ash-Har, solat Zohor dan makan bekalan yang dibawa…
Masuk waktu maghrib, jemaah di arahkan agar melakukan solat jama’ tamam (7 Rakaat; maghrib 3 dan Isya’ 4 rakaat) pihak Maktab / Tabung Haji telah menyedia mikrofon besar yang boleh didengari oleh semua jemaah maktab 81 (bilangannya 2400 orang) kemudian Dato’ Daud Che Ngah (Andalusia Travel) memulakan program dengan memberikan kuliah kemudian diikuti oleh ustaz lain. Setelah kuliah mereka tamat Abu Anas berucap sekejap kepada para Jemaah Ash-Har di khemah.
Alhamdulillah muafakat antara 7 buah Travel dalam Maktab 81 (Andalusia, Ash-Har, Harom Fast, KSB, Hidayah, Lintas, Misbah) Berjaya, tiada gangguan zikir secara kuat pada malam Arafah. Walaupun ada juga ustaz jemputan (Indon) yang dibawa oleh sebuah syarikat dalam maktab ini berzikir kuat di sebelah khemah kami, tapi tidaklah begitu menganggu jemaah lain…
Biasanya pada malam ARAFAH ni, ustaz-ustaz pakej swasta yang dibawa khas oleh syarikat masing-masing akan berzikir dengan kuatnya, menggunakan mikrofon dengan suara yang lantang. Ada yang bermula seawal jam 1pagi dan ada yang selepasnya.
Sedangkan arahan pihak Tabung Haji yang telah dikeluarkan melalui perbincangan dengan semua pihak pakej ini: “Tidak dibenarkan untuk mengadakan majlis zikir dan qiyamullail beramai-ramai secara kuat kerana ini boleh menggangu jemaah haji lain yang ingin tidur atau berehat untuk menghadapi hari Wukuf keesokan harinya termasuk yang mungkin yang sedang beribadat dan bermunajat secara bersendirian sebagaimana yang dianjurkan.”
Tetapi apa yang menyedihkan, walaupun perkara ini tidak berlaku dalam Maktab kami, tetapi masih ada sebahagian ahli zikir munajat yang tidak menghiraukan arahan dan meneruskan program mereka tanpa mengambil kira perasaan orang lain dan melanggar hak kejiranan yang sepatutnya dijaga dan dihormati.

Isnin 9 Zulhijjah 1431H. (Yaum Arafah): Wukuf.
Tibalah fajar pagi hari Arafah, suatu hari yang telah disebut dalam sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak ada hari yang Allah SWT membebaskan ramai hamba-Nya daripada api neraka lebih ramai daripada hari Arafah. Allah SWT hampir dengan hamba-Nya dan berbangga-bangga dengan mereka kepada para malaikat dengan berfirman: “Apa yang mereka mahu?” [HR Muslim No. 1348]
Fajar pagi yang tenang ini, dengan udaranya yang sejuk dan dingin, para jemaah haji menunaikan solat subuh secara berjamaah di khemah masing-masing.
Selesai solat ada yang membaca ma’thurat (zikir pagi) dan mendengar kuliah subuh yang disampaikan oleh Ustaz Suhaimi dari Harom Fast Travel di Surau Maktab dan dapat didengari oleh semua jemaah.
Mereka juga menikmati hidangan sarapan pagi secara ringkas yang disediakan oleh pihak muassasah.
Waktu dhuha juga disambut dengan solat sunat dhuha, bacaan al-Quran dan pelbagai ibadat sunat yang lain.
Kuliah Dhuha disampaikan dengan panjang lebarnya oleh Ustaz Dato’ Daud Che Ngah (Andalusia Travel).
Nama Abu Anas telah dicadangkan oleh pihak Tabung Haji sebagai Khatib Maktab 81 (setelah beberapa kali mesyuarat penyelarasan dan persetujuan antara Travel telah dicapai), pengumuman juga telah dibuat, Jemaah Ash-Har jam 10 pagi telah mengambil tempat di surau untuk mendengar khutbah, namun anak bulan tidak Nampak. Tiba-tiba aje datang seorang ustaz yang bertugas dengan TH beritahu khutbah hari ini akan disampaikan oleh beliau atas arahan..katanya.
Bagi Abu Anas tidak menjadi masalah (telah biasa dengan situasi seminar, wacana atau ceramah yang dibatal atau ditangguhkan) walaupuan terpaksa menapak ke Janadariah (Pejabat Besar TH) yang terletak agak dauh dari tempat kami duduk, untuk penyelarasan khutbah, cara begini nampak tidak teratur dan menyalahi keputusan mesyuarat yang dibuat serta menimbulkan sedikit terkilan serta kesian kepada jemaah Ash-Har yang penuh semangat pergi awal ke Surau (ada beberapa orang jemaah yang menyuarakan kekecewaan dengan pertukaran last minit ini) kebetulan pula ustaz yang mengambil alih khutbah nampak tidak bersedia dengan khutbah yang disampaikan….
Isi kandungan khutbah Arafah sepatutnya berkisar dan berputar mengenai khutbah al-Wada’ (khutbah Rasulullah saw) yang disampai di Arafah ketika mengerjakan haji terakhir Baginda. Intipati khutbah ini amat penting dan perlu difahamkan kepada jemaah yang sedang bersemangat untuk berwukuf pada setiap tahun, biarpun berulang kerana jemaah yang datang saban tahun majoritinya orang yang berlainan.
Khutbah rasmi Arafah yang dikeluarkan TH tahun ini tidak sesuai dan banyak berkisar tentang falsafah haji yang terlalu umum dan menggunakan bahasa sastera yang rumit untuk difahami kebanyakan para jemaah serta tidak memfokuskan secara khusus permasalahan ibadat haji, perkara yang membawa kepada keabsahan dan kemabruran haji walaupun terdapat sisipan khutbah Wada’ namun ianya tidak diperjelas isi kandungannya tersebut secara jelas dan penting untuk bekalan para jemaah haji apabila pulang ke tanah air nanti.
Satu lagi yang membuatkan jemaah berasa pelik adalah apabila khatib selesai khutbah yang pertama dan baru memulakan khutbah yang kedua, seorang muazzin diarahkan untuk bangun melaungkan azan. Lalu terjadilah pertembungan di antara khutbah dan doanya dengan bilal yang sedang melaungkan azan itu, menjadikan para jemaah keliru dan terpinga-pinga, mahu menjawab azan atau mendengar khutbah!
Memang ada disebut dalam kitab fiqh tentang cara sedemikian, namun perkara ini perlulah dibincangkan secara halus dan teliti, apakah sewaktu Rasulullah SAW menyampaikan khutbahnya dahulu, baginda melakukan perkara seperti ini?
Selepas itu imam melakukan solat zohor dan asar secara jamak taqdim, tamam iaitu tidak qasar, empat rakaat zohor dan empat rakaat asar.
Sedangkan Jabir RA meriwayatkan pada hari tersebut Rasulullah SAW melakukan solat zohor dan asar secara jamak taqdim dan qasar.
Zikir Arafah.
Selepas solat zohor dan Asar para jemaah mula berzikir, ada yang dipimpin oleh para syeikh dan ada yang secara bersendirian.
Antara zikir yang agak masyhur dikalangan sebahagian para ustaz kita adalah zikir: “Hasbi Rabbi JallalLah, ma fi qalbi ghairul-Lah..” dan ia seolah-olah menjadi zikir rasmi pada hari Arafah.
Sedangkan zikir ini tidak diketahui sumbernya dan kelebihannya serta ertinya pula menunjukkan kepada pengakuan membersihkan diri “…. Tiada di dalam hatiku selain Allah” benarkah pengakuan ini?
Sebaliknya zikir yang diajar oleh Rasulullah SAW tidak begitu popular (diketahui) dan dipopularkan.
Sabda Rasulullah saw: Maksudnya: “Sebaik-baik doa ialah doa yang dibaca pada hari Arafah, dan sebaik-baik ucapan yang aku ucapkan serta nabi-nabi sebelumku ialah:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .
“Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya kepujian, dan Dia berkuasa ke atas setiap sesuatu”.
Maka harapan kita ialah agar zikir ini diperkenal dan diajar secara bersungguh-sungguh kepada para jemaah haji, dengan bacaan, makna dan kelebihannya secara menyeluruh.
Waktu Paling Berharga
Waktu wukuf yang afdhalnya ialah bermula selepas solat zohor hari Arafah sehingga tenggelam matahari (maghrib), namun bagi mereka yang terlewat sampai ke Arafah masih boleh melakukan wukuf hingga terbit fajar (subuh) hari raya.
Jabir RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW, selepas solat zohor terus berwukuf, duduk di atas untanya, menghadap ke arah kiblat mengangkat kedua tangannya berdoa dengan khusyuknya sehinggakan apabila terlepas tali unta daripada tangannya, Baginda mengambilnya dengan sebelah tangannya sahaja, dan tangan yang sebelah lagi terus diangkat berdoa.
Ini bermakna waktu afdhal untuk berdoa pada hari wukuf itu cuma lima jam setengah atau 330 minit sahaja. Tetapi malangnya masih terdapat jemaah haji kita yang tidak mendapat kesedaran dan motivasi yang cukup tentang kelebihan dan fadhilat hari yang amat istimewa ini! Mereka masih sanggup melalui saat yang bertuah ini dengan hanya berbual-bual kosong, tidur, bahkan ada yang masih tergamak merokok, orang lain mencari haji mabrur, dia pula membuat haji malboro!
Semoga Allah kurniakan kita dengan haji mabrur.
Pada petang Hari Arafah itu ana minta supaya jemaah bermunajat bersungguh-sungguh kepada Allah, dengan tangisan yang penuh syahdu agar diampunkan dosa dan diterima haji yang dilakukan serta memohon kesejahteraan untuk diri sendiri, keluarga dan kawan-kawan yang berpesan agar berdoa untuk mereka, mintalah kebaikan di dunia dan di akhirat…

Ke Muzdalifah
Apabila tiba waktu maghrib, jemaah haji akan dibawa ke Muzdalifah dengan bas yang disediakan mengikut giliran masing-masing.
Setiap maktab akan disediakan bebrapa buah bas (Shuttle bus) yang akan memunggah jemaah haji ke Muzdalifah yang jaraknya lebih kurang 8Km, mengambil masa 10-15minit sahaja melalui jalan khas yang dipanggil “Jalan Taraddudiyyah”, jalan ini khas untuk jemaah haji Asia Tenggara.
Alhamdulillah kami tiba di Muzadalifah jam 8.30 malam…
Apabila masuk waktu maghrib, Rasulullah SAW keluar dari Arafah menuju ke Muzdalifah dan mengerjakan di sana, solat maghrib dan isya’ secara jamak ta’khir dan qasar setelah itu Baginda SAW berehat.
Tidak ada riwayat yang menyebut Rasulullah saw melakukan ibadat khusus pada malam Muzdalifah tersebut.
Sewaktu di Muzdalifah juga jemaah haji kita mula mengutip anak-anak batu untuk melontar. Batu yang dikutip seharusnya hanya sebesar ruas jari kelingking atau kacang fol dan jangan melebihi daripada saiz ini sebagaimana yang dipesan oleh Rasulullah SAW: “Janganlah kamu melampau/melebihi,” ketika menunjukkan saiz batu untuk melontar. Baginda juga tidak mensyaratkan agar batu itu dikutip di Muzdalifah, tetapi boleh saja dimana-mana.
Perhatian: Diingatkan di sini tidak perlulah jemaah haji membawa lampu suluh setiap seorang, memadailah sebuah untuk satu keluarga atau kumpulan, sebagai bekalan untuk kecemasan.
Selepas jam 12 tengah malam jemaah haji Malaysia mula diangkut keluar dari Muzdalifah menuju ke Mina. Bagi jemaah yang bersama pakej, mereka akan diundi kumpulan mana yang akan bertolak dulu dengan shuttle bus, jadi terpulang pada nasib dan bersabarlah menunggu giliran masing–masing. Ada yang terpaksa menunggu sehingga subuh, bagi mereka ini Alhamdulillah, dapat mabit (bermalam) penuh di Muzdalifah sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.
Kesedaran seperti ini perlu diajar kepada jemaah, barulah mereka akan tenang apabila terkena giliran yang terakhir (selepas subuh).
Jemaah Ash-Har keluar Muzdalifah jam 3 pagi ke Mina…

10 Zulhijjah 1431H (Yaum ‘Eidil Adha) Hari Raya.
Bagi kumpulan yang sampai awal (sebelum subuh), mereka akan dibawa terus untuk melontar, manakala mereka yang sampai dah hampir subuh atau selepasnya harus menunggu sehingga selepas asar nanti pula.
Jemaah Ash-Har keluar ke Jamarat selepas solat Asar…
Selepas melontar dan balik ke khemah, suasana dalam khemah nampak ceria dan terang dengan kepala haji-haji yang licin.
Alhamdulillah mereka menyambut tawaran Rasulullah saw yang mendoakan agar Allah SWT memberi rahmat kepada orang yang bercukur kepalanya sebanyak tiga kali, kemudian setelah dirayu kali keempat barulah Rasulullah SAW mendoakan Rahmat untuk mereka yang hanya bergunting sahaja.
Tetapi masih ada juga yang tidak ingin merebut ganjaran pahala yang ditawarkan ini, yang entah bila lagi akan hadir dalam hidup mereka, masih enggan untuk mengugurkan seluruh rambut mereka di Mina yang berokah ini, lebih sayangkan rambut daripada mengikut sunnah Rasulullah SAW!
Rambut yang dicukur akan tumbuh semula, insya’Allah, tetapi peluang untuk menjadi orang yang termasuk dalam doa Rasulullah SAW yang diulang sebanyak tiga kali ini, tiada siapa yang dapat menjamin peluang ini akan berulang sekali lagi dalam hidupnya.
Alhamdulillah, jemaah haji yang bersama saya ramai yang licin kecuali beberapa orang. Sedih juga hati ini, dalam sejarah membimbing jemaah Ash-Har inilah tahun yang paling ramai jemaah tidak mahu bercukur. Semoga Allah memberinya peluang lagi untuk menerima ganjaran doa Rasulullah SAW sebagaimana rakan jemaahnya yang lain, insya’Allah.
Mina 1431H
Di Mina, kebanyakan jemaah haji Malaysia diletakkan di perkhemahan Mu’aisim yang jaraknya hampir 3km daripada Jamarat (tempat melontar).
Rombongan kami ditempatkan di Maktab 81, Perkhemahan Asia Tenggara. Kebanyakan jemaah haji Malaysia ditempatkan disekitar ini kecuali mereka yang membayar mahal (pakej VIP), ditempatkan dekat dengan Jamarat.
Kami yang tinggal di perkhemahan ini, disediakan makanan secara bungkus sebanyak tiga kali sehari, nasi kering tanpa kuah (mungkin untuk mengurangkan keperluan kepada bilik air), bolehlah untuk menghalau lapar, alhamdulillah. Ramai jemaah bawa bekalan serunding dll. sebagai lauk tambahan. Makanan yang paling popular lima hari ni ialah Indomie, orang yang tak makan maggi mi di Msia pun terpaksa makan di sini…
Lelaki dan perempuan dikhemah yang berasingan, diberikan tilam kecil sebuah seorang (nak dapat tilam, Ash-Har kena bayar tambahan kepada Muassasah) seelok-elok muat badan, seperti liang-lahad, sebagai peringatan kepada kematian. Suasana tidaklah begitu sesak sangat, kerana terdapat ramai jemaah yang berulang alik pulang ke Makkah untuk menunaikan tawaf dan saei masing-masing, khasnya orang-orang muda dan jemaah wanita yang menjangkakan haidh mereka sudah hampir.
Yang menjadi sedikit masalah, memerlukan kesabaran dan ketahanan yang amat tinggi ialah tentang bilik air dan tandas. Bilangan tandas yang amat sedikit berbanding dengan jemaah yang amat ramai, satu maktab yang yang terdiri lebih daripada 2000 orang jemaah, hanya disediakan 40 buah tandas sahaja. Purata masa yang diperlukan jika waktu subuh, hampir atau lebih dari sejam beratur untuk menunggunya. Lebih-lebih lagi bagi kaum wanita, nak beratur lagi, nak jaga aurat lagi (terdapat juga yang tidak begitu mengambil berat tentang aurat mereka).
Pihak yang bertanggungjawab tidak cakna dengan masalah ini, kawasan tandas wanita terbuka tidak ada dinding atau tirai. Ana cuba juga minta petugas Ash-har tolong buat tabir dengan pelastik besar yang dijadikan hamparan di Muzdalifah, namun tidak mencukupi, hanya bahagian bawah dapat di tutup, atasnya masih terbuka.
Satu lagi yang perlu diberi perhatian dan kesedaran kepada hujjaj Malizia ialah sifat suka mandi tak kira masa dan keadaan, orang melayu ini tidak faham-faham, dalam keadaan yang begini terdesak pun, masih sentiasa hendak mandi, tidak hanya menyelesaikan hajat-hajat yang wajib sahaja! Setelah selesai solat nanti pergilah mandi.
Jemaah haji yang berada di Mina diminta supaya solat jamak yang tamam (tanpa qasar) dengan alasan darurat susah mendapatkan air, sedangkan jika mengikut sunnah Nabi SAW, Baginda melakukan solat qasar tanpa jamak, bererti setiap solat dilakukan dalam waktunya sendiri.
Aktiviti ibadat lain, mengikut kerajinan dan keaktifan ustaz pembimbing masing-masing. Ada yang meriah dengan ceramah dan tazkirah, ada yang senyap sahaja. Alhamdulillah kami rombongan Ash-Har, sentiasa mengadakan tazkirah setiap selepas solat jamaah, dan ceramah sejarah Mina serta hikmat bermabit (bermalam) & melontar di adakan setiap hari, begitu juga taklimat dan penerangan bagi setiap aktiviti yang akan dilakukan seperti melontar dan lain-lain.
Ana telah mengarahkan kepada jemaah lelaki / wanita agar mengadakan kelompok usrah tilawah al-Quran sepanjang perjalanan haji, Alhamdulillah ramai yang berjaya khatam al-Quran dalam tempoh tersebut..
Selepas solat Maghrib hari 11 Zulhijjah, sedang jemaah berjalan ke Jamarat, tiba-tiba angin ribut bertiup dan diikuti dengan kilat serta guruh di kawasan Mina. Cemas juga rasanya takut-takut hujan lebat… di Makkah ni bila hujan keadaan jadi bahaya kerana air deras mengalir dan menghanyutkan apa yang ada di tempat laluannya.. mujurlah hujan turun rintik-rintik dan jemaah sempat melontar dan balik ke khemah dengan selamat.

Pada Hari 12 Zulhijjah, selepas solat Zohor, kami mengadakan Forum Mina. Pengerusi: Ustaz Bahari (Lintas Travel), Panel: Dato’ Daud, Abu Anas dan Suhaimi.
Jemaah Malaysia diberi arahan oleh Muassasah keluar melontar selepas asar / maghrib, kami pun keluar berjalan kaki beramai-ramai ke Jamarat (tempat melontar). Bagi sesiapa yang mahu melontar secara persendirian, pada waktu selain tadi, boleh pergi, tetapi tidak dibenarkan membawa bendera negara kerana tidak mahu nampak bercanggah dengan arahan yang telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa Muassasah yang bertugas.
Alhamdulillah dengan pembesaran yang begitu canggih dan sistematik, laluan kami lancer dan dapat terus naik ke tingkat satu, tanpa menghadapi kesesakan dan kekacauan. Ianya amat bersih dan selesa, tanpa ada hujaj-hujaj yang tidur di tepi-tepi jalan lagi, bahkan untuk menunggu pun tidak boleh, akan dihalau oleh polis petugas.
Setelah dua malam berada di Mina, ahli rombongan kami diberi pilihan samada untuk melakukan nafar awal (balik dulu ke Makkah, selesaikan amalan haji di Mina) ataupun memilih untuk menyempurnakan mabit tiga malam di Mina dan melakukan nafar thani. Setengah jemaah melakukan nafar awal, majoriti jemaah melakukan nafar thani bersama ustaz. Ini berpandukan hukum kelonggaran yang diberikan oleh Allah Taala dalam firman-Nya:
{ وَاذْكُرُوا اللهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ، فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ، وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى، وَاتَّقُوا اللهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ } [البقرة: 203]
Maksudnya: “Dan berzikirlah* (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang berbilang, barangsiapa yang ingin cepat berangkat (dari Mina) sesudah dua hari, maka tiada dosa baginya. dan barangsiapa yang ingin menangguhkan (keberangkatannya dari dua hari itu), maka tidak ada dosa pula baginya, bagi orang yang bertakwa. dan bertakwalah kepada Allah, dan ketahuilah, bahwa kamu akan dikumpulkan kepada-Nya”. [Al-Baqarah: 203]
[*]Maksud zikir di sini ialah membaca takbir, tasbih, tahmid, talbiah dan sebagainya. beberapa hari yang berbilang ialah tiga hari sesudah hari raya haji iaitu tanggal 11, 12, dan 13 bulan Zulhijjah. hari-hari itu dinamakan hari-hari tasyriq.
Hujan lebat di Mina – Makkah.
Pada hari Nafar Awwal (12 Zulhijjah) tahun ini, waktu asar hujan lebat turun di Makkah dan Mina. Waktu itu kami berada di dalam khemah hendak menunaikan solat Asar hujan turun dengan lebatnya… banyak juga selipar hanyut, dan ada khemah jiran kami yang dimasuki air… di luar khemah sampah sarap hanyut bersama air… hujan turun tidak lama, mungkin sekitar setengah jam saja..
Tetapi alhmadulillah, bumi padang pasir ni lain sikit, cepat kering dan surut air. Selepas solat Maghrib kami telah dibenarkan oleh Muassasah untuk keluar melontar ke Jamarat…
Pada hari ke tiga belas, semua jemaah haji pulang ke Makkah, berbagai pengalaman dirasai oleh jemaah haji, ada bas ditahan oleh murur (polis trafik) yang bertugas, maka mereka terpaksa turun bas dan berjalan jauh sambil menarik bag pakaian menuju ke hotel, ada bas yang dapat masuk ke Makkah/ hotel dan terdapat juga bas rosak di tengah perjalanan. Semua ini adalah dugaan dan ujian yang perlu difahami oleh jemaah agar mereka tidak cepat marah / mengamuk.
Setelah berehat beberapa ketika, para jemaah yang belum tawaf dan saei haji lagi, akan menyempurnakan tawaf dan saei mereka, orang yang uzur syarie terpaksa bersabar sehingga line clear dan bagi orang tua yang uzur pun terpaksa menunggu giliran / trip pemandu yang akan menolak mereka ke masjid, tawaf dan saei..
Abu Anas tawaf pada pagi 14 Zulhijjah, mula jam 6.10am siap jam 7.20am, setelah selesai solat sunat tawaf dan minum air zamzam pergi ke Mas’aa (tempat Saie) selesai semua jam 8.30 pagi. ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم
Setelah berehat beberapa hari, kami mula mengadakan ceramah “Muhasabah Selepas Haji” dan lain-lain tajuk yang dipilih. Jemaah pula kembali mula aktif melakukan umrah semula, berulang-ulang kali.
Jika ditanya kepada ana tentang masalah ini, susah untuk dijawab, kerana ia tidak menjadi amalan Rasulullah SAW dan para sahabat Baginda yang selepasnya juga.
Namun permintaan Ummul Mukminin Aisyah RA untuk melakukan umrah selepas haji tidak dilarang oleh Rasulullah SAW, maka ini menjadi asas hukum bahawa ianya boleh dilakukan, wallahu a’lam.
Abu Anas, Makkah: 19 Zulhijjah 1431H.


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute