TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, February 09, 2011

Wow, kekayaan Hosni Mubarak mencecah 70 Billion dolar AS !!!


Berapa banyak kekayaan Presiden Mesir hosni mubarak dan keluarganya? Hosni Mubarak keluarga diyakini mempunyai simpanan wang tunai di bank di England dan Switzerland, dan juga hotel di Amerika Syarikat dan England kekayaan keluarga dianggarkan sekitar 70 bilion dolar AS.

Menurut penganalisis Timur Tengah, keluarga Hosni Mubarak mempunyai wang simpanan di bank di Switzerland dan England dan juga hartanah di London, New York, Los Angeles, dan di kawasan mewah di Laut Merah.

Setelah 30 tahun sebagai Presiden Mesir dan pegawai kanan tentera, Hosni Mubarak mempunyai akses transaksi pelaburan yang telah menghasilkan keuntungan bernilai ratusan juta pound. Kebanyakannya berasal dari saham dan deposit dalam akaun bank yang tersembunyi, dan juga pelaburan di bidang perumahan dan hotel.

Sebuah laporan dari surat khabar Al Arab Khabar tahun lalu mengatakan bahawa Hosni Mubarak mempunyai pelbagai hotel di Manhattan dan kawasan eksklusif Rodeo Satu di Beverly Hills, Amerika Syarikat. dua orang anak Mubarak, Gamal dan Alaa juga billioner.

Amaney Jamal, profesor ilmu politik di Princeton University, mengatakan kekayaan keluarga Mubarak mencapai 70 bilion dolar AS, setanding dengan kekayaan para pemimpin negara Teluk.
"Ini kekayaan peribadi dikumpulkan ketika dia berkhidmat di tentera dan sebagai presiden," kata Amaney berkata kepada ABC News. "Terlalu banyak rasuah rejim ini, yang memegang sumber kuasa awam untuk kepentingan peribadi," katanya. "Ini adalah pola diktator di Timur Tengah," jelasnya.

Al Khabar melaporkan, itu membuat kita memahami bagaimana keluarga Hosni Mubarak menyimpan kekayaan mereka di bank Switzerland UBS, Bank of Scotland, sebahagian daripada Llyods Banking Group.

Seorang profesor politik Timur Tengah di Durham University, Christopher Davidson, mengatakan bahawa Hosni Mubarak, isterinya Suzanne, dan kedua anaknya, mampu mengumpulkan kekayaan mereka melalui beberapa perkongsian bersama dengan syarikat-syarikat dan pelabur asing yang melabur di Mesir.

Disebutkan, banyak negara-negara Teluk meminta 51 peratus saham pelabur asing untuk peniaga tempatan ketika mereka akan memulakan perniagaan. "Hampir setiap projek memerlukan sponsor, dan Mubarak berada di tempat yang tepat di setiap kesempatan perjanjian," katanya.

Sebahagian besar simpanan wang dari Hosni Mubarak berada di bank-bank Swiss dan hotel pelaburan di London. Ini memang adalah tempat kegemaran bagi para pemimpin Timur Tengah.

Al Khabar menyebutkan sejumlah syarikat asing barat yang telah bekerjasama dengan keluarga Hosni Mubarak, mempunyai kelebihan rata-rata 15 juta dolar setahun.
Aladdin Elaasar, penulis "The Last Pharaoh: Mubarak and the Uncertain Future of Egypt in The Obama Age” menulis bahawa beberapa dari rumah-rumah peribadi Hosni Mubarak adalah warisan kekayaan presiden sebelumnya dan kerajaan.
Hotel dan tanah di sekitar resort pelancongan Sharm el-Sheikh juga merupakan sumber kekayaan dari Hosni Mubarak.

Terjemahan dhaif dari WNCNews -


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute