TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, March 23, 2011

Selepas Tsunami: " Awak tidak sejuk kah? Jemaah Muslim Bantu mangsa gempa

Evacuees lie on carpets and strips of cardboards after an earthquake and tsunami swept through Otsuchi, in the Iwate prefecture, eastern Japan March 15, 2011. Otsuchi, situated on Japan's eastern coast, has ceased to exist, overwhelmed by a combination of earthquake, tsunami and fire that razed the town of 17,000 people on Friday, killing more than half the population in a matter of moments.

Masakan KARI PANAS oleh Jemaah Muslim menghangatkan mangsa gempa dan Tsunami di Iwate

Hidangan hangat diisi dengan aroma rempah-rempah kari menggembirakan mangsa yang lemah di sebuah penempatan sementara mangsa di Otsuchi di Wilayah Iwate, salah satu daerah yang paling parah terkena bencana gempa bumi 11 Mac.

Sekumpulan dari 17 orang Muslim dari pusat Islam di Kasugai, Wilayah Aichi, Jepun pusat, melakukan perjalanan ke bandar timur laut, lebih dari 600 kilometer jauhnya, untuk mempersiapkan masakan kari, beras dan nan dengan harapan bahawa mangsa ''makan dengan banyak-dan semoga cepat sembuh.''

" Awak tidak sejuk kah? Adakah awak sihat? Para 'Chef' kari bertanya kepada mangsa sambil menghidangkan makanan. Kepada mangsa-mangsa yang menghabiskan hari-hari yang sejuk membeku di tengah kekurangan makanan, makanan panas dengan daging yang banyak memang menghangatkan.

Para ahli, yang juga menginap di pusat komuniti bersama-sama dengan mangsa , memasak 1,800 hidangan . Hari berikutnya mereka disajikan 900 hidangan di sebuah sekolah tinggi di dekatnya.

''Hati saya terseksa melihat situasi sekitar korban gempa bumi,''kata Ahmad Mushtaq, 40, dari Pakistan. ''Ia merupakan fitrah semulajadi membantu siapapun yang memerlukan tanpa mengira etnik atau agama. Saya ingin mereka makan makanan yang baik dan memberikan kehangatan secara fizikal dan juga di hati mereka.''

Kumpulan Muslim mengambil keputusan pantas untuk memandu lori dengan bahan-bahan yang banyak, periuk sup besar dan peralatan memasak yang lain ke daerah yang dilanda gempa setelah melihat di TV keadaan serius bramai mangsa menghadapi suhu dingin dan dengan makanan tidak cukup, kata anggotanya.

Komen: Tahniah! Tindakan sukarela anda semua yang sangat murni dan membanggakan, semoga menjadi contoh kepada kami khasnya yang beragama Islam dan kepada semua orang amnya.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute