TEMAN

DEMI MASA

Monday, March 21, 2011

TSUNAMI SELEPAS 9 HARI:PANTANG MAUT SEBELUM AJAL.NENEK 80 TAHUN DAN CUCU DITARIK KELUAR DARI RUNTUHAN.

Penyelamat menemui mereka selepas mendengar teriakan.

Seorang remaja berkata bagaimana ia bergelut selama sembilan hari untuk menyelamatkan neneknya 80 tahun selepas mereka terperangkap di rumah mereka ketika dihancurkan oleh tsunami.

Jin Abe, 16, menyelimutkan Sumi Abe untuk menghangatkan beliau, membiarkan kebajikannya sendiri berisiko dan dia hanya menahan dari kesejukkan dan salji dengan sehelai tuala.

Semalam Jin dan Ny Abe ditarik keluar dari runtuhan-runtuhan rumah mereka di bandar Ishinomaki yang telah rata, sekitar 30 batu dari Sendai.



Rescued at last: Sumi Abe after being pulled from the wreckage of her home
Para penyelamat menemukan mereka setelah mendengar teriakan dari Jin, bergelut untuk mencari satu-satunya isyarat di siang hari dalam runtuhan itu.
Ketika pasukan penyelamat sampai kepadanya dengan memanjat sebuah 'bukit' kayu ia dalam keadaan runtuh, namun berjaya berbisik: '. Ada orang lain di dalam yang memerlukan bantuan - dia nenekku'
Apa yang mengejutkan mereka, pasukan polis mendapati Puan Abe hidup dan stabil, lengkap dan utuh dengan kacamata - tetapi terperangkap di bawah perabut yang menimpanya.

Rescuers help 80-year-old Sumi Abe. She and her 16-year-old grandson Jin were pulled from the rubble in the city of Ishimaki after nine days

Mengabaikan kesejahteraan sendiri demi wanita tua, Jin mula menderita suhu badan rendah, yang boleh menyebabkan rosaknya organ dalaman dan kematian.
Ada sedikit makanan di dalam peti ais dan mereka juga mempunyai air. Tidak ada isyarat telefon bimbit sehingga Jin menunggu dengan sabar bersama neneknya sebelum ia memutuskan bahawa, dengan tidak ada tanda-tanda bantuan, sesuatu harus dilakukan. "Aku berjaya menolak runtuhan dan sampai ke bumbung melalui lubang kecil," katanya.
Sebelum dia dan cucunya diangkat dari runtuhan-runtuhan dengan sebuah helikopter, wanita tua itu berkata: "Saya baik-baik saja. saya berasa sakit di kaki kerana sesuatu yang jatuh di atasnya, tapi sebaliknya tiada apa yang nak saya rungutkan. "


The teenager his hooked up before being airlifted to hospital. He and his grandmother were found buried in the kitchen of their home

two pulled from rubble in japan

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute