TEMAN

DEMI MASA

Thursday, April 21, 2011

Penguasa Mekah keluar arahan bagi memelihara senibina tradisional Makkah

Mekah: Putera Khaled Al-Faisal, Penguasa Mekah, telah memerintahkan bahawa semua bangunan di sekitar Masjidil Haram mengambilkira " gaya senibina tradisional Mekah " baik di dalam maupun di luar, selaras dengan standard antarabangsa dalam pembinaan moden.

Menurut Ketua Wilayah Suruhanjaya Saudi untuk Pelancongan dan Antik, arahan Penguasa adalah usaha untuk "memelihara gaya senibina Islam Mekah lama" dan memberikan kawasan itu " penampilan estetika yang menyenangkan demi membangkitkan spiritual tempat itu".

"Pada masa yang sama," Muhammad Al-Amri berkata, "semua syarat-syarat moden dan standard harus dipenuhi dalam hal ciri-ciri keselamatan dan keperluan lain."

Dia mengatakan arahan termasuk kedua-dua bahagian luar dan hiasan dalaman bangunan perumahan dan komersil serta blok-blok menara bagi "mengingati era bersejarah purba Mekah ".

- Okaz / Saudi Gazette ____

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute