TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, September 21, 2011

BURHANUDDIN RABBANI TERBUNUH DALAM SERANGAN DI KABUL


Bekas presiden Afghanistan yang terbunuh di Kabul

Bekas presiden Afghanistan, bersama-sama dengan empat orang lain, telah terbunuh dalam serangan berani mati di Kabul, ibu negara.

Burhanuddin_Rabbani, yang berkhidmat sebagai presiden pada tahun 1990-an, baru-baru ini Ketua Majlis Keamanan Tinggi, ditugaskan oleh Hamid Karzai, presiden Afghanistan, untuk bertemu dengan Taliban untuk mengadakan perbincangan.

Ismail Qasimyar, salah satu timbalan beliau di majlis keamanan, mengesahkan kepada Al Jazeera bahawa Rabbani dan empat yang lain terbunuh dalam serangan itu.

Laporan mengenai nasib Masoom Stanekzai, setiausaha majlis dan penasihat masa yang lama untuk Karzai, masih tidak di ketahui.

Shahood Abdullah Al Al-Jazeera, melaporkan dari Kabul, berkata Rabbani bertemu dengan delegasi Taliban di rumahnya ketika serangan itu berlaku.

"Saya baru bercakap dengan salah satu daripada ahli-ahli Majlis Tinggi Keamanan berhampiran rumah Rabbani," kata Shahood.

"Beliau berkata pada mesyuarat dengan delegasi Taliban, salah seorang ahli mendekati dia cuba untuk berjabat tangan dan meletupkan bahan letupan itu yang di tersembunyi di dalam serbannya."

Yang terbaru dalam siri pembunuhan yang disasarkan, Rabbani pembunuhan paling berprofil tinggi politik sejak tahun 2001.

Rabbani adalah presiden kerajaan Afghanistan yang mendahului Taliban, tempoh yang diingati ketika perang saudara yang ganas menyebabkan beribu-ribu orang mati.

Selepas dia dihalau keluar dari Kabul oleh Taliban pada tahun 1996, beliau menjadi ketua nominal Pakatan Utara, yang melanda kuasa di ibu negara selepas kejatuhan Taliban pada tahun 2001.

Sumber:
Al Jazeera and agencies

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute