TEMAN

DEMI MASA

Friday, November 04, 2011

Info Haji-2.5 juta jemaah yang dijangka menunaikan haji tahun ini.



Terminal Haji di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz (KAIA) di Jeddah.




JEDDAH: Seramai 2.5 juta jemaah yang dijangka menunaikan haji tahun ini, akan berlepas ke lembah Mina, yang terletak lima kilometer sebelah timur Makkah, pada petang Khamis pada permulaan haji tahunan. Selebihnya mereka akan menuju ke bandar khemah pada hari Jumaat.

Arab Saudi telah menyiapkan semua persiapan untuk perhimpunan umat Islam terbesar dengan menggembleng semua sumber untuk memastikan kebajikan dan keselamatan jemaah. Putera Mahkota Naif, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, memeriksa persiapan haji pada hari Selasa.

Lebih daripada 1.8 juta jemaah setakat ini telah tiba dari bahagian-bahagian yang berlainan dunia Islam untuk mengambil bahagian dalam ibadah haji, rukun kelima Islam, di mana setiap Muslim yang dari segi kewangan dan fizikal yang sihat mesti melaksanakan sekali dalam hidup. Mereka akan disertai oleh lebih daripada 500,000 jemaah haji dari Arab Saudi termasuk ekspatriat.

2 November 2011 - Keretapi Al Mashaer akan memulakan operasi di tengah malam



Monorel mengurangkan kesesakan lalu lintas, khas pada hari Arafah, sebahagian besarnya.



Mina, pinggir Makkah, Dhu-AlHijjah 6, 1432
Keretapi Al-Mashaer , menghubungkan Haji tapak suci yang berbeza, bersedia untuk membuat kemunculan sulung pada tengah malam, dengan keupayaan penuh untuk berulang-alik 73,000 penumpang sejam.
Kereta api akan ulang-alik antara Mina, Arafat melalui Muzdalifah untuk berulang-alik 500,000 penumpang dalam tempoh enam jam di samping berulang-alik 1 juta jemaah sepanjang tiga hari Tashreeq ritual yang jatuh selepas sahaja hari raya.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute