TEMAN

DEMI MASA

Friday, December 09, 2011

Siri keganasan Zionis, lagi warga Palestin maut serangan ke atas Gaza


Seorang warga Palestin telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 13 cedera dalam serangan udara Israel di Semenanjung Gaza, pasukan medik berkata, sehari selepas serangan lain membunuh dua pejuang.

Serangan udara Israel awal pada hari Jumaat melanda pusat latihan sayap bersenjata Hamas, Briged Ezzedine al-Qassam, di timur Gaza City, menghantar serpihan yang terbang ke rumah-rumah yang berdekatan.

Di rumah satu keluarga, seorang lelaki terbunuh dan sekurang-kurangnya tujuh yang lain cedera, termasuk kanak-kanak.

Dua lagi serangan semalaman juga mensasarkan pusat-pusat latihan daripada pasukan, medik berkata.

Suatu jurucakap tentera Israel berkata serbuan mensasarkan pusat-pusat aktiviti pengganas "telah dijalankan sebagai tindak balas kepada serangan roket yang ditujukan kepada Israel pada malam Khamis.

Satu serangan udara Israel ke atas sebuah kereta pada hari Khamis membunuh dua pejuang dan mencederakan dua orang lain di jalan-jalan sesak Gaza , kata tentera Israel dan pegawai-pegawai perubatan tempatan.

Issam Al-Batish dan Sobhi Al-Batish berada di jalan bandar utama apabila kenderaan mereka diserang

Sebagai tindak balas, pejuang Palestin melepaskan tembakan bertalu-talu roket jauh ke selatan Israel, beberapa mendarat berhampiran bandar Beersheba, tanpa menyebabkan sebarang kecederaan.

'Skuad Pengganas '

Tentera Israel mendakwa kedua-dua lelaki itu telah merancang satu serangan ke atas orang awam dan askar Israel di sepanjang sempadan Israel dengan Semenanjung Sinai, Mesir.

"[Mereka] telah bergabung dengan skuad pengganas yang berniat untuk menyerang orang awam Israel dan tentera melalui barat
sempadan, "kata satu kenyataan tentera.

Kenyataan tentera berkata Issam telah terlibat dalam merancang pengeboman berani mati di resort selatan Israel Eilat pada tahun 2007 di mana tiga orang awam Israel terbunuh.

Issam telah dikenalpasti sebagai anggota Briged Syahid al-Aqsa, sayap bersenjata pergerakan Fatah Presiden Palestin Mahmoud Abbas.

Pergerakan Hamas yang menguasai Semenanjung Gaza, kata Sobhi telah bergabung dengan Briged al-Qassam.

Seorang jurucakap Hamas menganggap serangan udara Khamis satu jenayah dan menuduh Israel menjurus keganasan di kawasan itu.

"Kami berpegang kerajaan pendudukan Zionis Israel bertanggungjawab sepenuhnya ke atas jenayah ini dan bagi perluasan baru,"
Fawzi Barhoum berkata.

Keganasan antara Israel dan pejuang Gaza telah reda baru-baru ini, walaupun pada hari Rabu tentera Israel membunuh seorang warga lelaki bersenjata Palestin dan mencederakan yang lain dalam satu serbuan merentas sempadan, saksi dan pegawai hospital berkata.

Sumber : Agencies


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute