TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, January 17, 2012

Ahli Kaligrafi Afghanistan mencipta Al-Quran terbesar di dunia

Oleh EMMA GRAHAM-HARRISON AND HAMID SHALIZI |
REUTERS


 Kabul, Afghanistan: Mohammad Saber Yaqoti Hussaini Khedri, the calligrapher of the world’s biggest copy of the Qur’an, turns a page of the book


Kabul: Seorang ahli kaligrafi Afghanistan telah bekerja selama lima tahun untuk membuat Al-Quran terbesar di dunia, demi untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Afghanistan kaya dengan warisan budaya dan tradisi - rosak tetapi tidak dimusnahkan oleh perang 30 tahun.

Buku besar mengandungi halaman 2.28 meter (90 inci),1.55 meter (61 inci) daripada segi saiz, dan telah diperakui sebagai yang terbesar di dunia oleh Kementerian Haji dan Hal Ehwal Agama Afghan , menurut Pusat Kebudayaan Kabul yang menempatkannya.

Rekod yang dipegang sebelum ini adalah untuk salinan 2-meter kali1.5-meter diumumkan tahun lalu di rantau Tatarstan Rusia.

Al-Quran Afghanistan berat 500 kg (1,100 lb) dan muka surat 218 kain dan kertas, dibalut di dalam kulit timbul yang dibuat dari kulit 21 ekor kambing, kos setengah juta dolar untuk menghasilkannya.

Mohammad Sabir Khedri, Ketua ahli kaligrafi di sebalik projek ini, bekerja dengan sembilan orang pelajar pada reka bentuk yang menggabungkan skrip emas dengan jutaan titik kecil yang berwarna-warni, yang menjadi hiasan yang sangat simbolik di sekitar halaman gergasi itu.

"Saya mahu menggunakan warna-warna yang penuh citarasa seberapa banyak yang mungkin untuk membuat kitab suci ini kelihatan cantik," katanya, sambil berdiri di sebelah penciptaan besar di dalam bilik yang dibina khas untuk menempatkannya.

Rahsia selama lebih dua tahun

Khedri tidak hanya menciptakan karya, beliau berjaya menyimpan rahsia selama lebih dua tahun. Ia siap dibina dalam tahun 2009, tetapi penjilidan dan bilik untuk di tempatkan tidak bersedia sehingga awal tahun 2012, apabila ia akhirnya diumumkan.

Al-Quran itu ditempatkan di pusat kebudayaan yang asalnya diasaskan pada tahun 1980-an, dan apabila rumah kepada 50.000 buku, pusat perubatan, dan sekolah-sekolah bagi kraf Afghan seperti permaidani tenunan.

Semua itu telah musnah semasa perang saudara yang diikuti penarikan keluar tahun 1989 tentera Soviet, dan pemerintahan zalim Taliban dari 1996.

Tetapi pengasasnya menghidupkan pusat selepas penyingkiran pada tahun 2001 kerajaan yang tidak bertolak ansur, dan anak perempuannya - ahli parlimen Farkhunda Zahra Naderi - kini juga membantu menyokong kerja-kerjanya dan menguruskan sebuah perpustakaan yang lebih kecil.

"Pusat kebudayaan berbangga kerana ia menyediakan peluang untuk artis Afghanistan ini untuk benar-benar menunjukkan bakatnya kepada dunia ... Kami mempunyai rakyat Afghanistan yang menunjukkan aspek positif Islam, " ujar Naderi kepada Reuters.

Impian Bapa,

Al-Quran gergasi impian bapanya dan projek beliau menumpukan dirinya selama bertahun-tahun, berkata Naderi.

"Penulisan Al-Quran adalah satu keistimewaan, ... sudah tentu jika anda boleh Al-Quran yang terbesar membuat semua orang mahu melakukannya, kerana mereka mahu menunjukkan perasaan yang mereka ada, perasaan yang terbesar di dalam hati mereka," Naderi berkata projek itu.

Tetapi sebagai seorang Muslim yang taat, Kaligrafis Khedri berkata beliau mengalu-alukan kemunculan Al-Quran yang lebih besar yang dibuat oleh orang lain.

"Saya akan gembira jika orang lain membuat Al-Quran yang lebih besar, ia menaikkan Islam," katanya dengan senyuman.

1 comment:

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute