TEMAN

DEMI MASA

Friday, November 30, 2012

PBB mengiktiraf Palestin sebagai negeri pemerhati bukan-anggota


UN vote: Palestine non-member observer state
Presiden Palestin Mahmoud Abbas meraikan selepas Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengundi untuk mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negarapemerhati bukan-anggota pada hari Khamis, November 29, 2012.

Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon, kanan, berjabat tangan dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas di ibu pejabat PBB Rabu, November 28, 2012. (AP Photo / Frank Franklin II)

Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengundi untuk mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara pemerhati bukan- anggota.
Undi bersejarah datang selepas ucapan bersemangat daripada Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, yang meminta PBB untuk "mengeluarkan sijil kelahiran Palestin," dan Ron Prosor, Duta Israel ke PBB, yang berkata undi memihak kenegaraan Palestin akan memudaratkan kepada keamanan di rantau ini.
Negara anggota PBB mengundi 138-9 memihak mengiktiraf Palestin, walaupun amaran gangguan kepada rundingan damai dari Israel dan sekutu baratnya. Empat puluh satu (41)negara berkecuali daripada mengundi.

Palestinian President Mahmoud Abbas
Presiden Palestin Mahmoud Abbas menerima tepukan sebelum dia menangani Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Khamis, November 29, 2012. I (AP / Richard Drew)

Abbas telah meminta Perhimpunan Agung PBB untuk mengiktiraf Palestin di Tebing Barat, Gaza dan Baitulmuqaddis Timur - kawasan Israel yang ditawan dalam perang 1967 Timur Tengah.
Walaupun perubahan status Palestin adalah sebahagian besarnya simbolik, Palestin melihat undi sebagai langkah penting ke arah pengiktirafan di pentas dunia.

Tetapi Israel, Amerika Syarikat dan Kanada berkata langkah itu adalah kemudaratan kepada rundingan damai dengan Israel dan menentang meningkatkan status Palestin.
Kanada Luar Hal Ehwal Menteri, John Baird, memberitahu PBB bahawa Kanada "telah lama menentang tindakan unilateral oleh kedua-dua belah pihak," dan berkata isu-isu tertunggak antara Palestin dan Israel "terlalu rumit" untuk akan diselesaikan dengan undi Khamis dalam Perhimpunan Agung PBB.


Orang ramai memegang bendera Palestin gergasi semasa perhimpunan menyokong tawaran Palestin PBB untuk status pemerhati, di bandar Tebing Barat Jenin, Khamis, November 29, 2012. (AP / Mohammed Ballas)


Warga Palestin memegang gambar Presiden Mahmoud Abbas dan kibaran  bendera semasa perhimpunan menyokong tawaran Palestin PBB untuk status pemerhati, di Tebing Barat bandar Nablus, November 29, 2012. (AP / Nasser Ishtayeh)



Rakyat Palestin mengibar benderasemasa perhimpunan menyokong tawaran Palestin PBB untuk status pemerhati, di bandar Tebing Barat Ramallah, Khamis, November 29, 2012. (AP / Majdi Mohammed)

Baird berkata, Kanada menyokong "penyelesaian yang dirundingkan" antara kedua-dua pihak.
PM Israel, Benjamin Netanyahu berkata pengiktirafan Khamis sebuah negara merdeka Palestin tidak akan mencapai matlamat utama Palestin untuk tanah air mereka sendiri. Rakyat Palestin pertama mesti mengiktiraf Israel sebagai tanah air Yahudi, Netanyahu berkata, serta meninggalkan konflik mereka dengan negara Yahudi itu dan bersetuju untuk perlindungan keselamatan untuk Israel.

Abbas telah menolak rayuan terakhir dari pegawai asing, termasuk Timbalan Setiausaha Negeri William Burns AS, untuk menggugurkan  tawaran beliau untuk kenegaraan. Beliau berkata pengiktirafan PBB tidak bertujuan untuk menggantikan rundingan dengan Israel, tetapi untuk meningkatkan memanfaatkan Palestin dan menjamin perbatasan perang pra-1967 sebagai asas untuk rundingan sempadan masa depan.

Dari fail  The Associated Press

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute