TEMAN

DEMI MASA

Monday, March 07, 2011

Apakah Anda tahu apa yang akan saya katakan?-Seloka Mullah Nasruddin


Suatu ketika, wargakota mengundang Mullah Nasruddin untuk menyampaikan pidato. Ketika dia di mimbar , ia dapati penonton tidak begitu bersemangat, lalu ia bertanya, "Apakah Anda tahu apa yang akan saya katakan?" Para penonton menjawab "TIDAK", jadi dia mengumumkan "Saya tidak punya keinginan untuk berbicara dengan orang-orang yang tidak tahu apa yang akan saya bicarakan" lalu ia pun pergi.

Orang-ramai merasa malu dan memanggilnya kembali lagi keesokan harinya. Kali ini ketika ia bertanya pertanyaan yang sama, orang-orang menjawab "YA " Jadi Mullah Nasruddin berkata, "Ya, kerana Anda sudah tahu apa yang akan saya katakan, saya tidak akan membuang lebih banyak waktu Anda" dan ia pun pergi.

Sekarang orang ramai yang benar-benar bingung. Mereka memutuskan untuk mencuba sekali lagi dan sekali lagi mengundang Mullah untuk berbicara minggu berikutnya. Sekali lagi ia bertanya pertanyaan yang sama - "Apakah Anda tahu apa yang akan saya katakan?" Sekarang orang ramai telah bersedia, separuh daripada mereka menjawab "YA" sementara separuh lainnya menjawab "TIDAK ". Jadi Mullah Nasruddin berkata "Separuh yang tahu apa yang akan saya katakan, beritahu kepada separuh yang lainnya" lalu dia pun terus pergi!

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute