TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, March 15, 2011

KUASA OMBAK PASANG MENGGERUNKAN : VIDEO MENUNJUKKAN KEKUATAN PENUH TSUNAMI MEMUSNAHKAN APA SAJA DI LALUANNYA

Kuasa ledakan tsunami yang melanda Jepun pada Jumaat lalu telah dapat dirakam dalam rakaman dramatik video amatur.
Ia menunjukkan kapal di'angkut' ke jalan raya ketika ombak air besar merempuh tembok halangan laut di Bandar Miyako, timur-laut Jepun . Kenderaan dan bangunan juga dengan mudah di hanyutkan apabila tsunami menukar jalan-jalan menjadi puing-puing air yang sangat deras dalam sekelip mata.
Kenderaaan-kenderaan masih boleh dilihat memandu di atas jejambat ketika jalan raya di bawah ditelan oleh tsunami. Beberapa kapal dilambung ke 'teluk', di atas tembok laut lalu melanggar tiang penyokong jejambat.
Sebagaimana arus deras berterusan , bangunan di 'sapu' bersama-sama ke jalan-jalan di sepanjang pusat bandar. Timbunan kenderaan juga dibawa merempuh bangunan, serta memutuskan bekalan elektrik.
Bandar Miyako - bandar lebihkurang 60.000 orang, dan 178 batu dari pusat gempa yang menyebabkan tsunami itu, dan tidak terkena kesan yang teruk sebagai Minami Sankiru, di mana segala sesuatu yang terlihat sudah diratakan.
Video dirakam dari balkoni sebuah bangunan tinggi - di mana sejumlah warga mengambil gambar ketika bandar mereka dihancurkan di bawah.

Semoga apa yang dipaparkan akan memberi kegerunan di hati diatas kebesaran dan kekuasaan Allah SWT khususnya kepada saya dan juga anda untuk bermuhasabah diri. Musibah sebegini mungkin akan dan sudah berlaku di tempat kita dan dalam bentuk berlainan pula dan tidaklah lain dan tidaklah bukan Allah menimpakan suatu musibah kapada umat manusia atas sebab tangan manusia itu sendiri. Allah berfirman yang artinya :

“Telah tampak kerusakan di darat dan dilaut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (QS. Ar-Ruum : 41).

Allah Ta’ala menceritakan tentang umat-umat terdahulu,


"maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu krikil, dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur (halilintar), dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.” (QS. Al-Ankabut: 40

“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.” (QS. Al-Israa: 59)

“Katakanlah (Wahai Muhammad) : “Dia (Allah) Maha Berkuasa untuk mengirimkan adzab kepada kalian, dari atas kalian atau dari bawah kaki kalian, atau Dia mencampurkan kamu dalam golongan-golongan (yang saling bertentangan), dan merasakan kepada sebagian kalian keganasan sebahagian yang lain” (QS. Al-An’am: 65)

Wallahu A'lam


Sumber: daily mail

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute