TEMAN

DEMI MASA

Friday, March 25, 2011

Lagi Gempa: Gempa berukuran 6.8 mengorbankan sekurang-kurangnya 64 orang di Myanmar dan Thailand

Empat pagoda yang terkenal di bandar Chiang Saen di Thailand juga telah rosak dalam gempa

Yangon -
Sebuah gempa kuat yang melanda Khamis malam di sekitar sempadan Myanmar dengan Thailand dan Laos telah menyebabkan sekurang-kurangnya 63 orang terkorban di Myanmar dan satu di Thailand, media milik negara Myanmar dan pegawai Thailand mengatakan,Jumaat.

Gempa, yang berukuran 6.8 menurut US Geological Survey, terjadi pada pukul 08:25 malam (Khamis)waktu setempat di pusatnya(gempa) di Negeri Shanr timur Myanmar. Gegaran dirasakan di Bangkok dan Hanoi, beratus-ratus kilometer jauhnya dari pusat gempa.

Radio kerajaan Myanmar menyebutkan angka korban di negara itu pada 63 dan mengatakan 106 orang tercedera. Dikatakan lebih dari 300 gedung-gedung, termasuk 14 biara Buddha dan sembilan pejabat-pejabat kerajaan, hancur.

Kebanyakan yang terkorban berada di bandar kecil Tarlay, sekitar 48 km dari pusat gempa, sementara sekurang-kurangnya ada dua korban di Tarchilake (Tachilek), sebuah bandar sempadan Thailand yang terletak di seberang's bandar Mae Sai.

Pegawai tempatan di Thailand Chiang Rai mengatakan seorang wanita terkorban di sebuah desa di wilayah Mae Sai. Wanita 52 tahun, yang sedang tidur di rumahnya, dilaporkan meninggal ketika sebahagian dinding runtuh.

Lapangan Terbang di bandar Chiang Rai, terletak sekitar 89 km barat daya pusat gempa, mengalami kerosakan kecil seperti retak di dinding, tetapi terus beroperasi Khamis malam.

Di ibukota Vietnam Hanoi, beberapa penduduk kondominium bertingkat tinggi bergegas keluar dari bangunan setelah merasa gempa, menurut laporan tempatan.

Gempa itu juga dilaporkan terasa di China.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute