TEMAN

DEMI MASA

Monday, March 28, 2011

GEMPA 6.5 MELANDA TIMUR LAUT JEPUN


Amaran tsunami selepas gempa Jepun terbaru di tarik balik
Tidak ada kerosakan yang dilaporkan selepas gempa berkekuatan 6.5 melanda Jepun yang telah bergelut dari bencana awal bulan ini.

Jepun telah menarik balik amaran tsunami yang dikeluarkan selepas gempa berkekuatan 6,5 melanda pantai timurnya.

Agensi Meteorologi Jepun awal pagi Isnin mengumumkan bahawa tsunami sampai setengah meter boleh melanda ke Wilayah Miyagi.

Menurut Penyelidikan Geologi AS, gempa terjadi pukul 07:23 waktu Jepun (2223 GMT Ahad) dekat pantai timur Honshu.

USGS mengatakan gempa itu berukuran 5.9km.

Al-Jazeera Wayne Hay,melaporkan dari bandar Yamagata, mengatakan bahawa gempa hari Isnin adalah salah satu gempa susulan kuat sejak gempa tragik Mac 11.

"Kami lebihkurang 100km dari pesisir pantai di mana gempa bumi melanda, dan terasa agak kuat di sini dan bahkan hingga di Tokyo.

"Tidak ada panik di sini ... dan orang telah dievakuasi dari bandar berhampiran dengan gempa ... ada sejumlah amaran tsunami sejak itu dan orang-orang mulai terbiasa dengannya," katanya

1 comment:

  1. salam kenal.. rajin2, jemput singgah my blog Aku Sebutir Pasir kalau berminat nak baca my travelling experiences to 45 buah negara.. :)

    ReplyDelete

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute