TEMAN

DEMI MASA

Friday, March 11, 2011

TERKINI:GEMPA BUMI KUAT 8.8 , AKIBATKAN TSUNAMI DI JEPUN

Satu gempa bumi berkekuatan 8.8 pada skala Richter telah menyerang pantai timur laut Jepun , menggegar bangunan dan menyebabkan kebakaran di Tokyo - dan menghantar tsunami yang kuat ke pantai berhampiran Wilayah Miyagi.
Agensi Meteorologi Jepun mengatakan gelombang tsunami setinggi 20 kaki menghentam Sendai, ibukota wilayah dengan jumlah penduduk satu juta sekitar 230 batu.
Rakaman dramatik menunjukkan gelombang mem'basuh' kendearaan, jambatan dan bangunan di muara Sungai Gawa-Hirose , yang mengalir melalui ke tengah Sendai, sementara atap runtuh pada satu majlis tamat pengajian di Tokyo.

Cars and buildings have been swept away by a crashing wave after the earthquake
Kereta dan bangunan telah di 'sapu' oleh arus deras setelah gempa menyerang .

A 7.9 magnitude earthquake has hit Tokyo, sparking a tsunami
Satu gempa berkekuatan 7.9 telah menyerang Tokyo, mencetuskan tsunami .

Sebuah kapal besar Di sapu oleh tsunami melanggar terus ke pemecah ombak di bandar Kesennuma di Wilayah Miyagi, menurut rakaman di NHK awam, dan sejumlah orang diyakini telah tercedera .
Pejabat cuba untuk menilai kerosakan akibat gempa tetapi tidak memiliki butiran segera .
Gempa yang melanda 02:46 petang diikuti oleh siri gempa susulan, termasuk satu 7.4-besarnya sekitar 30 minit kemudian. US Geological Survey pertama sekali meningkatkan kekuatan gempa yang berkekuatan 8.8.

Badan meteorologi mengeluarkan amaran tsunami untuk pantai Pasifik seluruh Jepun. Nasional NHK memberi amaran kepada mereka yang berhampiran pantai untuk mendapatkan kawasan yang lebih selamat.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik di Hawaii berkata amaran tsunami untuk Jepun, Rusia, Marcus Island dan Marianas Utara. Satu peringatan tsunami telah dikeluarkan untuk Guam, Taiwan, Filipina, Indonesia dan negara bahagian AS Hawaii.

Gempa melanda pada kedalaman enam batu (10 kilometer), sekitar 80 batu (125 kilometer) di lepas pantai timur, kata agensi itu. Daerah ini 240 batu (380 kilometer) di timur laut Tokyo.

Take cover: Reporters at the Associated Press Tokyo Bureau in Tokyo take shelter under a table while a strong earthquake strikes eastern Japan
Berlindung : Wartawan di Associated Press Biro Tokyo di Tokyo berlindung di bawah meja
ketika satu gempa kuat menyerang timur Jepun

Tsunami warning: Office workers in Tokyo's Shiodome district near Tokyo Bay stay on the pedestrian deck after Friday's earthquake
AmaranTsunami : Kakitangan pejabat di daerah Shiodome Tokyo
berdekatan Teluk Tokyoberdiri di atas dek pejalan kaki selepas Gempa Jumaat

Di Tokyo pusat bandar, bangunan-bangunan besar bergegar dengan kuat dan pekerja memenuhi jalan untuk keselamatan.
Rakaman televisyen menunjukkan bangunan besar terbakar dan kepulan asap di daerah Odaiba Tokyo.
Di Tengah Tokyo , kereta api dihentikan dan penumpang berjalan sepanjang rel ke platform.
Rakaman di NHK dari pejabat Sendai mereka menunjukkan pekerja tersandung dan buku-buku dan kertas bertabur dari meja.

Beberapa gempa bumi telah menyerang daerah yang sama dalam beberapa hari ini, termasuk satu yang berkekuatan 7.3 pada hari Rabu.
Tiga puluh minit selepas.gempa, bangunan tinggi masih bergoyang di Tokyo dan rangkaian telefon bimbit tidak berfungsi. Pengawal Pantai Jepun telah menubuhkan pasukan bertindak dan para pegawai yang bersiap sedia untuk kontinjensi kecemasan, Pegawai Pengawal Pantai , Yosuke Oi berkata.
"Saya takut kita akan mengetahui segera tentang kemusnahan, memandangkan gempa itu begitu kuat," katanya.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute