TEMAN

DEMI MASA

Friday, April 08, 2011

GEMPA TERBARU 7.4 MAGNITIUD MELANDA JEPUN...

Saat kegoncangan pencakar langit menakutkan Tokyo lagi. ... tapi kali ini Jepun terselamat dari kerosakan selepas gempa terbaru berkekuatan 7.4.
Gempa besar melanda tempat yang sama di bawah laut, sebagaimana gempa terdahulu Mac.

Video menunjukkan saat gempa bumi terbaru melanda Jepun, menyebabkan bangunan pencakar langit di Tokyo bergoyang tak terkawal dari sisi ke sisi dan mencetuskan ketakutan sekali lagi setelah terjadinya bencana bulan lepas.


Satu amaran tsunami dikeluarkan selepas gempa berkekuatan 7.4 terjadi di luar pantai timur-laut sekitar pukul 11:30 waktu Jepun hari ini, tapi Agensi Meteorologi Negara menarik semula amaran selepas itu.
Gempa menggetarkan saraf hampir sebulan selepas gempa dahsyat dan tsunami yang meratakan kawasan yang sama dari pesisir pantai.

Penyiar di NHK awam Jepun telah memberitahu kepada warga di timur laut untuk berpindah ke tempat yang lebih tinggi jauh dari pantai.
Amaran ini untuk daerah yang sama musnah oleh tsunami bulan lalu, yang dipercayai telah mengorbankan kira-kira 25,000 orang dan telah mencetuskan krisis yang sedang berlangsung di Logi Tenaga Nuklear.
Di Tokyo, sekitar 200 kilometer dari pusat gempa, bangunan bergoncang selama lebih dari satu minit. Pegawai di logi nuklear Dai-ichi Fukushima mengatakan tidak ada tanda baru gempa menimbulkan masalah.
Gempa terkini terjadi sekitar 90 batu dari Fukushima.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute