TEMAN

DEMI MASA

Thursday, April 07, 2011

KEAJAIBAN BIMA SAKTI (MILKY WAY) : PANORAMA 360 DARJAH

Bima Sakti (Milky_Way) yang belum pernah anda saksikan sebelum ini: Panorama luar biasa 360-darjah mendedahkan keagungan galaksi kita.

Gambar rencam yang mengharukan menunjukkan betapa besar Bima Sakti sebenarnya.

Ahli astronomi amatur Juan Carlos Casado mencantum 'shot' luar biasa ini dari sembilan foto langit malam.

Semua diambil di sebuah Taman Nasional di Kepulauan Canary jauh dari pencemaran cahaya, menghasilkan gambar jelas sangat mengkagumkan.


Paduan Digital: Ahli astronomi amatur Juan Carlos Casado
mencantum 'shot' luar biasa ini dari sembilan foto langit malam.

Dilihat sebagai satu gambar paduan-digital , seperti di sini, dan hasilnya adalah panorama 360 darjah. Sekumpulan cahaya samar yang melintasi langit adalah cakera lingkaran galaksi kita. Seperti mengelilingi Bumi - ini kerana kita berada di dalam ruang cakera.

Juga boleh dilihat adalah Tenerife's Teide Volcano dekat pusat gambar, di belakang pemandangan gunung berapi yang merangkumi banyak batu-batu besar. Tapi jauh di belakang struktur bumi ini merupakan keajaiban langit banyak yang tak kelihatan dengan mata kasar, seperti bulan berkilau terang di dalam lingkungan.

Juga boleh dilihat adalah kelompok bintang terbuka Pleiades dan Barnard's_Loop, yang boleh dilihat seperti separuh cincin merah di bawah kumpulan Bima Sakti.

Bintang-bintang yang mata manusia boleh bezakan di langit malam adalah dekat secara relatif dan semuanya adalah sebahagian dari Bima Sakti.

Galaksi kita mengandungi bintang-bintang diantara 100 billon dan 400 bilion, serta dianggarkan 50 bilion planet.

http://www.dailymail.co.uk

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute