TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, May 17, 2011

Aku penat hanya memikirkan tentang INSOMNIAKU!

Hingar Putih( White noise), bantal baru, homeopati dan sebuah aplikasi untuk bersantai... Aku penat hanya memikirkan tentang INSOMNIAKU!
Oleh Tessa Dunlop
16 Mei 2011


Insomnia

Bagaimana Margaret Thatcher melakukannya? Bukan politiknya - maksud saya kemampuan legenda beliau untuk bertahan hidup dengan kurang daripada empat jam tidur malam. Lupakan pasal menguruskan negara, saya tidak boleh melakukan apa-apa secara berkesan tanpa tidur malam yang baik yang menjadikan saya seorang pengidap Insomnia, memang satu masalah.
Kadang-kadang terasa seperti bencana. Suami saya mendapati insomnia saya sangat meletihkan lalu beliau berpindah ke bilik tambahan. Saya sudah cuba menjelaskan apa yang saya perlukan adalah simpati tetapi hanya pengidap insomnia lain memahami bagaimana kesepian dan kecewa apabila terjaga malam. Hal deprivasi tidur ini bukanlah suatu kebetulan lalu digunakan sebagai bentuk penyiksaan.

Dreaming of sleep: Television presenter Tessa Dunlop is one of millions of insomnia sufferers in the UK
Bermimpi untuk tidur: Penyampai Televisyen Tessa Dunlop
adalah salah satu daripada berjuta-juta pesakit insomnia di Britain.

Menurut pakar psikologi, kurang tidur menyebabkan perubahan 'mood', mengurangkan kecerdasan mental dan pertuturan yang tak jelas. Dan tidak ada yang mau diberi tahu bahawa mereka kelihatan letih. Tak satu pun dari yang meyakinkan jika anda bangun, keletihan tetapi tidak mampu untuk memadamkan, di tengah-tengah malam.
Statistik menunjukkan bahawa sebanyak satu daripada tiga kita yang mengalami insomnia pada tahun sebelumnya, dan sebanyak satu dari sepuluh akan mengalami bentuk kronik.
Penyebab umum termasuklah tekanan dan kecemasan, sakit fizikal, kemurungan, hingar, rawatan, dan penggunaan berlebihan stimulan seperti alkohol, kafein dan nikotin.
Tidak pernah tidur nyenyak, bagi saya hal-hal ini menjadi teruk selepas siri perubahan peristiwa didalam kehidupan. Ayah saya meninggal dunia, saya mempunyai anak pertama saya dan sedikit kemelesetan, semua dalam masa 12 bulan. Doktor mengesyorkan pil tidur.
Tapi itu lebih dari dua tahun yang lalu, anak perempuan saya, Mara bukan bayi lagi, kewangan saya kembali pulih dan sesekali saya merindui ayah, kesedihan itu terurus.


Jadi, mengapa saya jarang mendapatkan lebih dari tiga atau empat jam malam?
Saya bertanya GP saya , yang memutuskan aku dibenarkan hanya 7 pil tidur - 'untuk keadaan kecemasan' - berkata: 'Tessa, tubuh anda akan lupa bagaimana untuk tidur sendiri jika anda tidak berhati-hati. "
Apa yang dia mengesyorkan selain mengambil Zopiclone , salah satu ubat penenang yang paling banyak dipreskripsi sedatif di Britain? Senaman ringan, tidak ada kafein selepas 4.00 petang, dan tidak merokok atau alkohol.

*Zopiclone adalah (ubat tidur) hipnotis digunakan untuk rawatan jangka pendek insomnia.
kesan sampingan: mengantuk siang hari , yang biasanya berkurangan selepas beberapa hari pertama rawatan, dan rasa pahit
di mulut. Mengantuk pagi berulang-ulang atau mengalami penurunan koordinasi adalah tanda-tanda dos berlebihan.

Diberi satu daripada 20 daripada kita bukti jalan penyelesaian preskripsi pil tidur, saya terkejut tidak ada alternatif yang ada, dan dimana penunggang basikal tegar yang tak merokok, yang tidak berani lagi minum kafein selepas tengah hari, saya merasa putus asa.
Malam itu, pil tidur saya dipotong menjadi separuh, saya memutuskan bertindak. Saya mula menetapkan pelbagai kaedah ujian semulajadi untuk menyembuhkan insomnia,
Saya mula dengan nasihat NHS 'kesihatan-tidur yang mengesyorkan memelihara bilik tidur anda sebagai Taman Beradu.


Bermula dengan helaian bersih malam (untuk mencipta suasana mengundang waktu tidur), bantal baru, tidak ada lebih banyak menulis atau makan di tempat tidur. Laptop dan jam penggera dibuang. Ianya juga mengesyorkan masa tetap untuk tidur dan bangun, untuk mengelakkan senaman dalam masa empat jam tidur dan tidak makan makanan berat lewat malam.
Malam itu aku tidur 6 jam '. Aku terbangun dalam keadaan 'panik gila'.Aku telah terlebih tidur.

Masa berlalu, bagaimanapun, tubuh saya menyesuaikan dengan persekitaran yang bersih, minimum dan bila saja aku terjaga, dalam gelap, bertanya-tanya pukul berapa. Ibu, yang tinggal di rumah luar bandar Scotland itu, meletak kesalahan pada Bandaraya London keatas insomnia saya.
"Tidak hairan anda tidak boleh tidur di bandar yang bising!" Kata dia. Jadi saya membeli mesin putih hingar (white noise), dengan harga £ 59.99, yang menjanjikan untuk 'menyekat gangguan sehingga anda dapat tinggal dan tidur dalam damai'.

contoh mesin putih hingar

Bersaiz mangkuk puding dan jauh lebih berat, ianya mempunyai suara serupa dengan Hoover kecil. Perlu mengambil masa untuk membiasakan diri tetapi berjaya menutup bunyi bising lalu lintas, dan saya tidak lagi mendengar lagi Mara bangun di pagi hari sehingga suamiku pergi ke tandas dahulu. Tapi sementara saya sekarang berjuang untuk tidur tanpanya, saya sering tidak berjaya untuk tertidur tanpanya.


Nota:
Amalan Mukmin :

Zaid bin Thabit r.a. menyatakan beliau mengadu kepada Rasulullah s.a.w. bahawa beliau mengalami masalah susah hendak tidur, maka Rasulullah s.a.w. mengajar beliau doa ini,

اللهُــمّ َ غـَــارَتِ النـّـُـجـُــومُ وَهَــدَأ َتِ الـْــعـُــيُــونُ


وَأ َنـْـت َ حـَــيّ ٌ قـَــيـّـُــومٌ لاَ تـَــأ ْخـُــذ ُكَ سـِــنـَــة ٌ وَلاَ

نـَــوْمٌ يـَــاحـَــيّ ُ يـَــا قـَــيـّــُــومُ أ َهـْــدِئْ لـَــيـْــلـِــى وَأ

َنـِــمْ عـَــيـْــنـِــى

dan apabila dibacanya, katanya, “Allah SWT menghilangkan penyakit susah tidur yang kualami itu.”
“Allahumma ghoorotin nujuumu wa hada atil ‘uyuunu. Wa anta hayyun qayyuumun laa ta’huzuka sinatun walaa naumun. Ya hayyu ya qayyuumu. Ahdi’ lailii wa anim ‘ainii.”
Maksud doa tersebut ialah: “Ya Allah, telah lenyap segala bintang dan telah lelap semua mata sedangkan Engkau sentiasa hidup lagi berdiri, tidak mendatangi / mengenai Engkau mengantuk dan lena, wahai Tuhan yang hidup lagi berdiri, tenangkanlah malamku dan lelapkanlah mataku
.”

(Hadith riwayat Ibnu Sunni r.a)

1 comment:

  1. stress punca utama insomnia. jadi kurangkan stress utk tidur yg sempurna. coz i am always stressed kalu tyme blaja. tapi lau balik kampung langsung x stress and mmg tdo nyenyak sangat2...

    ReplyDelete

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute