TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, May 18, 2011

MENCAPAI BINTANG: ENDEAVOUR MELUNCUR UNTUK MISI TERAKHIR (VIDEO)

17 hb Mei 2011


Komander Endeavour hari ini menggesa agar Amerika terus 'mencapai bintang' ketika beliau memimpin pengorbit pada perjalanan ke25 dan terakhir ke ruang angkasa.

KaptenTentera Laut AS, Mark Kelly dan lima kru mberlepas dari Kennedy Space Center di Cape Canaveral, Florida, tangisan, sorak-sorai dan teriakan 'Go Endeavour' daripada dianggarkan setengah juta penonton yang menyaksikan dari bumi seperti menderum ke langit di atas bola raksasa api sebelum menghilang ke dalam awan.

Ahli Kongres Wanita Arizona Gabrielle Giffords, isteri Komander Kelly, bersama dengan ahli keluarga yang lain berada di bumbung pusat angkasa untuk melihat suaminya mengetuai perjalanan ke orbit.

Lift off for the last time: Flames from the exhaust of the rockets paint the sky red as Space Shuttle Endeavour lifts off on its last mission
Berlepas untuk kali terakhir :Api daripada Eksoz roket melakari langit kewarna merah ketika Kapal Angkasa Lepas Endeavour berlepas


Enlarge Spectacular: The space shuttle Endeavour lifts off from Kennedy Space Center in Cape Canaveral today

Hebat : Kapal Angkasa Lepas Endeavour berlepas dari Pusat Angkasa Kennedy di Cape Canaveral hari ini.

:

Amazing view: The Endeavor shuttle launch as seen from a nearby plane.

Bursting through the clouds: The Endeavor shuttle launch as seen from a nearby plane

Permandangan mengkagumkan : Pesawat dilihat meledak menembusi awan dari pesawat yang berhampiran.


Force: The rockets create an amazing lightshow as they power the shuttle off the launchpad


Wow factor: People watch as the space shuttle casts a reflection in the water

Refleksi di dalam air


CrewL From left to right, Commander Mark Kelly, Pilot Greg H. Johnson, Mission Specialist Mike Fincke, European Space Agency members Roberto Vittori, Drew Feustel and Greg Chamitoff on their way to the launchpad

Kru dari kiri ke kanan, Kommander Mark Kelly, Pilot Greg H. Johnson, Pakar Misi Mike Fincke, Ahli Agensi Angkasa Eropah Roberto Vittori, Drew Feustel and Greg Chamitoff dalam perjalanan ke Tapak Pelancaran.


Impressed: Spectators watch the space shuttle Endeavour lift off
Tertarik : Para penonton menyaksikan kapal angkasa berlepas.

Space awaits: Endeavour STS-134 sits on the launch pad at the Kennedy Space Centre hours before lift-off

Enlarge

Penantian Angkasa :Endevour STS-134 duduk di Tapak Pelancaran di Pusat Angkasa Kennedy beberapa jam sebelum berlepas.


History: Endeavour will make a 16-day mission to the International Space Station before being put in a museum

Sejarah: Endeavour akan membuat misi 16 hari ke Stesen Angkasa Antarabangsa sebelum disimpan di muzium.


Endeavour
Rocket boosters and fuel tank

Berkuasa : Di atas, kapal angkasa dan dibawah penggalak roket dan tangki bahan api yang akan dihantar ke angkasa.


Endeavour, yang merupakan pesawat termuda di armada, yang sepatutnya dilancarkan pada tarikh 29 April tapi terpaksa di batalkan kerana masalah pemanasan di salah satu generator hidrolik pesawat itu kuasa yang gagal, memaksa untuk dibatalkan.


Komander Kelly, 47, yang meneruskan misi latihan sambil merawat isterinya, hari ini memberi perhormatan kepada ribuan pekerja pesawat yang telah membuatkan pelancaran menjadi kenyataan dan menggesa bahawa diakhir program pesawat ulang-alik di bulan Julai, ketika Atlantis akan terbang pada misi terakhir, tidak akan menjadi Amerika mengundur kebelakang untuk mencapai impiannya.

'Misi ini merupakan kekuatan kerja sama pasukan, komitmen dan eksplorasi, "katanyabeberapa minit sebelum berlepas.
Ini adalah DNA di dalam negara kita yang agung untuk menggapai bintang-bintang dan menjelajah. Kita tidak harus berhenti.

"Untuk semua berjuta-juta menonton hari ini termasuk pasangan kita, anak-anak, keluarga dan rakan-rakan, kami berterima kasih atas sokongan anda."

Pesawat ulang-alik Atlantis dijadualkan untuk melaksanakan misi kapal angkasa lepas yang terakhir apabila ia dilancarkan untuk mengangkut kargo terakhir ke stesen pada bulan Julai.


Reptile eye's view: A Gopher turtle is just one of the many who will watch the spacecraft blast off

Sudut Pandangan Reptilia : Kura-kura Gropher salah satu diantara ramai menyaksikan kapal angkasa berlepas.


Space shuttle Endeavour - final mission details

Kapal Angkasa lepas Endevour- Detail Misi terakhir


Program ini sedang ditutup kerana kos operasi yang tinggi dan sehingga dana boleh diperolehi untuk membangunkan kapal angkasa baru yang boleh melakukan perjalanan melampaui orbit stesen 220-batu-tinggi.
Kapal Kargo Rusia dan Eropah akan menjaga stesen angkasa yang sarat dengan makanan, air dan bekalan dalam waktu terdekat. NASA telah mengupah dua syarikat-syarikat komersial- Space Exploration Technologies dan Orbital Sciences Corp - juga untuk menerbangkan kargo ke stesen.Syarikat itu dijangka akan memulakan penghantaran ke stesen tahun depan.

Kru pengangkutan akan dikendalikan sepenuhnya oleh Rusia hingga syarikat-syarikat AS mengembangkan kemampuan. Kemudian NASA ingin membeli perkhidmatan penerbangan,namun lebih suka untuk membangunkan dan mengendalikan armada sendiri untuk mengangkut angkasawan ke stesen.



Live streaming video by Ustream

Sumber: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1387553/Endeavour-launch-Mark-Kellys-joy-500k-watch-space-shuttle-blast-final-mission.html#ixzz1Mbk8kbD1

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute