TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, May 04, 2011

TIDUR YG. SEBABKAN OTAK JADI TUA / VIDEO MEMANG BOLEH DIPALSUKAN.

Jumlah tidur kita ambil boleh memberi kesan terhadap kesihatan mental kita di kemudian hari, amaran satu kajian.

Tidur terlalu sedikit atau terlalu lama, mengganggu bagaimana kita berfikir dan boleh menuakan otak hingga tujuh tahun, penemuan menunjukkan.

Mendapatkan kurang atau lebih dari enam hingga lapan jam tidur yang disarankan, meningkatkan kelajuan penurunan kognitif dan mempengaruhi kemampuan seperti kecerdasan dan kosa kata. Para penyelidik memberi amaran bahawa fungsi otak yang merosot juga boleh mencetuskan kemerosotan fizikal dan kematian awal.

keindahan tidur

Saintis Universiti London menunjukkan bagaimana perubahan dalam tidur dalam jangka masa 5 tahun di usia lewat pertengahan menjejaskan fungsi kognitif di kemudian hari.

Keenam –enam pemeriksaan standard mengukur memori, kecerdasan, kosa kata, kefasihan fonemis, kelancaran semantik dan status kognitif global. Antara 7 dan 8 peratus daripada mereka yang tidur lebih daripada jumlah yang disyorkan menunjukkan kelemahan paling jelas di semua ujian kognitif selain daripada memori lisan jangka- pendek.

1/4 wanita dan 18 peratus daripada lelaki yang tidur kurang, mengalami penurunan kapasiti kecerdasan dan kosa kata mereka . Sekitar 7 jam tidur berkualiti baik, adalah asas untuk fungsi manusia dan kesejahteraan, menurut penelitian ini.


mengantuknya......

Kurang tidur dan mengantuk mempunyai kesan negatif pada prestasi, waktu respon, kesalahan arahan, dan perhatian atau tumpuan. Selain itu, tempoh tidur telah didapati ada hubungkait dengan berbagai kualiti kehidupan, seperti fungsi sosial, kesihatan mental dan fizikal, dan kematian awal.

tidur yang berkualiti

Kajian Felo Kanan, Jane Ferrie berkata: "Keputusan utama hasil daripada kajian kami adalah bahawa perubahan buruk dalam tempoh tidur tampil dikaitkan dengan fungsi kognitif yang lebih buruk pada usia lewat-pertengahan. 'Kesan kerosakan pada pelbagai aspek kesihatan yang disebabkan oleh tidur yang terlalu banyak, terlalu sedikit dan kualiti tidur rendah sudah mula mendapat lebih perhatian. 'Di katakan bahawa 24 / 7 masyarakat kita semakin meningkatkan kesedaran terhadap kehidupan banyak orang, adalah penting untuk mempertimbangkan apa kesan perubahan tempoh tidur tersebut terhadap kesihatan dan kesejahteraan dalam jangka panjang. "

Para penyelidik mendapati jumlah ideal tempoh tidur dari 7 jam pada malam hari menghasilkan nilai tertinggi bagi setiap tindakan kognitif, diikuti oleh 6 jam tidur malam.

Antara laki-laki, fungsi kognitif adalah serupa bagi mereka yang dilaporkan tidur6, 7 atau 8 jam - hanya waktu tidur pendek dan panjang kurang dari 6 jam atau lebih daripada 8 jam tampaknya dikaitkan dengan skor yang lebih rendah.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (51) video (9) video nasyid (1)

My Salute