TEMAN

DEMI MASA

Friday, May 20, 2011

LUKISAN 4D BARU YANG MENAKJUBKAN

Kejayaan Hebat: Lukisan-lukisan seperti-hidup menunjukkan mengapa 4D adalah perkara baru yang besar dalam seni

Oleh ALLEN Gavin

Anda boleh mengetahui dari senyum di wajah ini pecinta seni bahawa dia tidak benar-benar dalam bahaya daripada terkaman singa yang muncul menyerang dalam jarak hampir dirinya.
Dan fakta bahawa singa melompat dari peti merah, diilhamkan dari Chronicles of Narnia, memberitahu anda sesuatu yang hebat ini terjadi dalam dunia seni.
Sebagaimana 'realistik' ia dilihat, lukisan yang luar biasa ini ringkanya adalah sebahagian daripada sebuah pameran seni baru empat dimensi (4D) di Timur Laut China.

Famous fantasy: This image inspired by The Chronicles Of Narnia is a striking example of the 4D art on offer in China

Fantasi terkenal: Gambar diilhamkan daripada The Chronicles Of Narnia adalah contoh ketara daripada seni 4D yang ditawarkan di China


Cartoonish quality: Pinocchio's nose juts out from the canvas, allowing this lady to pose as part of the picture for her own photo

Kualiti kartun: Hidung Pinokio's terjulur dari kanvas, membolehkan wanita ini untuk bergaya sebagai sebahagian daripada gambar-gambar untuk fotonya sendiri


Koleksi lukisan, dipamerkan di pameran seni kontemporari di wilayah Jilin, dengan menggunakan teknik yang serupa dengan 'stand-up' di papan iklan yang kadang-kadang dilukis di tepi padang sukan.

Dengan kelicikan menggunakan bayangan,mereka meyilap mata membuat percaya bahawa imej melompat keluar dari kanvas, atau pun hidung Pinokio tersembul keluar dari bingkai.

Kejayaan besar karya-karya dengan menarik penonton tengan menunjukkan bakat mereka untuk berinteraksi dengan hasil kerja dan menjadi sebahagian daripada seni itu sendiri.

Foto-foto ini menunjukkan bagaimana peminat kreatif telah mencuba sendiri memegang hujung berus lukisan Van Gogh, dan dalam satu cubaan bijak seiring, penerjun udara dari tempat selamat di tingkat galeri.

Komuniti artistik China saat ini menjadi titik fokus bagi dunia. Artis yang paling menonjol diakui Ai Weiwei, 53, masih belum kedengaran darinya sejak ia ditahan oleh pihak berkuasa China di lapangan terbang Beijing pada tarikh 3 April, atas 'jenayah ekonomi' - sebuah peristiwa yang telah mendorong kecaman antarabangsa yang kuat..

It's not black and white: Even when you know the tricks the artists are employing, you can still be taken in by the levels of depth perception in the images

Ini bukan hitam dan putih: Sungguhpun ketika anda mengetahui muslihat para seniman yang digunakan, anda masih boleh dibawa masuk pada tahap persepsi kedalaman dalam gambar tersebut.


Beyond the pail: Could this kind of interactive art experience spark a feeding frenzy and replace a trip to the farm?Plane impressive: This image, taken on the side, gives the impression this adventurous art lover is skydiving with the subject of the painting
Baldi diluar : Apakah ini pengalaman interaktif seni menggantikan perjalanan ke ladang atau, dibawah, ia boleh membuat terjun udara jauh lebih selamat bagi mereka yang gayat?


What's the catch? These girls managed to hook a bear on the end their salmon during a quiet day's fishing at the Jilin gallery

Tangkapan hebat? Gadis-gadis ini berjaya untuk menarik beruang di hujung ikan salmon mereka ketika di hari memancing yang agak sunyi di Galeri Jilin


Tapi ada harapan bahawa kebebasan berekspresi akan mendapatkan tapak yang kukuh di China sebagai negara yang menikmati lonjakan luar biasa dalam populariti seni.

Menurut laporan dari European Fine Art Fair (Tefaf), yang dibuka hari ini di Belanda, China mengatasi Britain sebagai pasaran kedua terbesar di dunia bagi seni dan barang antik tahun 2010.

Kembali pada tahun 2006, China hanya enam peratus saham pasaran dan Britain membeli sebanyak 27 peratus.

Tapi tahun lalu China mengaut 23 peratus seni di dunia, satu peratus lebih daripada yang dibawa pulang Britain.

Grand unveiling: Visitors have streamed into the gallery since the interactive exhibition opened

Pembukaan Hebat: Pengunjung telah bertaliarus ke galeri sejak pameran interaktif dibuka


Fill in the blanks: This lady took the unique opportunity to share an easel with Vincent Van Gogh and polish off an unfinished portrait of the artist

Isi bahagian yang kosong: Wanita ini mengambil kesempatan unik untuk berkongsi kisandar dengan Vincent Van Gogh dan menyiapkan potret yang belum selesai oleh artis.


Pull the other one: It can take a few minutes of looking at these utterly convincing works of perspective before the eye determines what is happening

Tarik lain salah satu: Diperlukan beberapa minit untuk melihat karya-karya ini benar-benar meyakinkan persepsi sebelum mata menentukan apakah yang terjadi.


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute