TEMAN

DEMI MASA

Thursday, May 19, 2011

ENDEAVOUR TERAKHIR (VIDEO): Kapal masuk ke dok di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS)


Hari ini Endeavour masuk ke dok di Stesen Angkasa Antarabangsa, dua hari selepas berlepas dalam penerbangan praakhir program kapal angkasa lepas NASA.
Para pengorbit dan enam angkasawan menghantar pengesan fizik bernilai $ 2billion , muatan yang paling mahal yang pernah dibawa dalam kapal angkasa lepas.

Di jantung Spektrometer Alpha Magnetic adalah sebuah magnet, 3 kaki berbentuk donat, yang akan mencari bahan-bahan limunan yang tidak dapat dilihat begitu juga anti jirim. Penemuan ini akan membantu menjelaskan bagaimana alam semesta terbentuk.


Touchdown: Endeavour docks on the Harmony node of the International Space Station this morning, two days after blasting off on the Nasa space shuttle program's penultimate flight

Pendaratan : Endeavour masuk ke dok pada nod Harmony di Stesen Angkasa Antarabangsa pagi ini, dua hari selepas berlepas


Moments to go: Endeavour's docking probe (bottom) approaches the docking module on the Harmony node of the ISS (top)

Saat untuk pergi: Kuar dok (docking probe) Endeavour mendekati modul dok pada nod Harmony di ISS (atas)

Para angkasawan akan melekatkan pengesan ke stesen angkasa esok.
Dua hari perjalanan mereka, di pinggir orbit berakhir pada 11:14 GMT saat ini dan kapal di tempatkan 220 batu timur laut Chile.
Komander Mark Kelly terdenyut lembut kemudi jet untuk merapatkan Endeavour ke pangkalan cantum (docking dock) pada stesen modul Harmony.
Setelah memastikan kedap antara dua kapal ketat, Komander Kelly - suami kepada Ahli Kongres arizona yang cedera Gabrielle Giffords - dan lima ahli kru akan memasukki stesen untuk memulakan misi bersama 12 hari yang dirancang.

Tak lama sebelum ketibaan Endeavour dua komander angkasa itu bertukar ucapan salam dan mengatakan mereka tidak sabar untuk berjumpa satu sama lain.

Endeavour over the western Pacific as it approaches the ISS. Shortly before the shuttle's arrival the two commanders of Endeavour and the ISS exchanged greetings and said they couldn't wait to see each other

Endeavour di atas Pasifik barat saat mendekati ISS.


Lift off for the last time: Flames from the exhaust of the rockets paint the sky red as Endeavour lifted off on its final mission on Monday

Berlepas untuk kali terakhir


Endeavour berlepas dari Pusat Angkasa Kennedy di Florida dalam penerbangan ke 25 dan terakhir pada hari Isnin.


NASA merancang satu kargo terakhir pergi ke stesen pada bulan Julai memasukki kapal angkasa lepas Atlantis untuk menutup program kapal angkasa lepas 30 tahun tersebut.


Kapal angkasa lepas kini di'bersara'kan kerana kos operasi yang tinggi dan untuk mencari dana baru bagi membangunkan kapal baru yang dapat melakukan perjalanan di luar stesen orbit.

Seperti juga Spektrometer Alpha Magnetic, Endeavour juga menghantar sebuah palet alat gantian untuk menampung stesen setelah kapal angkasa itu bersara.

Bila saja kargo Endeavour dipasang di stesen, para kru akan mengalihkan perhatian kepada empat berjalan di angkasa (spacewalks) yang dirancang dan kerja-kerja penyelenggaraan.

Kapal angkasa lepas t ini dijangka kembali ke Pusat Angkasa Kennedy pada 1 Jun.


From left to right: Endeavour crew members Greg Chamitoff, Roberto Vittori, Michael Fincke, Gregory H Johnson, Andrew Feustel and Commander Mark Kelly enjoy a meal on the mid-deck of the orbiter yesterday

Dari kiri ke kanan: ahli kru Endeavour Greg Chamitoff, Roberto Vittori, Michael Fincke, Gregory H Johnson, Andrew Feustel dan Commander Mark Kelly menikmati makanan di tengah-dek pengorbit,semalam



Blast-off: The rockets created an amazing lightshow as they powered the shuttle off the launchpad

Meluncur: Roket tersebut mencipta persembahan cahaya luar biasa ketika mereka melancar kapal dari tapak pelancaran


Sumber: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1388327/Endeavour-docks-International-Space-Station-final-time.html#ixzz1MkrbR1Uy

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute