TEMAN

DEMI MASA

Saturday, June 25, 2011

Cara mudah untuk mengurangkan berat badan ... hanya pilih untuk kualiti bukan kuantiti.

Kualiti makanan yang anda makan dan bukannya berapa banyak yang anda makan mempunyai kesan besar pada kehilangan berat badan, satu kajian telah dijumpai.
Diet juga mempunyai impak yang lebih besar daripada aktiviti fizikal, menonton TV atau tempoh tidur.
Tetapi memberi tumpuan kepada kalori sahaja bukanlah cara terbaik untuk kekal langsing, menurut saintis. Rahsia ini memberi tumpuan kepada kualiti makanan, terutamanya karbohidrat.

Healthy: Dieters were urged to eat more 'natural' foods, such as fruit and vegetables, whole grains, nuts and yoghurt
Sihat: Para pendiet digesa untuk makan lebih makanan 'semula jadi' , seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh, kacang dan yogurt

Pemerhati- berat telah dinasihatkan untuk mengurangkan minuman manis, kentang dan makanan bijirin halus seperti roti putih, beras putih dan bijirin sarapan rendah serat.
Pada masa yang sama mereka digesa untuk makan lebih makanan 'semula jadi' seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh, kacang dan yogurt, sambil mengelakkan apa-apa yang diproses.

Profesor Frank Hu, seorang pakar pemakanan di Sekolah Kesihatan Awam Harvard di Boston, AS, berkata: 'Penemuan ini menekankan kepentingan membuat pilihan makanan yang bijak dalam mencegah penambahan berat badan dan obesiti.
'Idea bahawa tidak ada makanan "baik" atau "buruk" adalah satu mitos yang perlu dibukti palsu.'
Weight change in lbs for each daily serving over a four year period
Perubahan berat dalam paun akibat daripada hidangan tambahan harian makanan dan minuman yang berbeza selama empat tahun

Penemuan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine, juga menunjukkan bahawa mendapatkan jumlah tidur yang betul membantu rakyat mengekalkan berat badan yang sihat.
Orang yang tidur enam hingga lapan jam malam mendapat berat badan kurang daripada mereka yang tidur kurang daripada enam atau lebih daripada lapan jam.

Pasukan Prof Hu dianalisis hasil dari tiga kajian besar-besaran ,kesihatan pekerja AS, 'Kajian Kesihatan, Jururawat' Kajian Kesihatan, Jururawat II, dan Kajian Susulan Profesional Kesihatan.
Bersama kajian memantau kesihatan lebih 100,000 individu sehingga 20 tahun.
Semua pada mulanya bebas daripada penyakit kronik dan tidak gemuk.

Setiap empat tahun, para peserta mendapat purata 3.35 lb, meningkat hampir lebih 17lb dalam tempoh penuh 20 tahun.

Peningkatan hidangan harian makanan tertentu dikaitkan dengan jumlah terbesar berat badan setiap empat tahun tempoh. Mereka termasuk kentang goreng, yang bertambah 1.69 lb berat tambahan, dan minuman-manis gula, yang menokok satu paun.

Nutritionist: Professor Frank Hu from Harvard School of Public Health
Pakar Pemakanan: Profesor Frank Hu dari Sekolah Kesihatan Awam Harvard

Sesetengah makanan sebenarnya dikaitkan dengan penurunan berat badan apabila penggunaan mereka telah dipertingkatkan. Mereka termasuk kacang (minus 0.57 setiap empat tahun), sayur-sayuran (minus 0.22), bijirin penuh (minus 0.37) dan buah-buahan (minus 0.49).

Aktiviti fizikal mengurangkan berat badan, manakala pengambilan alkohol menambah berat badan pada kadar 0.41lb setiap minuman sehari.
Penulis bersama Dr Dariush Mozaffarian, juga dari Sekolah Kesihatan Awam Harvard , berkata: 'Purata orang dewasa menambah kira-kira 1lb setiap tahun.

'Oleh kerana pertambahan berat badan adalah supaya secara beransur-ansur dan berlaku selama beberapa tahun, ia telah menyukarkan saintis dan individu itu sendiri untuk memahami faktor-faktor tertentu yang bertanggungjawab.

' Diet kecil dan perubahan gaya hidup yang lain boleh bersama-sama membuat perbezaan besar - untuk buruk atau baik. Ini memudahkan untuk mendapat berat badan secara tidak sengaja, tetapi juga menunjukkan peluang besar untuk pencegahan. Sekelumit gaya hidup yang betul, perubahan akan pergi jauh. '

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute