TEMAN

DEMI MASA

Monday, June 27, 2011

DAUN-DAUN HERBA SEBAGAI RAWATAN PENYAKIT

Sakit kepala, kudis selesema atau ulser? Taim(Thyme) mencuba sebagai rawatan herba

(Headache, cold sore or ulcers? Thyme to try a herbal remedy)

Oleh Jill foster

Ramai di antara kita mempunyai beberapa herba di taman kita - atau layu dalam periuk di jendela dapur - yang kita gunakan untuk menambah rasa pada sos atau daging panggang makan malam, tulis Jill Foster. Tetapi tumbuhan yang malap ini mungkin mempunyai faedah jauh lebih bermakna apabila ia datang kepada hal merangsang keatas kesihatan kita.

Adalah dianggarkan £ 126 million dibelanjakan untuk perubatan herba di Britain setiap tahun, dan pengundian pada tahun 2008 mendedahkan bahawa 35 peratus daripada rakyat Britain telah mencuba kedai membeli ubat rawatan semula jadi.

Jadi bolehkan jawaban kepada penyakit yang biasa boleh semudah perjalanan ke pasar raya? Kami bercakap dengan Philip Weeks, seorang pakar dalam perubatan semula jadi, mengenai herba harian dengan sifat penyembuhan.

PUDINA(PEPPERMINT)

Musclerelaxant-Pudina (mentha piperita) yang kuat boleh membantu terhadap kekejangan perut dan melegakan gejala sindrom usus terganggu. Minyak ini boleh digunakan sebagai ubat topikal untuk kesakitan, manakala satu kajian oleh Universiti Heidelberg di Jerman mendapati bahawa pudina juga boleh membantu merawat kudis selesema. 'Apabila seseorang kontrak virus *herper simpleks, ia tidak boleh dirawat, "kata Philip.

*Penyakit virus yang akut yang dicirikan oleh sekumpulan vesikel, setiap satu berukuran 3-6 mm, pada kulit biasanya di sekeliling bibir, atau pada kemaluan.

"Tetapi minyak pati tumbuhan pelbagai telah menunjukkan potensi besar sebagai antivirus dan satu kajian menunjukkan bahawa, dalam tabung uji sekurang-kurangnya, pudina menghentikan pembiakan virus. Minum teh pudina, dibuat dari daun segar, boleh mempercepatkan penyembuhan kudis selesema, dan lumatkan daun, kemudian bubuh pada minyak, juga boleh membantu. Cairkan dengan minyak zaitun dan sapukan setiap beberapa jam. '

DAUN ROSEMARY

Rosemary daripada perkataan Latin rosmarinus (embun laut), rosemary telah lama dikaitkan dengan keupayaan untuk membantu daya ingatan. Dikatakan bahawa pendita pada masa lalu memakai tangkal rosemary segar di rambut mereka untuk membantu menghafal pelajaran mereka.

'Rosemary mempunyai kualiti perangsang dengan tindakan tertentu untuk meningkatkan edaran serebral , "kata Philip. 'Ia juga mengandungi antioksidan asid carnosic kuat, yang mempunyai kesan perlindungan ke atas sel-sel otak dan mungkin boleh membantu mereka yang mempunyai alzheimers. Teh Rosemary sesuai untuk membantu merangsang otak, malah hanya dengan sedikit bau rosemary boleh membantu konsentrasi. '

Tetapi itu bukan saja. Satu kajian yang dijalankan di Institut Penyelidikan Agronomik Kebangsaan di Dijon menunjukkan bahawa ia merangsang pengeluaran P450 Cytochrome, satu enzim yang membolehkan hati untuk membersihkan toksin keluar daripada darah.

DAUN OREGANO

Oregano atau Vulgare Origanum telah lama diakui oleh pakar herba sebagai antioksidan dan kandungan Pencegahan penyakit. Daun dan batang bunga adalah antiseptik.

'Oregano mengandungi banyak sebatian perubatan termasuk carvacrol yang anti-bakteria, "kata Philip. 'Kajian bakteria dalam tabung uji menunjukkan bahawa tahap yang rendah minyak Oregano adalah berkesan sebagai antibiotik dalam membunuh bakteria Staphylokcoccus.'

Dalam satu kajian AS, Oregano didapati mempunyai aktiviti antioksidan 42 kali lebih daripada epal, 30 kali lebih daripada kentang dan 12 kali lebih daripada oren - menjadikannya salah satu herba yang paling berkuasa dalam menangani kerosakan kimia pada tubuh.

DAUN TAIM (Thyme)

Juzuk utama Thyme atau vulgaris timus itu, thymol, boleh memusnahkan bakteria dan beberapa jangkitan kulat.

'Taim adalah sangat antibakteria dan kajian telah menunjukkan kesannya terhadap membunuh bakteria Helicobacter pylori yang menyebabkan ulser perut, "kata Philip.

'Satu ekstrak taim dalam madu telah digunakan selama berabad-abad untukBronkitis dan jangkitan dada dan saya selalu menggunakannya di klinik herba saya.'

SAGE

Herba ini - sage @ Salvia - telah digunakan dalam ubat gigi semulajadi selama bertahun-tahun kerana kandungan antiseptiknya. Ia juga telah dimasukkan dalam krim kulit untuk merawat gigitan dan kayap disebabkan oleh faedah anti-radangnya itu.

Satu kajian oleh University of Exeter mendedahkan bahawa ekstrak secara jelas mengurangkan kekerapan, tempoh atau teruknya rasa panas pada wanita menopaus.

'Banyak laporan penurunan gejala rasa panas apabila mengambil teh sage, "kata Philip.


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute