TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, June 01, 2011

ENDEAVOUR DI JANGKA MENDARAT 07.35 GMT ESOK.

Endeavour dijadualkan mendarat di Pusat Angkasalepas Kennedy di 07:35 GMT esok
Para Angkasawan di dalam pesawat ulang alik Endeavour hari ini menguji sistem pendaratan kapal mereka dalam persiapan untuk pendaratan terakhir pada waktu-waktu awal pagi esok.
Dijadualkan 7:35 am GMT mendarat di Pusat Angkasalepas Kennedy di Florida akan menamatkan 19 tahun kerjaya penerbangan Endeavour.
Ianya keluar dok dari Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pagi kelmarin dan akan menjadi pesawat kedua daripada tiga pesawat ulang alik NASA yang akan 'bersara'.
NASA merancang menutup program ulang alik 30 tahunnya dengan bekalan terakhir di hantar dengan Pesawat Atlantis ke ISS pada bulan Julai.

Night-time view: Endeavour while she was still docked at the ISS at the weekend. Astronauts today tested the ship's landing systems in preparation for tomorrow morning's final touchdown
Permandangan waktu malam : Endeavour ketika masih dalam dok di ISS pada minggu lepas. APara Angkasawan di dalam pesawat ulang alik Endeavour hari ini diuji sistem pendaratan kapal mereka dalam persiapan untuk pendaratan terakhir pada waktu-waktu awal pagi esok.

NASA memmberhentikan pesawat kerana kos operasi yang tinggi dan untuk mendapat dana bagi membangunkan pesawat ruang angkasa baru yang boleh melakukan perjalanan melampaui orbit stesen angkasa itu 220 batu- orbit tinggi.
Kelly dan lima rakan kru - Greg Johnson, Roberto Vittori, Drew Feustel, Mike Fincke dan Greg Chamitoff - sedang menamatkan misi 16 hari yang berjaya untuk melengkapkan pemasangan bahagian AS di stesen.

Breakaway: Endeavour undocked from the ISS yesterday morning and will be the second of Nasa's three shuttles to be retired
Berpisah : Endeavour keluar dok dari ISS pagi semalam dan akan menjadi pesawat kedua daripada tiga pesawat NASA yang akan bersara

One final journey: Commander Mark Kelly (front centre) and astronauts Greg Johnson (rear centre), Michael Fincke (front right), Greg Chamitoff (front left), Andrew Feustel (rear left) and Roberto Vittori (rear right)
Satu pejalan akhir : Komander Mark Kelly (tengah depan) dan angkasawan Greg Johnson (tengah belakang), Michael Fincke (kanan depan), Greg Chamitoff (depan kiri), Andrew Feustel (belakang kiri) dan Roberto Vittori (kanan belakang)

Finke, yang sebelumnya berkhidmat dua misi panjang di stesen angkasa, akan menghabiskan 381 hari di angkasa - lebih daripada para angkasawan AS yang lain.
'Saya berharap rekod saya akan akan dipecahkan segera, "katanya.
Pembangunan ISS - sebuah projek $ 100billion dari 16 buah negara - bermula pada tahun 1998 dan kru telah tinggal di atas kapal di luar pos terus menerus sejak November 2000.
Keputusan kerajaan AS untuk memberhentikan pesawat angkasa tanpa memiliki kapal pengganti telah mendapat kritikan tajam, termasuk teguran awam dari Komander Apollo 11 Neil Armstrong , orang pertama yang mendarat di bulan.

Out and about: A new image of astronaut Greg Chamitoff carrying out repairs on the ISS during the mission's fourth spacewalk last week
Keluar dan sekitar : Sebuah imej baru angkasawan Greg Chamitoff melakukan pembaikan di ISS ketika misi 'spacewalks' keempat minggu lalu

An Endeavour crewmember took this image of the ISS solar array wings intersecting the thin line of Earth's atmosphere
Seorang kru Endeavour mengambil gambar ini ISS pengatur sayap solar bersilang garis tipis atmosfera bumi

Kelly difahamkan sekurang-kurangnya empat tahun sebelum angkasawan NASA boleh terbang keluar dari US lagi.
Sehingga kapal baru siap, Russia akan mengangkut kru ke stesen, dengan kos lebih dari $ 50 juta setiap seorang.
"Ini akan menjadi peralihan yang mencabar, tapi saya mengharapkan kejayaan besar," kata Kelly.
Tujuan utama dari penerbangan Endeavour, ke134 dalam sejarah program pesawat ulangalik, adalah untuk membuat penyelidikan utama sains di stesen, iaitu $ 2billion Alpha Magnetic Spektrometer, pengesan zarah.
Para kru juga melakukan empat spacewalks untuk mempersiapkan operasi luas pos selepas program ulang-alik berakhir.

Last lift-off: Endeavour blasts away from Kennedy Space Center on May 16. She is following Discovery into retirement. Nasa plans to close out its 30-year-old shuttle programme with a final supply run to the ISS aboard Atlantis in July
Pelancaran terakhir: Endeavour meluncur jauh dari Pusat angkasalepas Kennedy pada tarikh 16 Mei. Ianaya mengikuti Discovery ke persaraaan. NASA merancang menutup program ulang-alik 30 tahun dengan bekalan terakhir dengan Atlantis di ISS pada bulan Julai

Sumber :
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1392672/Endeavour-astronauts-test-landing-systems-shuttle-prepares-final-return-Earth.html

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute