TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, June 22, 2011

JANGAN PANDANG BAWAH! KERJA PALING MENAKUTKAN DI DUNIA?

Oleh TED Thornhill

Jika anda mengalami kegayatan, pandang ke arah lain sekarang. Walaupun sesetengah orang akan merasa tidak sanggup untuk pergi mendekati pinggir *cenuram, pekerja-pekerja Cina sedang membina jalan daripada papan kayu selebar 3 kaki di muka salah satu yang beribu kaki tinggi. Setelah selesai, adalah diharapkan para pelawat akan berduyun-duyun ke sini ke tepi bersama dan mengagumi permandangan.
'Jalan' - selebar meja makan malam - pemasangan mereka adalah di atas Gunung Shifou di Provinsi Hunan dan berdiri tegak pada 90 darjah tanpa sebarang cerun atau kerukan(alkof). Apa lagi, dari Provinsi Jiangxi Timur China bekerja keras di atasnya dengan kelihatan sedikit jika ada, langkah-langkah keselamatan.

*lurah (lereng bukit dll yg curam).

Don't look down: Teetering on the edge this builder inspects his handiwork
Jangan pandang bawah : bergoyang di pinggir, pembina ini memeriksa hasil kerja tangan beliau. Apabila selesai jalan akan memanjang sejauh 1.8 batu, menjadikannya laluan bersiar-siar terpanjang China.

I can see for miles: This worker reaches out to tighten the scaffolding
Saya boleh melihat jauh berbatu-batu : Pekerja ini me'manjang'kan tangan untuk mengetatkan perancah
pada 'jalan' yang selebar meja makan malam.


The long drop: Once the path is built, the question is who will want to walk along it?
Sayup kebawah: Setelah jalan yang dibina, soalannya berapa ramai para pelawat sebenarnya mahu berjalan diatasnya?

Hang time: Surely there must be easier ways to make a living?
Masa Bergayut : Sesungguhnya mesti ada cara mudah untuk mencari rezeki? Struktur ini dibina di Gunung Shifou di Provinsi Hunan

Up, up and away: The road the workers are building is just 1m wide - and there are plenty of gaps in it...
Melangkah keatas : Para pekerja sedang membina jalan hanya 3 kaki lebar dan - ketika ini - terdapat banyak ruang di antaranya ...

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute