TEMAN

DEMI MASA

Friday, June 03, 2011

Mutan E.coli di Britain : 7 mangsa di Britain mengalami strain berjangkit baru yang mengorbankan 18 orang.

Mutan E.coli di Britain : 7 mangsa di Britain mengalami strain jangkitan baru yang mengorbankan 18 orang.

oleh VANESSA ALLEN

Satu strain mutan dari E.coli yang telah mengorbankan sekurang-kurangnya 18 orang telah melanda Britain, pegawai kesihatan mengesahkan semalam.
Tujuh orang di UK telah dijangkiti oleh wabak keracunan makanan, tiga warga Britain dan empat warga negara Jerman.
Semua difahami telah dijangkiti di Jerman, pusat wabak. Setakat ini, 1,600 orang telah jatuh sakit di 11 negara di Eropah dan Amerika Syarikat

Mutant strain: The new form of E.coli is responsible for 18 deaths and carries genes that make it resistant to many common antibiotics. It also produced toxins that can cause kidney failure
Strain Mutan: Bentuk baru dari E.coli bertanggung jawab atas 18 kematian dan membawa gen yang membuatnya resistan terhadap antibiotik umum. Ia juga menghasilkan racun yang boleh menyebabkan kegagalan ginjal (buah pinggang)

Jangkitan terutama sering terjadi pada wanita, yang telah menyumbang sekurang-kurangnya 13 daripada 18 kematian.

E.coli boleh berjangkit dan ianya disebarkan orang ke orang apabila orang dijangkiti gagal untuk mengambil tindakan kebersihan yang tepat, seperti mencuci tangan mereka.
Bakteria bertanggung jawab atas wabak saat ini adalah strain benar-benar baru dan membawa gen yang membuatnya resistan terhadap antibiotik yang umum. Ini menghasilkan racun kuat yang boleh menyebabkan kegagalan ginjal.
Para pegawai kesihatan mengatakan strain 'unik' mempunyai ciri-ciri yang membuatnya lebih ganas dan menghasilkan- racun', dan kerana itu lebih berbahaya, dan memberi amaran bahawa ini boleh mengakibatkan salah satu daripada wabak E.coli paling membawa maut yang pernah dilihat.

The source: Scientists are working to pinpoint the cause but believe salad vegetables may have been contaminated with manure
Sumber: Para saintis sedang bekerja untuk menentukan sebab tapi percaya sayuran salad mungkin telah tercemar dengan baja.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute