TEMAN

DEMI MASA

Thursday, July 28, 2011

25 NASIHAT RAMADAN


Oleh Ahmed.
Dari buku Khulaasatul Kalaam oleh Shaykh Jaarullah.

Saudara Muslim dan Muslimah:

1. Berpuasa Ramadan dengan keimanan yang teguh dan benar-benar mencari ganjaran pahala Allah SWT dan semoga Allah SWT mengampunkan dosa kita .

2. Berhati-hati berbuka puasa pada siang hari-hari Ramadhan (sebelum waktu berbuka) tanpa alasan yang sah, kerana ia adalah dari dosa yang paling besar.



3. Mengerjakan Solat Tarawih dan solat malam pada malam-malam Ramadan - terutama pada Malam al-Qadar - berdasarkan keimanan dan benar-benar mencari pahala Allah, supaya Allah mengampunkan kamu dan dosa masa lalu anda.

4. Pastikan bahawa makanan anda, minuman dan pakaian anda adalah dari harta yang halal, untuk memastikan amalan anda diterima, dan doa anda di makbulkan. Berhati-hati dengan perkara yang tidak halal ketika berpuasa dan berbuka puasa dengan yang haram.

5. Memberi makanan kepada orang yang berpuasa untuk mendapat pahala yang sama dengan bagi mereka.

6. Menunaikan solat lima waktu secara berjemaah untuk mendapatkan pahala dan perlindungan Allah.

7. Beri banyak sedekah dan sedeqah yang terbaik adalah ketika Bulan Ramadhan.

8. Berhati-hati dengan menghabiskan masa anda tanpa melaksanakan amal-amal soleh, anda akan bertanggungjawab dan dikira dan akan diberi ganjaran bagi semua yang anda lakukan.

9. Mengerjakan `umrah pada bulan Ramadhan kerana Umrah pada bulan Ramadhan adalah sama dengan Haji.

10. Mencari pertolongan untuk berpuasa di siang hari dengan makan sahur di bahagian akhir malam sebelum kemunculan Fajar.

11. Menyegerakan berbuka puasa untuk mendapatkan kasih sayang Allah.

12. Lakukan Mandi sebelum Subuh jika anda perlu untuk membersihkan diri anda dari keadaan hadas besar supaya anda dapat melakukan ibadah dalam keadaan suci dan bersih.


13. Jangan lepaskan peluang berada pada bulan Ramadhan dengan menghabiskannya dengan membaca Al-Quran yang mulia yang telah diturunkan di dalamnya dengan memahami dan menghayati makna supaya ia menjadi bukti untuk anda dengan Allah dan pemberi syafaat untuk anda di hari hitungan amal.

14. Memelihara lidah daripada berdusta, mencaci, mengumpat dan fitnah kerana ia mengurangkan pahala puasa.

15. Jangan biarkan puasa menyebabkan anda melampaui batas dengan kemarahan kerana sebab-sebab kecil. Sebaliknya, puasa harus menjadi punca kedamaian dan ketenangan jiwa anda.

16. Selepas menjalani ibadah puasa, pasti didalam keadaan bertaqwa kepada Allah SWT, dan sedar Allah melihat anda secara rahsia dan di tempat awam, bersyukur dengan nikmat-nikmat Allah, dan sabar melakukan ketaatan kepada Allah dengan melakukan apa yang telah diperintahkanNya dan menjauhkan apa yang dilarangNya.

17. Memperbanyakkan zikir, memohon ampun, meminta syurga dan perlindungan daripada neraka, terutama ketika berpuasa, ketika berbuka dan semasa sahur, kerana amalan ini adalah antara sebab-sebab terbesar mencapai keampunan Allah SWT.

18. Memperbanyakkan dalam doa untuk diri sendiri, ibu bapa, anak-anak anda dan umat Islam, sesungguhnya Allah telah memerintahkan kita berdoa dan telah menjamin untuk mengkabulkannya.

19. Bertaubat kepada Allah dengan taubat yang ikhlas dalam setiap masa dengan meninggalkan dosa, menyesali orang-orang yang anda telah lakukan sebelum dan tegas memutuskan untuk tidak kembali kepada mereka pada masa hadapan, untuk Allah menerima taubat orang yang bertaubat.

20. Berpuasa enam hari Syawal, sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian mengikutinya dengan enam hari Syawal, ia seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.

21. Berpuasa pada hari Arafah, 9 ZulHijjah, untuk mencapai kejayaan dan diampunkan dosa-dosa anda tahun lalu dan tahun yang akan datang.

22. Berpuasa pada hari `Aashuraa, 10 Muharram, bersama-sama dengan yang ke-9, untuk mencapai kejayaan dan diampunkan dosa-dosa anda tahun lalu.

23. Terus berada dalam keadaan iman dan taqwa dan melaksanakan tindakan yang benar selepas bulan Ramadhan, sehingga anda mati. Dan sembahlah Tuhanmu sehingga datang kepada kamu kepastian (yakni kematian). [Quran 15:99]

24. Pastikan anda mencapai kesan positif oleh amalan ibadah yang seperti solat, puasa, zakat dan haji, taubat yang ikhlas dan meninggalkan adat yang bertentangan dengan Sharee `ah.

25. Mengucap banyak salawat dan salam ke atas Rasulullah SAW, sahabat dan semua orang-orang yang mengikuti mereka sehingga hari kiamat.
Muslim little cute kid with hat, isolated Stock Photo - 6013413
" Ya Allah jadikanlah kami dan semua umat Islam orang-orang yang berpuasa dan berdiri dalam solat pada bulan Ramadan yang berdasarkan keimanan dan benar-benar mencari ganjaran Engkau, ampunkan dosa kami yang lalu dan dimasa depan.

Ya Allah jadikan kami orang-orang yang berpuasa dibulan itu, mencapai pahala penuh, menyaksikan Lailatul-Qadr dan mencapai kejayaan dengan izin Allah SWT.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampun, oleh itu ampunkanlah kami.

Wahai Tuhan, terimalah dari kami, sesungguhnya Engkau adalah Yang Maha Mendengar, Maha Melihat, Ya Hayyu Ya Qayyum, Wahai Pemilik semua keagungan dan kehormatan.

Dan Semoga Allah merahmati ke atas Muhammad SAW, keluarganya dan para sahabat. Amin, Ya Rabbal 'Alamin.

Sumber : MyUmmah

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute