TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, August 02, 2011

Di hari ke 2 berpuasa:10 Tips untuk Ramadhan

10 Tips untuk Ramadhan
Jul 26, 2011 oleh Ahmed.

Sebagai bulan yang penuh berkat Ramadhan menghampiri, kita perlu bersedia untuk nya dalam mencari jalan semoga kita boleh mendapat memaksimakan manfaat bulan ini. Bagi kebanyakan orang, Ramadhan datang dan pergi. Walau bagaimanapun, sedikit orang yang sebenarnya mendapat manfaat dari bulan agung ini. Guru-guru kami menasihatkan kami untuk hidup sepanjang tahun seolah-olah kita berada dalam bulan Ramadhan. Pencapaian mulia ini hanya boleh dicapai apabila bulan Ramadhan yang sebenar digunakan dengan betul. Dalam usaha untuk memperoleh satu titisan realiti yang disebutkan di atas, Insya Allah, saya berharap untuk menyebut sepuluh tip yang telah diberikan sebagai bentuk nasihat kepada saya dan yang lain-lain lagi.
1. Disiplin: Kebanyakan orang sudah tahu untuk menahan diri daripada makan, minum, dan hubungan seksual daripada pasangan seseorang pada siang hari Ramadhan. Walau bagaimanapun, tahap disiplin mesti dibangunkan untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang soleh dan menahan diri daripada perbuatan yang akan mendapat kemurkaan Allah. Itu adalah satu bentuk asas disiplin yang perlu dikembangkan tetapi bersama-sama dengan itu, seseorang perlu mempunyai disiplin dalam mengikut rutin tertentu atau jadual untuk Ramadhan. Ini akan menjadi faktor perubahan kehidupan sebenar untuk seorang individu. Mereka bangun untuk sahur, tetapi juga solat Tahajjud pada waktu itu. Baca sedikit Al-Quran . Mereka makan. Lakukan 'doa sementara menunggu untuk Solat. Mereka bersolat Subuh. Membaca Al-Quran dan berzikir. Rehat jika mereka perlu.

Idea ini adalah untuk membuat jadual dan bertindak sewajarnya seluruh bulan tanpa mengorbankan jadual mereka. Ini adalah keinginan disiplin yang diperlukan.Seseorang boleh bertanya, "Mengapa dia bukan sahaja meletakkan point pertama sebagai 'membuat jadual'?", Jawapannya adalah sangat mudah. Sesiapa sahaja boleh meyediakan jadual, tetapi ia memerlukan disiplin yang sebenar untuk mematuhi.

[Solat]
2.Kehidupan Berbakti (Ibadah): Ramadhan adalah bulan di mana Allah membolehkan kita untuk benar-benar memenuhi tujuan kewujudan kita dan tujuan penciptaan kita. Allah mencipta kita semua untuk menyembahNya, dan Dia sahaja. Di sini, saya tidak akan menyebut kemuliaan pelbagai perbuatan atau ibadah kerana mereka boleh didapati dalam banyak buku mengenai merit amal tertentu. Walau bagaimanapun, sejak bulan Ramadhan dan Al-Qur'an berkait rapat, saya akan mengatakan bahawa banyak kehidupan kebaktian kita harus memberi tumpuan kepada Al-Quran.
Membaca sekurang-kurangnya seluruh Al-Quran sekali dalam bulan ini. Memahami ia daripada sarjana terpelajar dalam masyarakat kita atau dari pengulas y dan pentafsiyang diakui. Saya tidak meminta setiap orang yang membaca seluruh Al-Quran dan melakukan salah satu komentar keseluruhan dalam satu bulan. Mungkin ia boleh dilaksanakan untuk membaca seluruh Al-Quran dan memulakan regimen-Tafsir dan cuba untuk menyelesaikannya pada asas tahunan.
3. Mengenal pasti dengan ummah: Ia adalah penting untuk kita merasakan puasa kita, iaitu merasakan lapar dan dahaga. Selain daripada itu, kita boleh menggunakan ini untuk kepentingan kita dengan pantas mengambil kira orang lain untuk manfaaat kita juga. Ini bermakna bahawa jika kita memberi makan atau memberi minum sesuatu kepada seseorang yang berpuasa, kita boleh mendapat ganjaran puasa mereka juga.
Satu lagi aspek mengenal pasti dengan ummah adalah untuk bersyukur untuk apa sahaja yang Allah telah diberikan kepada kita dan sedar bahawa sedikit yang kita perlu untuk memberi kepada orang lain supaya mereka boleh mempunyai Ramadhan yang selayaknya dan Eid yang indah : Lihat apa yang umat Islam lalui dan lihat bagaimana kita boleh mengambil bahagian secara aktif membantu umat Islam dalam apa-apa cara yang mungkin.
4. Hubungan dengan al-Quran: Ramadhan adalah bulan di mana Al-Quran diturunkan. Ini adalah bulan al-Quran. Ia adalah amat penting untuk mewujudkan hubungan dengan Al-Quran. Tanpa pergi ke lebih terperinci, saya hanya akan menyebut sesuatu yang praktikal mengenai al-Quran dan Ramadhan.
Bagi orang yang biasa, iaitu salah satu yang bukan ulama atau bukan seorang Hafiz, mereka perlu membaca sekurang-kurangnya satu juz setiap hari supaya mereka selesai pada Al-Quran minimum keseluruhan untuk bulan Ramadhan. Jika seseorang boleh berbuat lebih daripada itu, Alhamdulillah, tiada siapa yang menghalang. Perkara seterusnya adalah untuk memahami Al-Quran. Oleh itu, mengambil jilid pertama al-Quran Ma'ariful (sebagai contoh) dan membaca satu seksyen bahagian Arab (jika seseorang itu boleh) dan kemudian membaca terjemahan, kemudian membaca tafsiran nya. Lakukan setiap hari tanpa gagal. Jelasnya seluruh tafsiran tidak akan selesai dalam satu bulan, tetapi sekurang-kurangnya satu jadual untuk membaca bahagian secara berkala akan dibangunkan dan diharapkan dalam tempoh setahun, ia dapat disiapkan.
Juga, seseorang itu perlu cuba menghafal mereka bab / surah yang dibaca kerap seperti Mulk, Kahf, Ya Seen, Waqi'ah, dan Sajdah. Juga menghafal surah dari juz terakhir sekurang-kurangnya dan banyak lagi jika boleh.

5. Mujahadah: Ramadhan adalah bulan pengorbanan dan perjuangan. Ia adalah bulan di mana Allah mahu masa kita, kesihatan kita, kekayaan kita, dan keseluruhanhidup kita. Kita benar-benar hidup sepanjang tahun untuk segalanya dan apa saja. Ia hanya satu bulan ... Apakah kita tidak boleh hidup satu bulan semata-mata untuk Pencipta kita?! Jadi kenapa tidak jika kita berkorban tidur kita, dan lain-lain kemewahan bahawa kita boleh buat tanpa banyak berkira. Seperti kata pepatah, "Tiada kesakitan, tiada keuntungan." Jumlah pengorbanan dan perjuangan yang kita lakukan di dalam bulan ini, Allah akan memberi ganjaran kepada kita di dunia ini dan akhirat sewajarnya.
Berikan diri anda kepada Allah, dan lihat apa yang Allah telah sediakan untuk anda.

6. 'Doa: intipati ibadah berdoa kepada Allah. Keseluruhan bulan ini, Allah sanggup dan sedia terbuka untuk menerima semua yang kita meminta kepada-Nya. Ia adalah hanya untuk kerugian dan merugikan kita sendiri bahawa kita kekurangan dalam meminta Allah untuk perkara yang kita perlukan. Keutamaan kepada doa anda. Pertamanya minta untuk diri sendiri, kemudian keluarga, masyarakat, maka umat Islam keseluruhannya. Dalam tempoh itu, keutamaan dan meminta untuk perkara-perkara yang berkaitan dengan akhirat, kemudian meminta untuk perkara-perkara yang berkaitan dengan dunia ini. Hanya ingat satu perkara apabila ia datang kepada doa ', point doa' bukan kerana kita memerlukan sesuatu atau kita memerlukan perlindungan atau perlindungan dari perkara lain, pointnya ialah bahawa Allah menyuruh kita untuk berdoa kepada-Nya, dan itulah mengapa seseorang membuat doa 'dengan banyaknya. Terdapat beberapa perkara sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang lakukan, dan salah satu yang Allah suka lakukan adalah untuk menjawab doa hamba-Nya yang menyeru kepada-Nya.
Satu aspek terakhir mengenai 'doa ialah dengan menangis atau berpura-pura menangis. Air mata adalah sesuatu yang asing kepada Allah dan oleh itu Dia mempunyai nilai yang besar bagi air mata. Sepanjang tahun kita menjadi kotor dan tidak suci rohani kerana melakukan berdosa, Ramadhan adalah bulan di mana kita menyucikan roh kita dengan membasahi roh kita dengan menitiskan air mata kami.
7. Sahabat Baik: Ramadhan adalah bulan untuk memaksimumkan amalan baik dan menyimpan perbuatan buruk pada sifar. Berada dalam jemaah orang-orang yang soleh akan membolehkan seseorang untuk mencapai matlamat ini. Saya akan menerangkan point ini secara ringkas. Faedah minimum bersama dengan dalam jemaah yang baik adalah bahawa seseorang tidak akan melakukan dosa yang seterusnya akan menyebabkan salah satu untuk menjadi hamba yang paling besar yang berasaskan hadith Tirmidhi di mana Nabi (sallallahu 'alayhi wa sallam) mengambil tangan Abu Hurairah (Radhiyallahu' anhu) dan berkata, "Wahai Abu Hurairah, menjauhkan diri dari segala larangan dan anda akan menjadi hamba yang terbaik."
Faedah maksimum bersama dengan orang-orang mencintai Allah, Insya Allah; seseorang yang mungkin 'mencapai' Allah. Apakah nikmat yang lebih besar?!

8. Rasa terima kasih: rahsia kepada peningkatan dalam apa saja ialah bersyukur untuknya. Untuk memastikan yang kita lihat pada bulan ini ditahun depan, adalah menghargai tahun ini. Bersyukur untuk semua yang telah kita ada dalam setiap aspek, walaupun ada perkara-perkara asas yang kita abaikan dan mengambil ringan. Kita ada Iman, kita ada Islam. Alhamdulillah, kita adalah umat yang terbaik. Kita telah diberi kitab terbaik, iaitu Al-Quran. Cara terbaik untuk menghargai kurnia ini adalah dengan mengamalkannya sebagaimana tujuannya diturunkan.
Allah telah mengurniakan dengan rahmat dan nikmat-nikmat tak terhingga. Ramadhan adalah salah satu daripada nikmat-nikmat, jadi menghargai sepenuhnya Ramadhan, kita mesti menghabiskan cara Allah ingin kita untuk menghabiskan dan mencapai matlamat, iatu Taqwa.
9. Mengikut Sunnah: Apa sahaja yang dikasihi juga bermakna mencintainya. Itu adalah prinsip cinta. Allah telah diisytiharkan Nabi (sallallahu 'alayhi wa sallam) sebagai yang dikasihi-Nya. Jika kita mengikuti Sunnah dan menunjukkan persamaan, maka kita juga boleh mendapat tumpuan Allah. Terutamanya mengikuti perbuatan Sunnah yang Nabi (sallallahu 'alayhi wa sallam) yang dilakukan pada bulan Ramadhan.
Jika kita telah melakukan sesuatu, lakukan sesuatu dengan cara terbaik mungkin. Cara terbaik untuk apa-apa jua yang perlu dilakukan adalah cara Sunnah. Jika ada peluang melakukan dengan cara lain, Allah mempunyai Nabi (sallallahu 'alayhi wa sallam) untuk melakukan caranya dengan betul.
10. Istiqamah: Imam Junayd al-Baghdadi (RA) berkata, "kesabaran adalah lebih besar daripada seribu mukjizat " Tolong jangan jemu di peringkat awal Ramadhan, dan bukan memikirkan sebagai rutin berkala dan ikutinya secara berterusan. Yang paling dikasihi tindakan kepada Allah adalah mereka yang dilakukan secara konsisten walaupun mereka mungkin kelihatan kecil. Kita semua perlu bersyukur untuk kebaikan yang telah kita lakukan dan juga untuk kejahatan yang kita dapat menahan diri daripada. Kita juga perlu bersyukur kerana apa jua tahap kesabaran yang kita ada. Kita mahu menjadikan Ramadhan terakhir hingga di luar Ramadhan juga. Saya akhiri dengan petikan daripada seorang mashaaikh kami, Kandehlawi Shaykh In'aam-ul-Hasan (RA) berkata, "Sesiapa yang melayarkan kehidupan mereka seperti yang mereka lakukan pada bulan Ramadhan, maka kematian akan datang kepada orang itu sama seperti bulan-'mulia ini datang untuk orang yang puasa. "
Sebagai kesimpulan, kita berdoa kepada Allah bahawa Dia menerima semua usaha kita dan menghadap dan mengampunkan segala kelemahan kita. Aameen.

Source: An-Noor

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute