TEMAN

DEMI MASA

Thursday, July 21, 2011

Konsep Kepimpinan dan UrusTadbir Baik dalam Islam -Untuk penilaian semula

Oleh M Abbey

Dalam Islam, prinsip-prinsip kepimpinan berasal dari kata-kata Allah SWT dalam al-Quran, kata-kata dan perbuatan Nabi, dan ulama besar
Kepimpinan dan urus tadbir yang baik merupakan aspek kehidupan agama dan sekular yang sangat penting dan mesti diberi perhatian serius, terutama apabila konsep kepimpinan dalam Islam adalah seperti "amanah" daripada Allah, yang akan dikira pada hari kiamat . Ini jelas dapat dilihat dalam beberapa ayat suci al-Quran dan hadis Nabi Muhammad (saw). Salah satu hadith yang sahih dan sangat jelas meletakkan ringkas menyatakan:

"Sesungguhnya! Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai orang-orang anda memimpin. Imam adalah pemimpin ke atas rakyat dan hendaklah ditanya mengenai mereka, seorang lelaki adalah pemimpin rumah dan hendaklah ditanya mengenai rumahnya, seorang wanita adalah pemimpin ke atas anak-anaknya dan hendaklah ditanya mengenai mereka ". (Riwayat Abdullah ibn Omar - Bukhari & Muslim)

Hadis di atas menunjukkan bahawa kepimpinan dilengkapi dengan akauntabiliti dan ajaran Islam yang lain juga menyatakan bahawa kepimpinan yang baik adalah unsur pertama urus tadbir yang baik. Jadi, jika kita bandingkan konsep kepimpinan dalam Islam kepada demokrasi yang diamalkan di kebanyakan bahagian dunia ini, ia adalah jelas bahawa umat Islam dijangka mengambil bahagian secara aktif dalam proses demokrasi, walaupun dengan takut kepada Allah yang paling utama di dalam fikiran mereka. Ayat Al-Quran di bawah juga menunjukkan bahawa kepimpinan adalah dari Allah SWT.


"Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ". Al-Qur'an 6:165 (Al-Anaam)

Oleh itu, jika ajaran di atas dipatuhi oleh orang Islam dan bukan Islam, dunia akan menjadi tempat yang lebih baik sebagai pemimpin akan sensitif kepada keperluan pengikut mereka. Untuk melakukan keadilan yang penuh dengan topik ini, saya akan kronika prinsip-prinsip kepimpinan dalam Islam; memberi sedikit mendedahkan mengenai sifat-sifat kepimpinan Nabi Muhammad dan para khalifah yang mendapat hidayat petunjuk. Akhir sekali, saya akan membandingkan semua ini kepada kejadian terkini dalam dunia kontemporari supaya kita boleh menilai diri kita (sama ada sebagai pemimpin atau pengikut) sebelum bertiup sangkakala.
Dalam Islam, prinsip-prinsip kepimpinan berasal dari kata-kata Allah SWT di dalam al-Quran, kata-kata dan perbuatan Nabi, tindakan Khalifahyang bijaksana dan ulama yang terkenal dan pengikut yang soleh , seperti yang kita lihat dalam beberapa ayat-ayat dan kata-kata di atas. Model kepimpinan telah ditetapkan oleh Nabi Muhammad (saw) dan bukan Islam telah menilai baginda sebagai pemimpin yang paling berpengaruh sepanjang zaman dalam kesusasteraan tertentu. Beberapa prinsip-prinsip teras yang Nabi yang dipaparkan tentang kepimpinan dan urus tadbir yang baik semasa hayatnya berdasarkan:

Al Iman (Iktiqad)

Al Amanah (Akauntabiliti, Amanah dan Tanggungjawab)

Al Akhlaq (moral dan nilai-nilai yang baik.)

Al Shura (Perundingan Bersama)

Al Hisbah (Pencegahan kemungkaran dan melarang salahlaku)

Secara umumnya, kunci utama di sini ialah menunjukkan bahawa Nabi Muhammad (saw) mengamalkan apa yang dia diajar.

Khalifah yang paling lama berkhidmat yang mendapat hidayat petunjuk, Umar ibn Al-Khattab, merangkum prinsip-prinsip ini dan sangat berjaya dalam sepuluh tahun kepimpinan ke atas umat Islam. Sebagai contoh, Umar takut bahawa Allah SWT mungkin akan bertanya kepadanya mengapa dia tidak memastikan bahawa jalan berturap jika keldai jatuh dan patah kakinya, jadi dia memastikan jalan raya selamat untuk kaumnya. Khalifah lain dan pemimpin-pemimpin soleh yang memerintah dunia dengan prinsip -prinsip ini telah menyaksikan kejayaan yang sama - dan beberapa yag lain terus berbuat demikian bahkan sehingga hari ini.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute