TEMAN

DEMI MASA

Friday, July 15, 2011

Meletus : Gunung berapi Gunung Lokon Indonesia mencetuskan kebakaran hutan selepas memuntahkan gas dan lahar panas.

'Lahar membara mengalir seperti api, dan ia kelihatan seperti kita berada di perang': Berlumba untuk melarikan diri dari gunung berapi ketika beribu-ribu melarikan diri letusan kuat Indonesia
Wanita, 56, mati akibat serangan jantung sambil melarikan diri

15 Julai 2011



Gunung Lokon permandangan dari Resort Lokon Boutique


Kawah Gunung Lokon

Beribu-ribu warga Indonesia yang panik memaksa mereka melarikan diri dari rumah mereka selepas gunung berhampiran meletus.
Gunung Lokon meluahkan lahar dan asap tinggi ke langit menghantar penduduk yang berlumba-lumba ke bawah cerun berapi-api.
Lahar yang membara tersebar dari mulut kawah, mencetuskan kebakaran hutan di sepanjang cerun, manakala seorang wanita meninggal dunia akibat serangan jantung ketika melarikan diri.

Eruption: Indonesian volcano Mount Lokon triggered forest fires after it spewed out hot gas and lava
Meletus : Gunung berapi Gunung Lokon Indonesia mencetuskan kebakaran hutan selepas mememuntahkan gas dan lahar panas.

Glowing: Residents living near Mount Lokon were forced to evacuate the region following the eruption
Membara: Penduduk yang tinggal berhampiran Gunung Lokon terpaksa berpindah kawasan tersebut berikutan letusan

Nelson Uada, di antara mereka yang dipindahkan semalaman, berkata: 'Ini adalah letusan terbesar yang pernah saya alami.
'Ia amat menakutkan. Lahar membara mengalir seperti api dalam kegelapan, dan ia kelihatan seperti kita berada dalam peperangan. '
Gunung Lokon, di tengah-tengah Indonesia wilayah utara Sulawesi, melepaskan letusan kuat yang pertama di 22:46 pada hari Khamis.
Brian Rulrone, Pegawai agensi pengurusan bencana, berkata ia diikuti dengan letupan kedua selepas tengah malam dan satu pertiga di 01:10 pada pagi Jumaat.
Ferry Rusmawan, seorang pegawai di pos pemantauan yang terdekat, menambah bahawa aktiviti kekal tinggi dan kemunculan letusan lain pasti akan berlaku ketika gunung 5,741 kaki terus berderum.
Askar dan polis yang membantu penyelamat memindahkan penduduk yang tinggal di sepanjang cerun gunung yang subur itu.
Jimmy Eman, Pemangku Datuk Bandar di bandar berdekatan Kitabu, berkata mangsa setakat ini adalah seorang wanita berusia 56 tahun yang meninggal dunia akibat serangan jantung kerana dia melarikan diri.

Eruption: The residents of this house in Tomohon, North Sulawesi, could also be evacuated
Letusan: Penduduk rumah ini di Kitabu, Sulawesi Utara, juga mungkin dipindahkan

Beliau mendedahkan bahawa lebih daripada 6,000 orang telah dihantar ke sekolah, gereja dan lain-lain tempat perlindungan sementara.
Seramai 27,000 orang lain yang tinggal dalam jarak 2 batu dari kawah juga akan dipindahkan.
Penerbangan ke lapangan terbang terdekat antarabangsa di Manado, ibu kota wilayah, tidak terganggu, kata jurucakap Lucky Podaag.
Indonesia, kepulauan besar 240 juta orang, adalah terdedah kepada gempa bumi dan gunung berapi kerana ia duduk di sepanjang 'Lingkaran api' Pasifik - berbentuk ladam-kuda yang silap menggarisi Lautan Pasifik.
Gunung Lokon, di dalam keadaan berjaga-jaga yang tinggi selama hampir seminggu, adalah salah satu daripada 129 gunung berapi aktif di negara ini.
Letusan terakhir pada tahun 1991 membunuh pejalan kaki Swiss dan memaksa beribu-ribu orang meninggalkan rumah mereka.


Sumber: http://www.dailymail.co.uk

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute