TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, July 13, 2011

MEKAH-GAMBAR DAN VIDEO MENGKAGUMKAN MENARA JAM TERTINGGI DI DUNIA (601 M) DAN TUAN HAJI ARSHAD ANTARA YANG .....

Okaz / Saudi Gazette - 6 Julai 2011









Mekah - Menara emas tertinggi di dunia, yang telah didirikan di atas Menara Jam Makkah, akan menyiarkan panggilan untuk solat (azan) dari Masjidil Haram di Makkah melalui pembesar suara khas yang akan membawa bunyi kepada orang ramai yang hampir 7 kilometer jauhnya.

Majlis-majlis khas Islam, seperti permulaan bulan Hijrah dan Eids, 16 lampu tegak khas akan menyala 10 kilometer ke langit.

Semasa azan, 21,000 lampu pada titik tertinggi di Makkah Jam menghantar lampu putih dan hijau yang cemerlang ke langit, mereka boleh dilihat dari jarak 30 kilometer. Lampu menunjukkan permulaan masa untuk solat, terutamanya bagi orang-orang yang mempunyai keperluan khas seperti mereka yang mempunyai pendengaran yang lemah dan orang-orang jauh dari Masjidil Haram.


Menara Jam Makkah berdiri 601 meter. Ketinggian jam daripada asas kepada titik tertinggi di puncak bulan sabit itu adalah 251 meter.

Ketinggian menara menjadikannya bangunan kedua tertinggi di dunia selepas 828-meter Burj Khalifa di Dubai. Jam, yang mula menunjukkan masa kira-kira 11 bulan yang lalu, adalah sebahagian daripada struktur yang berharga kira-kira SR11 bilion untuk membina, menurut pegawai-pegawai tersebut.

Depan dan belakang empat muka 43 meter sebanyak 43 meter dan dua muka sebelah adalah 43 meter dengan 39 meter.

"Allahu Akbar" (Allah Yang Maha Besar), dalam bahasa Arab, boleh dilihat pada bahagian atas jam.

Huruf "Alif" dalam "Allah" adalah lebih daripada 23 meter dan bulan sabit, dengan garis pusat 23 meter, bulan sabit terbesar yang pernah dibuat.

Kedua-dua kesaksian, "Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah Rasul-Nya," boleh dilihat di bahagian atas kedua-dua muka sebelah jam, yang telah direka bentuk dalam gaya Islam, mengikut kriteria Islam yang paling tepat.

Jam, yang berat 36,000 ton, adalah lebih daripada enam kali lebih besar diameter daripada Big Ben yang terkenal di London.

Pada waktu siang, mukanya putih dan penunjuk hitam. Pada waktu malam, perubahan muka hijau dan penunjuk bertukar ke putih.

Lebih daripada 90 juta keping mozek kaca berwarna memperindah dua jam, yang boleh dilihat dari semua sudut-sudut kota, SPA telah berkata. Lif akan mengambil pelawat sehingga balkoni tontonan yang besar hanya bawah muka, balai cerap astronomi tingkat empat dan muzium Islam. Menara Jam ciri mercu tanda tujuh menara hotel King Abdulaziz kompleks Endowment. Projek ini adalah sebahagian daripada usaha untuk membangunkan bandar yang lama dan membuat ia lebih berupaya untuk memenuhi kepada jemaah.

Jam mencerminkan matlamat oleh sesetengah orang Islam untuk menggantikan standard Universal Time berusia 127 tahun - pada asalnya dikenali sebagai Min Greenwich - dengan Waktu Min Makkah.

Pada satu persidangan di Doha pada tahun 2008, ulama dan cendekiawan Islam berkata masa Makkah adalah meridian global yang sebenar. Mereka berkata, Makkah adalah pusat dunia dan bahawa Greenwich standard yang dikenakan oleh Barat pada tahun 1884.


Di dalam Bulan sabit diwaktu malam


Tuan haji Arshad antara yang bertuah mendapat peluang di puncak Menara.



Foto oleh Lutfi Lokman

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute