TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, July 05, 2011

Tragedi Karis May Darling 'The Little Helper'

Karis May Darling Si Penolong Kecil 'The Little Helper' yang menyelamatkan kehidupan lima orang dengan menderma organnya: Tragedi seorang gadis, 12, mati oleh kepinding (bug) pembunuh.

Oleh Lucy Laing
4 Julai 2011

Seorang murid yang digelar 'The Little Helper' telah menyelamatkan kehidupan lima orang selepas ibu bapanya membuat keputusan berani untuk mendermakan organnya.
Karis May Darling hanya 12 tahun apabila beliau meninggal dunia pada bulan April selepas menguncup bug dipanggil Streptococcus A yang boleh berkembang menjadi meningitis.
Keluarganya yang bersedih membuat keputusan untuk mendermakan jantungnya, hati, buah pinggang dan pankreas, kerana mereka tahu ia adalah apa yang di mahukan oleh remaja baik hati itu.

The Little Helper: Karis Darling on her 12th birthday
The Little Helper: Karis Darling memegang kek pada hari lahir ke-12nya.

Bapanya John berkata: "Karis suka membantu orang lain - tiada lain dapat memberinya lebih keseronokan .
'Ini bermakna bahawa dia telah membantu 5 keluarga lain yang tidak perlu melalui kesakitan kehilangan orang tersayang mereka, dan jika dia tahu tentu dia akan begitu berbangga.
'Karis hidup melalui lima orang lain dan memberikan kami sedikit ketenteraman'.
'
Keluarga dari Corringham di Essex, sudah bertarung kemurungan, sebagai Kerri ibunya, 41, seorang pekerja sokongan klinikal, telah dikesan dengan kanser payudara pada bulan September.
Karis, yang suka menyanyi dan menari, telah mengadu sakit telinga pada satu pagi pada bulan April dan Puan Darling telah menghantarnya berjumpa doktor. Beliau berkata adalah jangkitan dan dia telah diberi antibiotik..
Sakit telinga itu dibersihkan namun seminggu kemudian ia datang kembali dan malam berikut dia berubah menjadi bertambah buruk, jadi pagi berikut Puan Darling membawanya ke Hospital Universiti Basildon.
Big heart: Karis aspired to help people living in poverty in India
Berjiwa Besar : Karis sentiasa memikirkan orang lain bermimpi
bagi membantu mereka yang hidup dalam kemiskinan di India

Encik Darling berkata: 'Mereka mengepam dengan antibiotik seperti ujian darah menunjukkan bahawa dia mempunyai jangkitan dalam darahnya. Tetapi kita tidak pernah terfikir bahawa ianya adalah sesuatu yang doktor-doktor tidak akan dapat menanganinya.
'Dia berkata bahawa dia berasa sakit kepala dan darah kelihatan keluar dari telingnya, tetapi dia selesa dan masih bercakap.'
Tetapi dalam masa 30 minit pendarahan tiba-tiba mula menjadi lebih teruk.
Kepinding(Bug )telah merebak ke otaknya dan telah menyebabkan otaknya membengkak.
Encik Darling, 44, pengarah projek untuk sebuah syarikat dalaman , berkata:
"Dia dengan cepat merosot di depan mata kita. Para doktor telah cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan beliau. '

Precious: John Darline with his daughters Kristi, left, Karis, right, and his son Johnnie
Bernilai : John Darline dengan Kristi anak-anak perempuannya,
kiri, Karis, kanan, dan anak beliau Johnnie

Para doktor berjaya menstabilkan beliau pada mesin sokongan hidup dan kemudian beliau dipindahkan ke Hospital Great Ormond Street ..
Pakar bedah saraf berjuang untuk menyelamatkan beliau di hospital itu tetapi otaknya telah bengkak begitu banyak ianya telah memusnahkan pangkal otaknya.
Encik Darling berkata: 'Doktor membawa kami ke bilik dan memberitahu kami apa yang telah berlaku. Mereka menghidupkan mesin sokongan hayat di luar untuk melihat jika dia boleh bernafas sendiri, tetapi gagal.

Dia telah 'mati otak' dan tiada apa yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan beliau. Kami hanya kaku dengan kejutan. Hanya beberapa jam yang lalu beliau telah bercakap dengan kami, kini dia telah hilang. '
Keluarga ditanya jika mereka akan bersedia untuk mendermakan organ Karis untuk membantu orang menunggu untuk pemindahan menyelamatkan nyawa.
Encik Darling berkata: "Kami tidak teragak-agak. Karis tidak mempunyai tulang yang tidak baik di dalam tubuhnya dan dia sentiasa membantu orang lain. Neneknya mengidap demensia dan dia sentiasa membantu ibunya menjaga neneknya,, terutamanya selepas Kerri telah di kesan dengan kanser payudara.

Bubbly: Karis, left, with her mum Kerri and older sister Kirsi, earned her name by helping her elderly granny
Periang : Karis, kiri, dengan Kerri ibunya dan kakak Kirsi ,
yang mendapat namanya kerana membantu neneknya.

'Tidak ada yang terlalu banyak masalah untuk Karis. Dia adalah seorang gadis kecil dengan hati yang besar. Dia akan menjadi bangga untuk organnya bagi membantu orang lain. '
Hatinya telah didermakan kepada seorang gadis remaja yang terdesak untuk jantung dan mempunyai kumpulan darah yang jarang namun cocok dengan Karis. Sebahagian daripada hati beliau didermakan untuk menyelamatkan seorang bayi, dan seluruh hati beliau pergi untuk menyelamatkan seorang remaja lelaki. Gadis yang lain mempunyai buah pinggang beliau dan seorang lelaki yang telah menjalani rawatan dialisis selama sepuluh tahun telah menerima buah pinggang lain beliau dan pankreas nya juga.
Encik Darling, yang juga mempunyai tiga kanak-kanak lain, Kristi, 15, Johnnie, tujuh dan Emma, ​​23, berkata: 'Kami telah diberitahu bahawa semua operasi pemindahan telah berjaya, itu memberi keselesaan kepada kami.
'Seorang budak lelaki yang hati nya telah menjdai semakin lemah dalam tempoh beberapa bulan lepas dan inilah peluang terakhirnya untuk hidup.
Dan semua yang lain telah keluar dari hospital dan telah diberikan kehidupan mereka semula, semua terima kasih untuk Karis. '

Caring spirit: John and Kerri were determined to honour their daughter by choosing to donate her organs
Semangat Prihatin : John dan Kerri telah ditentukan untuk menghormati anak
perempuan mereka dengan memilih untuk mendermakan organnya

Keluarganya kini telah menubuhkan sebuah yayasan dipanggil Yayasan Karis May Darling , untuk menyediakan latihan drama dan latihan sukan profesional untuk kanak-kanak yang kurang bernasib baik.
Encik Darling menambah: 'Karis merupakan bintang bersinar. Beliau baru sahaja telah ditandatangani oleh ejen drama dan telah bersedia untuk pergi ke uji bakat di London. Beliau berada di atas pentas dan bersinar, itulah yang dia mahu lakukan. Dan dia suka ju-jitsu juga. Dia begitu manfaatkan seluruh kehidupannya.
'Yayasan itu akan menyediakan drama dan latihan sukan dua hari seminggu untuk kanak-kanak yang tidak mempunyai wang bagi membayar bagi latihan profesional.
'Itulah yang Karis akan inginkan. Untuk membantu kanak-kanak lain dalam memori nya mencapai apa yang mereka ingin lakukan.
'Dia seorang anak gadis dengan hati yang besar - dan kami akan sentiasa bangga dengan dia.'

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute