TEMAN

DEMI MASA

Monday, July 04, 2011

Pilihanraya Thailand: Pembangkang menang mudah.


Yingluck Shinawatra akan menjadi wanita Thailand pertama sebagai Perdana Menteri [Reuters]

Perdana Menteri Thailand telah mengakui kekalahan dalam pilihan raya di negara ini, membuka jalan bagi Yingluck Shinawatra, pemimpin pembangkang dan saudara perempuan mantan Perdana Menteri yang digulingkan Thaksin Shinawatra, untuk membentuk kerajaan akan datang.

Dengan hampir semua undi dikira, Puea Thai yang telah memenangi majoriti yang jelas dengan 263 kerusi daripada 500, lebih awal daripada Demokrat yang memerintah dengan 161, mengikut kepada Suruhanjaya Pilihan Raya, yang menganggarkan kehadiran pada 74 peratus.

"Ia kini jelas dari pilihan raya keputusan setakat ini bahawa Parti Puea Thai yang telah memenangi pilihan raya itu, dan Parti Demokrat mengakui kekalahan. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Parti Puea Thai bagi hak untuk membentuk kerajaan," Abhisit Vejjajiva, penjawat Perdana Menteri, berkata di televisyen pada Ahad.

Yingluck, yang bakal menjadi Perdana Menteri wanita pertama Thailand , beliau berkata di ibu pejabat di ibukota Bangkok.
"Saya tidak mahu berkata kemenangan itu untuk saya dan Parti Puea Thai tetapi rakyat memberi saya peluang dan saya akan berusaha dengan kemampuan terbaik saya untuk rakyat," katanya kepada pemberita di ibu pejabat parti itu di Bangkok, ibu kota.

"Sementara kita menunggu keputusan rasmi, eksekutif Puea Thai yang telah dihubungi dan berbincang dengan Chart Thailand Pattana untuk bekerjasama," wanita berusia 44 tahun itu berkata, merujuk kepada rundingan untuk gabungan dengan parti yang lebih kecil.

Bercakap di Dubai, Thaksin memberitahu penyiar Thailand bahawa dia telah terpanggil untuk mengucapkan tahniah kepada adiknya dan mengingatkan "tugas yang mencabar di hadapan ".

Pengundian Ahad ini merupakan ujian pertama pilihan raya utama bagi kerajaan Thailand sejak perhimpunan besar-besaran parti pembangkang di Bangkok tahun lepas, yang mencetuskan tindakan keras ketenteraan yang menyebabkan sekurang-kurangnya 91 orang mati.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute