TEMAN

DEMI MASA

Thursday, August 25, 2011

ISTIQAMAH PASCA RAMADHAN

After Ramadan
Walaupun Ramadan akan berakhir, kita semua perlu untuk memastikan ia kekal dengan kita. Bagaimana, anda mungkin bertanya? Semua orang tahu bahawa bulan Ramadan berlangsung hanya untuk sebulan, 29 atau 30 hari indah. Bulan ini khas adalah masa untuk mendapatkan lebih dekat dengan Allah (SWT), fizikal dan mental. Dan kita perlu berhati-hati untuk tidak kehilangan keakraban ini dengan Allah (SWT).

Kita tahu bahawa Ramadan adalah masa yang sangat istimewa dalam kehidupan kita. Di samping itu dengan jelas, berpuasa dari matahari terbit hingga matahari terbenam, kita juga perlu menahan diri dari perkara-perkara yang begitu banyak yang lain. Ditambah bonus yang datang dengan puasa ialah bahawa kita sebenarnya belajar untuk berbuat baik kepada orang-orang di sekeliling kita.

Sejak kita berusaha untuk mengukuhkan badan kita dengan kuasa kedua-dua fizikal dan mental yang kita perlukan untuk melengkapkan puasa kita, marilah kita bahawa selangkah ke hadapan dan membuat terakhir sepanjang tahun. Ia mengambil masa pengabdian sebenar kepada Allah untuk berpuasa hanya sanya kerana-Nya. Terdapat hadith yang diriwayatkan oleh Sufyaan ibn 'Abdallah (RA) yang berkata, "Wahai Rasulullah (SAW), memberitahu saya sesuatu tentang Islam, yang saya tidak boleh meminta orang lain selain kamu." Beliau (SAW) menjawab, "Katakanlah, 'Saya percaya kepada Allah' dan kemudian menjadi orang yang sabar (atasnya)." Sahih Muslim

Hadith ini adalah bukti bahawa kita wajib, setelah beriman kepada Allah, berpegang teguh kepada mentaati Allah dengan melakukan perbuatan yang wajib dan mengelakkan orang-orang yang dilarang. Ini dicapai dengan mengikuti jalan yang lurus, iaitu Islam. Jika kehidupan Islam melalui Ramadan dan berhari-hari dalam puasa dan solat malam dan dia biasa dirinya untuk melakukan perbuatan yang baik, maka dia mesti terus kekal di atas ketaatan kepada Allah pada setiap masa.

Malah, kesabaran selepas Ramadan adalah tanda bahawa seseorang telah mendapat manfaat dari bulan Ramadan. Ini adalah tanda-tanda sebenar Ramadan yang berjaya. Di samping itu, perbuatan seorang Muslim tidak akan berakhir dengan akhir Ramadan. Sebaliknya, mereka terus dan memanjangkan sepanjang tahun. Allah (SWT) berkata, "Dan sembahlah Tuhanmu sehingga kepastian (kematian) datang kepada kamu." (Al-Hijr; 99)

Apabila puasa Ramadan berakhir, maka sesungguhnya puasa sunnat yang ditetapkan sepanjang tahun. Apabila berdiri solat pada waktu malam pada bulan Ramadan berakhir, maka sesungguhnya seluruh tahun adalah masa untuk melakukan solat malam. Dan jika zakat fitrah berakhir, maka masih ada zakat yang masih wajib serta kebajikan sukarela yang berlangsung sepanjang tahun. Ini pergi sama untuk membaca al-Quran dan menghayati maksud, serta setiap perbuatan baik yang lain yang diminta, ini boleh dilakukan pada setiap masa. Oleh itu, semangat yang telah dirasai sepanjang bulan Ramadan mesti terus melalui seluruh tahun.

Ia adalah malang untuk mendapati bahawa sesetengah orang melakukan ibadat dengan melakukan amal-amal soleh hanya pada bulan Ramadan. Mereka menjaga ketat apabila solat lima harian mereka, mereka membaca Al-Quran, dan mereka bersedekah. Tetapi apabila Ramadan berakhir, mereka menjadi semakin malas dalam ibadah mereka. Kadang-kadang, mereka mengabaikan tanggungjawab mereka sepenuhnya.

Sesungguhnya, terdapat banyak ganjaran yang Allah memberi hamba-Nya dalam puasa Ramadan. Allah (SWT) berkata dalam al-Quran, "( Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur." (2 Al-Quran: 185)

Ramadan adalah masa untuk membetulkan dan mengubah tabiat kita yang telah kita diperolehi sepanjang tahun tanpa bisikan syaitan. Buat masa ini adalah masa di mana syaitan dikunci dan ia tidak mempunyai peluang untuk memutar fikiran kita dan menukar tindakan baik kita. Langkah pertama memang sukar untuk diambil, tetapi Ramadan adalah masa untuk melakukannya. Jadi, selepas Ramadan, boleh kita semua cuba untuk menjaga amal baik-solat kita pada masa-masa yang betul, sedekah kepada yang kurang bernasib baik, dan benar-benar menjadi lebih bersabar dan berbaik antara satu sama lain.

Semoga Allah (SWT) mencucuri kita dengan rahmat, mengampuni
kita dosa-dosa dan memberikan kita semua Syurga. Ameen!

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (51) video (9) video nasyid (1)

My Salute