TEMAN

DEMI MASA

Friday, August 05, 2011

Matlamat Ramadhan


Pada hari yang panas terik panas tekak anda menjadi kering. Anda dalam privasi di rumah anda dan air dingin yang menyegarkan adalah dalam jangkauan tangan. Anda keinginan untuk minum, tetapi anda tidak. Mengapa? Semata-mata kerana anda sedang berpuasa dan ketika berpuasa, anda tidak boleh makan dan minum. Jika seseorang masih meminta anda untuk minum dan berkata: "Tidak ada sesiapa yang nampak," anda akan segera menegur beliau dengan kata-kata: "Tetapi Allah sedang melihat!"
Allah Ta'ala sedang melihat!

Subhanallah! Allah Ta'ala sedang melihat. Allahu Akbar! Allah Ta'ala Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Dia Wujud. Dia melihat dan tahu apabila kita menipu ketika berpuasa, dengan itu kita menolak semua godaan makanan, minum dan hubungan suami isteri yang sah di sisi undang-undang dari subuh ke senja. Kita telah belajar pelajaran-Taqwa. Kita telah mempelajari bahawa pelajaran berpuasa itu bertujuan untuk mengajar kita. Allah Ta'ala sedang melihat! Ya, Allah Ta'ala sedang melihat! Setiap kali ada keinginan untuk makan atau minum ketika berpuasa, suara dari dalam tangisan: "Allah Ta'ala sedang melihat!" Puluhan kali sehari untuk sebulan penuh realiti ini adalah mengesahkan. Allah Ta'ala sedang melihat. Jadi mendalam tertanam di dalam hati bahawa apabila Ramadhaan berakhir, seseorang menjadi sedar kepada Allah Ta'ala kepada tahap bahawa dia kini dipandu oleh satu kuasa dalaman yang menggerakkan dia ke arah yang soleh dan menjauhkan dirinya daripada dosa.

Taqwa

Puasa Ramadhaan telah ditetapkan bagi maksud dan tujuan mencapai Taqwa. Ini adalah jelas diisytiharkan di dalam al-al-Kareem. Taqwa hanyalah untuk mematuhi perintah-perintah Allah Ta'ala dan menjauhkan diri daripada segala dosa, ganjaran yang meningkat untuk ibadah dalam Ramadhaan dan semua berkat bulan yang agung ini harus dianggap sebagai bonus. Matlamatnya adalah Taqwa. Jika seseorang melakukan banyak Solat, mengkhatam bacaan tiga puluh juzuk Al-Qur'an dan melibatkan diri dalam amalan ibadah yang lain, tetapi gagal menjauhkan dosa - ia telah gagal untuk mencapai objek dan tujuan Ramadhaan. Seseorang benar-benar telah gagal untuk menanam realiti Taqwa di hatinya, Taqwa akan menangis "Allah sedang melihat" apabila seseorang berfikir untuk melakukan mana-mana kemungkaran.

Godaan
Perintah Taqwa tidak terhad kepada menahan diri daripada meminum arak, berjudi, berzina,, berurusniaga dengan riba' dan lain-lain tabiat buruk itu. Sesungguhnya Taqwa menuntut bahawa sambil menahan diri daripada semua maksiat di atas, seseorang itu juga memerhati Taqwa dalam perniagaan seseorang. Apabila godaan untuk menipu hak pelanggan, atau apabila seseorang itu terdorong untuk membeli barang-barang curi, atau untuk melakukan penipuan, pada masa itu juga hati harus menangis "Allah sedang melihat" dan ia boleh menghalang seseorang daripada dosa.

Hak

Begitu juga, Taqwa menuntut memenuhi hak-hak suami / isteri, Ia juga menuntut menyertai hubungan keluarga. Ia menuntut rasa hormat kepada yang tua dan kebaikan untuk anak-anak muda. Taqwa melibatkan, antara aspek-aspek lain, jujur ​​dan jelas dalam semua urusan kewangan dan interaksi sosial. Oleh itu apabila terdapat majlis perkahwinan atau pengebumian, atau pada masa yang mengagihkan harta pusaka si mati, tahap yang sama kesedaran pada Allah harus dipaparkan jelas seperti ketika menjauhkan diri dari meminum air sejuk ketika berpuasa.
Purdah
Begitu juga, apabila undang-undang purdah dilanggar, adakah hati menangis "Allah sedang melihat"? Atau apabila seseorang bercadang untuk menonton sesuatu yang di TV, yang pasti akan melibatkan salah satu zina mata dan telinga, seseorang itu mendengar suara dari dalam: "Allah sedang melihat," sebagai hasil seseorang menahan diri daripada dosa itu? Kaitan yang sama kepada aspek Shariah didalam penampilan dan pakaian. Berapa kerap kita melakukan perkara untuk memuaskan hati mereka dan sila juga musuh-musuh Allah Ta'ala dan Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam)? Berapa kerap kita meninggalkan perintah Taqwa dalam usaha untuk mendapatkan sedikt keuntungan ? Sekarang adalah masa untuk ikhlas bertaubat. Ia adalah masa untuk mengatakan "Allah sedang melihat" dan melakukan apa saja untuk mendapat keredhaanNya. Inilah masanya untuk memperoleh Taqwa.

Menahan diri dari dosa

Seterusnya objek Ramadhaan. Ini hanya akan dapat dicapai jika kita mengendalikan diri kita dalam bulan yang agung ini dengan Taqwa. Atau lain-lain matlamat Ramadhaan akan dikalahkan. Oleh itu bersama-sama dengan puasa, melaksanakan Solat , membaca Al-Quran, berbakti kerana agama, dll,, seseorang itu benar-benar perlu menahan diri daripada segala dosa di bulan Ramadhaan dan menghiasi diri dengan Taqwa. Insya-Allah ini akan membawa satu bersama-sama untuk sepanjang sebelas bulan untuk menahan diri daripada segala dosa.

Semoga Allah Ta'ala membolehkan kita untuk membuat Ramadhaan ini, bulan di mana kita benar-benar akan mencapai taqwa. Aameen.

AL-HAADI, Jilid 5 - Isu 4

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute