TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, August 09, 2011

TIP UNTUK TABIAT MAKAN KETIKA RAMADHAN


Artikel ini memberikan nasihat yang berguna tentang cara-cara untuk mengelakkan beberapa masalah biasa yang dihadapi pada bulan Ramadhan. Jika diikuti, ia akan membolehkan seseorang dapat berpuasa dengan selesa dan menikmati sepenuhnya faedah rohani Ramadhan.
Datang Ramadhan, diet kita radikal diubah. Makanan kita menjadi pekat di waktu pagi dan petang,dengan tiada pengambilan makanan di antaranya bagi suatu tempoh masa. Bagi sesetengah daripada kita, mengambil makanan terlalu berminyak. Perubahan di dalam diet ini tidak diterima baik oleh semua orang.

Dr Farouk Haffejee, Persatuan Perubatan Islam Afrika Selatan (Durban) telah mencipta satu senarai cadangan untuk berhadapan dengan Ramadhan dengan cara yang sihat. Mereka berhadapan dengan masalah yang sama pada bulan Ramadhan.

Dr. Haffejee mencadangkan bahawa dalam bulan Ramadhan, "diet kita harus tidak berbeza sangat banyak daripada diet normal dan seharusnya semudah mungkin. "Dia mengatakan bahawa diet kita harus mengekalkan berat badan yang normal, walaupun beliau tidak menyebut bahawa jika seseorang itu terlalu banyak berat badan, Ramadhan adalah suatu masa yang baik untuk mengurangkan berat.
Beliau juga mengesyorkan makanan yang tahan lama.

"Memandangkan masa yang lama berpuasa, kita perlu mengambil makanan perlahan mencerna termasuk makanan yang mengandungi serat dan bukannya makanan cepat-mencerna. Makanan lambat- mencerna berakhir selepas 8 jam, manakala makanan cepat-mencerna berakhir untuk hanya 3 hingga 4 jam, "tulis Dr. Haffejee.

Karbohidrat kompleks

Makanan perlahan-mencerna makanan yang mengandungi bijian dan benih seperti barli, gandum, oat, semolina, kekacang, lentil, tepung mil penuh, dan beras kasar. Ini dipanggil karbohidrat kompleks (complex carbohydrates).


Karbohidrat bertapis

Makanan yang segera pembakaran mengandungi bahan-bahan seperti gula dan tepung putih. Mereka dipanggil karbohidrat bertapis (refined carbohydrates).


Menurut Dr. Haffejee, gandum, bijirin, benih, sayur-sayuran (Seperti kacang hijau, kacang pis, dan bayam), buah-buahan bersama kulit, buah-buahan kering (Seperti prun aprikot, buah ara dan badam) adalah semua contoh-contoh makanan yang mengandungi gentian.


Dr. Haffejee mengatakan bahawa makanan pada bulan Ramadhan harus seimbang, dan mereka perlu mengandungi makanan daripada setiap kumpulan makanan, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, daging / ayam / ikan, roti / bijirin dan produk tenusu.

Beliau tidak menggalakkan makanan goreng yang ada diantara kita yang ketagih kepadanya.

"Makanan goreng yang tidak sihat dan perlu dihadkan. Mereka menyebabkan
masalah senak, membakar hati, dan masalah berat, "Dr. Haffejee mata.

Berikut adalah saranan Dr. Haffejee untuk diet Ramadhan:

ELAKKAN:

Makanan bergoreng dan berlemak.
Makanan yang mengandungi terlalu banyak gula.
Terlebih makan terutamanya di Sahur.

Teh terlalu banyak di Sahur: Teh membuat anda membuang air kecil dan mengambil bersamanya garam mineral berharga dimana badan anda memerlukannhya pada waktu siang.
Menghisap rokok: Jika anda tidak boleh berhenti merokok, mengurangkan secara beransur-ansur bermula beberapa minggu sebelum Ramadhan. Merokok adalah tidak sihat dan seseorang itu perlu berhenti sepenuhnya.

MAKAN:

Karbohidrat kompleks pada sahur supaya makanan tahan lebih lama anda kurang lapar.

Kurma adalah sumber yang sangat baik gula, serat, karbohidrat kalium, dan magnesium.
Badam yang kaya dengan protein dan serat dengan lemak kurang. Pisang adalah sumber yang baik bagi kalium, magnesium dan karbohidrat.

MINUMAN:

Lebih banyak air atau jus buah-buahan yang mungkin di antara berbuka puasa dan sebelum tidur supaya badan anda boleh melaraskan tahap bendalir dalam masa yang lama.

Di bawah, Dr. Haffejee telah menyenaraikan isu-isu kesihatan biasa yang dihadapi pada bulan Ramadhan, sebab dan remedi nya:

SEMBELIT

Sembelit boleh menyebabkan buasir (buasir), rekahan (retak menyakitkan
kanal dubur) dan senak dengan rasa kembung.

Punca: makanan yang terlalu banyak bertapis, air terlalu sedikit dan tidak serat yang cukup dalam diet.

Remedi: Elakkan makanan bertapis yang berlebihan, meningkatkan pengambilan air, menggunakan dedak dalam tepung penaik dan coklat apabila membuat roti flat

SENAK DAN ANGIN

Punca: Lebih-makan. Terlalu banyak makanan bergoreng dan berlemak, makanan pedas, dan makanan yang menghasilkan angin contoh telur, kubis, lentil. Minuman berkarbonat seperti Cola juga menghasilkan gas.

Remedi: Jangan terlebih makan, minum jus buah-buahan atau lebih baik lagi, minum
air. Elakkan makanan yang digoreng, menambah ajmor pada makanan yang menghasilkan angin.

KELETIHAN ('tekanan darah rendah')

Peluh berlebihan, kelemahan, keletihan, kekurangan tenaga, pening, terutama pada bangun dari kedudukan duduk, rupa pucat dan rasa pitam gejala yang dikaitkan dengan "tekanan darah rendah". Ini cenderung berlaku ke arah petang.

Punca : Terlalu sedikit pengambilan bendalir, kurang pengambilan garam.

Remedi : Bertenang, meningkatkan pengambilan cecair dan garam.

Perhatian: Tekanan darah rendah perlu disahkan dengan mengambil bacaan tekanan darah apabila simptom hadir. Orang yang mempunyai tekanan darah tinggi mungkin perlu ubat mereka dilaraskan semasa Ramadan. Mereka harus berunding dengan doktor mereka.
SAKIT KEPALA

Punca: Kafein dan pengeluaran tembakau, melakukan terlalu banyak dalam satu hari, kurang tidur, dan kelaparan. Biasanya berlaku apabila hari berlalu dan menjadi lebih teruk pada akhir hari. Apabila dikaitkan dengan darah "yang rendah tekanan ", sakit kepala boleh agak teruk dan juga boleh menyebabkan rasa mual sebelum berbuka.

Remedi: Kurangkan kafein dan tembakau secara perlahan-lahan bermula seminggu atau dua minggu sebelum Ramadhan. Teh herba dan bebas kafein boleh digantikan. Susun semula jadual anda pada bulan Ramadan mempunyai tidur yang cukup.

GULA DARAH RENDAH

Lemah, pening, keletihan, penumpuan lemah, berpeluh dengan mudah, merasa goyah (gegaran), tidak dapat melaksanakan aktiviti-aktiviti fizikal, sakit kepala, berdebar-debar gejala gula darah rendah.

Punca ( yang bukan-diabetes): Mengambil terlalu banyak gula contoh iaitu terlalu banyak karbohidrat bertapis terutama di Sahur. Badan menghasilkan insulin terlalu banyak menyebabkan glukosa darah menurun.

Remedi: Makan sesuatu pada Sahur dan hadkan yang mengandungi gula dalam makanan dan minuman.

Amaran: Pesakit diabetes mungkin perlu untuk menyesuaikan ubat-ubatan mereka pada bulan Ramadhan. Dapatkan nasihat doktor anda.

KEJANG OTOT

Punca: Kekurangan pengambilan makanan kalsium, magnesium dan kalium.

Remedi: Makan makanan yang kaya dengan mineral contohnya di atas sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu, daging dan tarikh.

Awas: Mereka dalam perubatan tekanan darah tinggi dan dengan masalah batu karang perlu mendapatkan nasihat doktor mereka.

Ulser peptik, Hati terbakar, Gastritis dan Hernia Hiatus
Peningkatan tahap asid di dalam perut kosong pada bulan Ramadhan memburukkan lagi keadaan di atas. Ia menzahirkan rasa membakar di kawasan perut di bawah rusuk dan boleh melanjutkan sehingga tekak. Makanan yang pedas, kopi, dan minuman Cola memburukkan lagi keadaan ini.

Ubat-ubatan boleh didapati untuk mengawal tahap asid dalam perut. Mereka yang disahkan dengan ulser peptik dan hernia hiatus harus berunding doktor mereka dengan baik sebelum Ramadhan.


KARANG GINJAL

Batu karang boleh berlaku dalam orang yang kurang cecair untuk minum. Oleh itu, adalah penting untuk minum cecair tambahan untuk mencegah pembentukan batu


SAKIT SENDI

Punca: Semasa Ramadhan, apabila tambahan Solat dilakukan, tekanan pada sendi lutut bertambah. Pada warga tua dan mereka yang mempunyai artritis, ini boleh menyebabkan kesakitan, kekejangan, bengkak, dan ketidakselesaan.

Remedi: Kurangkan berat badan supaya lutut tidak perlu membawa apa-apa tambahan
beban. Melatih anggota badan yang lebih rendah sebelum Ramadhan supaya mereka boleh bersedia bagi strain tambahan. Menjadi cergas membolehkan memenuhi pencapaian yang lebih besar, sekali gus membolehkan seseorang boleh melaksanakan Solat dengan mudah.


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute