TEMAN

DEMI MASA

Monday, October 17, 2011

Corak-coret Musim Haji :Warga Mekah kehilangan pendapatan sewa tradisi ketika Haji


Oleh Badea ABU AL-NAJA
Diterbitkan pada: Okt 16, 2011

Mekah: Sehingga kira-kira 30 tahun yang lalu, musim haji telah dilihat sebagai sumber pendapatan yang penting bagi penduduk Makkah. Ia membantu mereka untuk mengaut keuntungan yang membolehkan mereka untuk memenuhi perbelanjaan harian mereka bagi tahun keseluruhannya.

Warga Mekah akan menyewa rumah-rumah mereka, yang kebanyakannya tidak lebih daripada empat tingkat kepada jemaah haji dan untuk menyara hidup sepanjang tahun diatas pendapatan daripada sewa itu

Warga Mekah akan tingga di dalam sebuah bilik atau dua di atas bumbung yang dikenali sebagai "ruang tambahan". Tidak kira berapa besar keluarga, mereka akan menghimpitkan diri mereka ke dalam ruang yang kecil, menyewakan bangunan kepada seluruh jemaah.

Trend ini sejak akhir-akhir ini telah menjadi satu mimpi ngeri bagi penduduk. Pihak Perbandaran telah menubuhkan jawatankuasa khas untuk memeriksa bangunan untuk memutuskan sama ada mereka sesuai untuk menyewakan kepada jemaah haji.

Walaupun kebanyakan daripada penduduk ini menghabiskan sebahagian besar daripada kehidupan mereka di bangunan-bangunan tanpa apa-apa kemalangan, jawatankuasa itu berkata, bangunan-bangunan lama ini tidak lagi sesuai untuk menampung jemaah. Ini menjadikan penduduk kehilangan pendapatan yang pasti semasa musim suci.

"Kami menunggu dengan sabar untuk kedatangan haji. Ia adalah peluang untuk kita buat duit," Talal Mahjoub, mutawif, memberitahu Arab News.

"Kami akan memaksa diri sendiri di dalam sebuah bilik atau dua di atas bumbung atau keluar untuk hidup dengan saudara-mara kami dan mengosongkan bangunan kami untuk jemaah."

Mahjoub berkata jemaah biasanya datang ke Makkah dua bulan sebelum haji dan meninggalkan sebulan kemudian. "Sekarang jemaah datang ke Arab Saudi hanya beberapa hari sebelum haji dan meninggalkan dengan seberapa segera selepas musim haji tamat. Mereka tidak tinggal selama sebulan," katanya.

Amina Zawawi, seorang wanita tua Arab Saudi, berkata walaupun bangunan mereka adalah lama dan tidak dibina dengan sempurna , mereka akan mendapat banyak wang tunai sewa dari jemaah. "Kita boleh menyewa beberapa tingkat daripada sebuah bangunan kepada jemaah untuk SR40, 000 pada musim haji. Ini adalah wang yang cukup untuk saraan kami selama 12 bulan," katanya.

Amina berkata walaupun bangunan-bangunan lama, tiada satu pun daripadanya runtuh atau rebah. "Kami menyediakan hidangan makanan tiga kali kepada jemaah secara percuma ini tidak merupakan sebahagian daripada kontrak sewa tetapi kita melakukannya secara sukarela," katanya.

Ray Amin, seorang penduduk Makkah, berkata pelabur-pelabur yang memiliki bangunan-bangunan yang besar dan menara perumahan mula menyewa mereka semasa musim haji apabila mereka menyedari keuntungan yang mereka dapat buat dalam beberapa hari. " Rakyat tidak akan mampu mencari mana-mana tempat untuk disewa, tuan-tuan tanah akan memberitahu mereka bahawa bangunan-bangunan adalah untuk sewa bermusim sahaja, yang sangat mahal," katanya.

Amin berkata sesetengah tuan-tuan punya akan minta penyewa mengosongkan apartmen-apartmen mereka sebelum haji dan kembali selepas musim ini jika mereka masih berminat. Ditinggalkan tanpa pilihan, ramai penduduk akan keluar untuk hidup di pinggir bandar semasa musim haji.

Kata seorang ahli perniagaan, yang tidak mahu dikenal pasti, tuan-tuan punya yang memiliki menara bangunan akan menyewa mereka hanya semasa musim haji dan akan kembali kos pembinaan pada musim atau dua. "Mereka tidak perlu membayar bil elektrik atau air kerana misi haji akan menanggungnya. Dengan cara ini, tuan-tuan punya akan membuat banyak keuntungan," katanya.

Pengerusi jawatankuasa penginapan haji di Makkah perbandaran Zuhair Haddad berkata 6,514 daripada 7,000 bangunan berlesen untuk disewakan kepada jemaah haji.



Gambar sekadar hiasan











No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute