TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, October 18, 2011

Pembesaran Mina dimulakan tahun depan


17 Oktober 2011

Mekah - Gabenor Wilayah Mekah Putera Khalid Al-Faisal telah mengumumkan bahawa Projek Pembesaran Mina akan bermula tahun depan dan akan melihat Bandar Khemah itu dapat menampung jemaah tambahan.
Dalam kenyataan akhbar satu selepas pelancaran Kempen Kesedaran ibadah Haji dan Sikap bertamadun , Putera Khaled berkata beberapa pakar akan menyediakan satu kajian menyeluruh tentang perkhidmatan dan kemudahan untuk penziarah, sambil menambah bahawa keputusan kajian ini akan akan dimasukkan ke dalam rancangan Projek Pembangunan Mekah Raja Abdullah bin Abdulaziz .
Pihak Berkuasa akan memerangi semua jenis pelanggaran dan amalan yang dilarang semasa Haji akan datang seperti jemaah yang tidak dibenarkan tinggal di atas jalan, kata Gabenor.
Gabenor itu berkata kerajaan telah menyediakan rancangan-rancangan yang bertujuan untuk meningkatkan keselesaan jemaah. '
'Sesiapa yang bercadang untuk melaksanakan Haji perlu mematuhi peraturan dan undang-undang, "katanya.
Sementara itu, Mejar Jeneral Nasser Al-Arfaj, komander pasukan keselamatan Haji, berkata unit keselamatan khas telah ditubuhkan untuk menghalang individu-individu yang tidak mempunyai permit sah Haji daripada memasuki tempat-tempat suci Mekah dan lain-lain.
"Kami telah mengerahkan 400 pegawai untuk memantau dan menghentikan orang-orang yang cuba untuk menyelinap ke dalam zon haji melalui jalan padang pasir," katanya, sambil menambah bahawa jalan-jalan padang pasir akan dipantau dari udara.
Pada sidang akhbar di Mina pada Sabtu lepas, Gen . Al-Arfaj berkata terdapat beberapa perubahan dalam pelan keselamatan Haji tahun ini berbanding tahun lepas, terutamanya dalam perkara-perkara lalu lintas dan pengangkutan, selepas menjalankan kajian yang menyeluruh bersama-sama dengan Kementerian Hal Ehwal Perbandaran dan Luar Bandar .
SPA

http://www.hajinformation.com/display_news.php?id=2744

















No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute