TEMAN

DEMI MASA

Thursday, October 06, 2011

Gambar terbaru Mekah-Program pembesaran Mekah adalah kewajipan, kata raja Arab Saudi



Projek pembinaan £ 13bn, yang meliputi 400,000 meter persegi, bertujuan untuk menampung tambahan 1.2 juta orang
Raja Arab Saudi akan meneruskan projek pembesaran £ 13bn di Mekah.

Raja Arab Saudi berkata ia adalah kewajipan agamanya untuk membelanjakan "apa jua kekayaan dan usaha" adalah perlu untuk meningkatkan kemudahan bagi umat Islam yang pergi menunaikan haji Islam, walaupun terdapat kebimbangan yang semakin meningkat mengenai skala pembangunan di Mekah.

Raja Abdullah, yang juga membawa gelaran penjaga dua masjid suci, memberitahu Majlis Al-Shura, atau sesi kabinet , di Istana Al-Yamamah di Riyadh minggu ini bahawa Allah telah memberkati Arab Saudi dengan kota-kota suci Mekah dan Madinah dan bahawa kemurahan hati ini ialah "kewajipan, prestij, satu penghormatan dan prasyarat negara ini dan kepimpinannya" perlu dipatuhi.

Beberapa organisasi, seperti Penyelidikan Yayasan Warisan Islam, telah berulang kali menyatakan kebimbangan diatas kemusnahan tempat-tempat bersejarah untuk memberi laluan kepada hotel pencakar langit dan pusat membeli-belah.

Walaupun pihak berkuasa Saudi tidak pernah secara langsung menangani kebimbangan ini, komen raja menjelaskan bahawa program pembesaran yang bercita-cita tinggi $ 21bn (£ 13bn) - yang terbesar dalam sejarah Mekah - akan diteruskan juga.

Beliau berkata: "Kami adalah meneruskan tanggungjawab agama yang kerajaan itu; seterusnya, kita telah meletakkan batu asas untuk meluaskan Masjidil Haram [dan] dirasmikan satu bilangan projek-projek penambahbaikan untuk Dua Masjid Suci itu. Itu juga adalah satu kewajipan yang kita berhutang kepada Allah. "

Pada bulan lepas raja telah menghadiri majlis meletakkan batu asas untuk projek pembinaan, yang meliputi 400,000 meter persegi dan akan menampung tambahan 1.2 juta orang.

Jemaah yang gagal untuk mendapatkan tempat di Masjid Besar atau di halaman luar, bersolat di jalan-jalan dan terowong yang membawa kepadanya, terutama pada hari Jumaat apabila jemaah akan tiba pada awal waktu untuk memastikan tempat untuk bersolat Jumaat.

Pada masa ini, jumlah maksima melaksanakan Haji berlegar mencapai sekitar 4 juta, dengan berjuta-juta lagi melawat Mekah sepanjang tahun.

Kapasiti terhad Mekah bermakna bahawa majoriti umat Islam di dunia tidak akan dapat menunaikan Haji.
-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-



-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

http://www.guardian.co.uk/world/2011...?newsfeed=true

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute