TEMAN

DEMI MASA

Sunday, April 03, 2011

BUMI KENTANG(POTATO EARTH) : Satelit Graviti memperlihatkan wajah SEBENAR planet kita.



Sepintas lalu tampak seperti asteroid berbentuk kentang terbang melalui ruang angkasa.
Tapi gambar aneka-warna ini adalah sebenarnya Bumi - dan menunjukkan bagaimana graviti berbeza-beza pada pelbagai bahagian dunia.
Gambar-gambar tersebut didedahkan hari ini oleh pasukan di belakang Satelit GOCE di satu persidangan di Munich dan yang paling tepat yang pernah dikeluarkan.

The gravitational pull of the earth has been mapped in this new geoid image from the GOCE satellite - with the yellows and red indicating a strong pull, while the blues show less gravity
Tarikan graviti bumi telah dipetakan dalam gambar ini geoid baru dari satelit GOCE - dengan kuning dan merah menunjukkan tarikan yang kuat, sedangkan biru menunjukkan graviti kurang

Peta 'geoid', seperti yang diketahui, digunakan untuk menggambarkan bagaimana rupa lautan ketika tidak ada arus atau pasang surut.
Warna kuning terang menunjukkan graviti di terkuat, sementara yang paling lemah di kawasan biru.

Nampaknya tidak ada perbezaan yang jelas antara daratan dan lautan, dimana graviti pada Amerika Utara tampaknya lebih rendah dari benua Afrika.
Peta ini digunakan untuk mengukur peredaran lautan, perubahan paras laut dan dinamik ais -semua kawasan yang terkesan akibat perubahan iklim.

Profesor Reiner Rummel, bekas Ketua Institut Astronomi dan Fizikal Geodesi di Technical University Munich, berkata: "Kami melihat aliran data GOCE yang baik terus menerus datang masuk. Dengan setiap kitaran dua bulan baru, model lapangan graviti GOCE kita semakin lebih baik dan lebih baik.
"Sekarang telah tiba masanya untuk menggunakan data GOCE bagi ilmu sains dan aplikasi. Saya sangat gembira tentang keputusan Oseanografi pertama

"Mereka menunjukkan bahawa GOCE akan memberi kita topografi dinamik dan bentuk kitaran laut dengan kualiti dan resolusi tinggi yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Saya yakin bahawa keputusan ini akan membantu meningkatkan pemahaman kita tentang dinamika lautan-lautan di dunia. "
Para saintis yang terlibat dengan satelit juga mengatakan bahawa hasil keputusan akan membantu pemahaman kita tentang bencana alam dan dapat membantu perancangan untuk peristiwa seperti yang di Jepun.

Mereka mengatakan bahawa sementara gerak plat tektonik tidak dapat diamati langsung dari ruang angkasa, tanda-tanda pada data graviti boleh memandu mereka memahami proses yang terlibat dalam bencana alam, dan akhirnya meramal mereka.

Pioneer: The Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer flies in a low orbit and can sense changes in gravity as small as one part in 10trillion

Graviti Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer (GOCE) dilancarkan pada Mac 2009.
Ia beredar dari kutub ke orbit kutub pada ketinggian hanya 254km - yang paling rendah dari setiap satelit kajian di ruangan angkasa saat ini.
Ini membawa alat Gradiometer yang boleh merasakan perubahan graviti sekecil 1 bahagian dalam 10trillion, yang membolehkannya untuk memetakan perbezaan di tarikan graviti dari pergunungan ke lantai laut.
Misi saat ini memiliki dana sehingga akhir tahun depan, ketika harus mencari sokongan kewangan dari ahli Badan Angkasa Eropah untuk meneruskan.



No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute