TEMAN

DEMI MASA

Saturday, April 02, 2011

FOTO MATAHARI MENAKJUBKAN OLEH NASA


Api nyalaan mengganas: Saat menakjubkan sebahagian matahari terlindung dalam separuh-gerhana bumi

Ia kelihatan seperti masih dari filem fiksyen sains 'Sunshine' - tapi gambar yang menakjubkan ini adalah gambar sebenar matahari.
Science-fiction: Actor Cillian Murphy stands in a viewing gallery watching the sun in director Danny Boyle's 2007 film Sunshine
Adegan dari filem Sunshine

Gambar bintang 'mengamuk' ini diambil oleh sebuah satelit NASA pada saat sebahagian bumi terlindung ketika separuh- gerhana.
Bahagian bawah matahari gelap dan mempunyai bentuk tidak rata disebabkan ketumpatan yang berbeza dari atmosfera bumi.

Tetapi selebihnya kelihatan menonjol didepan kamera, merah berapi-api dan bentuk berputar-putar dan menghasilkan imej yang menggambarkan kekuatan dan keganasan bintang itu dan tidak pernah berlaku sebelum ini.
Foto ini diambil oleh Dynamics Solar Observatory NASA yang berada di orbit 22,000 batu di atas Bumi untuk mengkaji matahari.

Dua kali setahun 'probe'(alat ) memasuki apa yang disebut musim gerhana di mana matahari kelam untuk kita selama 72 minit setiap hari.
Foto ini diambil saat matahari mulai terlindung di sebalik bumi bermakna sebahagian daripadanya gelap.
Pada keterangan foto, NASA mengatakan: 'bayangan Bumi mempunyai tepi beraneka ragam kerana atmosperanya, yang menghalang cahaya matahari kearah sudut yang berbeza bergantung pada ketumpatannya.
'Selain itu, cahaya dari titik-titik terang pada matahari boleh menembusi, itulah sebabnya mengapa beberapa ciri-ciri solar kelihatan rendah memanjang ke dalam bayang-bayang bumi. "

petikan dari :

Raging inferno: The amazing moment the sun is partially obscured in a half-eclipse by Earth

By DANIEL BATES
Last updated at 3:04 PM on 1st April 2011


selebihnya: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1372332/The-sun-partially-obscured-half-eclipse-Earth.html#ixzz1IK2Hmqcf

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute