TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, April 05, 2011

Mumia Mesir yang hidup 3.500 tahun yang lalu 'mengalami arteri (salurdarah) tersumbat walaupun mengamalkan gaya hidup sihat'

Kajian menunjukkan doktor tahu lebih sedikit tentang Aterosklerosis dari yang dijangka sebelum ini. Tekanan kehidupan moden secara rutin bertanggung jawab menyebabkan serangan jantung dan stroke. Tetapi nampaknya penderitaan ini bukan semata-mata disebabkan oleh produk masa sibuk kita kini .
Semalam para saintis mengumumkan bahawa mereka telah mengesan kes pertama yang diketahui arteri tersumbat - atau aterosklerosis - pada mumia seorang puteri Mesir yang hidup 3,500 tahun yang lalu.

CT scan: Scientists yesterday announced they had detected the first known case of clogged arteries in the mummy of an Egyptian princess who lived 3,500 years ago
CT scan: para saintis mengumumkan bahawa mereka telah mengesan kes
pertama yang diketahui arteri tersumbat - atau aterosklerosis - di mumia
seorang puteri Mesir yang hidup 3.500 tahun yang lalu.

Telah lama diketahui bahawa warga Mesir purba menderita tompokan plak di arteri, tetapi University California, Irvine yang menerajui kajian telah menyimpulkan bahawa keadaan di sana jauh lebih dari kelaziman daripada yang dianggap sebelum ini.
Ketua Penyelidik Dr Gregory Thomas berkata: "Aterosklerosis tersebar luas di antara manusia zaman moden dan walaupun ada perbezaan dalam gaya hidup purba dan moden, kami mendapati bahawa ini memang agak biasa di Mesir purba yang berstatus sosial-ekonomi tinggi hidup lebih dari tiga ribu tahun yang lalu."

Peneliti melakukan imbasan tomograpi komputer (CT) , dengan perhatian khusus pada sistem kardiovaskular, pada 52 mumia Mesir untuk menentukan sama ada mereka telah mengidap aterosklerosis.Dari 44 yang telah arteri dikesan atau hati, 45 peratus daripada mereka mempunyai tompokan kalsium di dinding pembuluh darah mereka.

Yang tertua di antara mereka adalah Lady Rai, seorang puteri Mesir yang hidup antara 1580 dan 1550 SM. Para penyelidik percaya bahawa ia mungkin meninggal dunia ketika dia berusia awal 40 annya.Para pengasuh untuk Ratu Ahmose-Nefertari, ia hidup sekitar 300 tahun sebelum zaman Nabi Musa dan 200 tahun sebelum Raja Tutankhamun.

Healthier lifestyle? Of the 44 Egyptian mummies scanned that had detectable arteries or hearts, 45 per cent of them had calcium build-ups in their vessel walls
Gaya hidup sihat? Dari 44 mumia Mesir diimbas yang telah dikesan arteri
atau hati, 45 peratus daripada mereka telah tompokan kalsium di dinding
pembuluh darah mereka

Semua identiti mumia yang dikenal pasti boleh dibezakan adalah berstatus sosio-ekonomi tinggi, kebanyakannya bertugas di Majlis Firaun atau sebagai pendeta lelaki atau pendeta wanita.Pola permakanan individu mumia tidak dapat ditentukan, tetapi kebiasaannya pada waktu itu - terutama di kalangan kelas atasan - untuk makan daging daripada lembu, itik dan angsa.
Tapi meskipun Mesir kuno makan diet tidek berlemak, dan jelas tidak merokok, mereka berakhir dengan penyakit yang sama seperti manusia moden.
Tapi itu tidak bermakna orang ramai harus mengabaikan kajian moden, Adel Allam, pengarang- bersama kajian Universiti Kaherah memberi amaran.
Dia berkata: "Pengajian terkini menunjukkan bahawa dengan tidak merokok, mempunyai tahap tekanan darah dan tahap kolesterol yang rendah, dapat melewatkan pengapuran arteri kita.
'Pendek kata, dari apa yang boleh kita tahu dari kajian ini, manusia cenderung untuk mendapat aterosklerosis, oleh itu menjadi tanggung jawab kita untuk mengambil langkah yang tepat untuk melewatkannya selama mana kita mampu."
Dr Thomas menambah: "Sementara kita tidak tahu apakah aterosklerosis menyebabkan kematian salah satu mumia dalam kajian ini, kita boleh memastikan bahawa penyakit ini hadir pada kebanyakannya.

Resting place: A wooden coffin lies open at an excavation site south of Cairo in 2005
Tempat istirahat: Sebuah peti kayu terletak terbuka di sebuah lokasi penggalian selatan Kaherah pada tahun 2005

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1373308/Egyptian-mummies-lived-3-500-years-ago-clogged-arteries-despite-healthier-lifestyle.html

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute