TEMAN

DEMI MASA

Thursday, April 14, 2011

FACEBOOK DAN YOU TUBE MENJADIKAN OTAK WARGA TUA AKTIF....

Facebook dan YouTube membantu warga tua mengekalkan otak mereka aktif dan mengurangkan tekanan dan kemurungan .

Facebook dan YouTube membantu warga tua mengekalkan otak mereka aktif dan menghindarkan kehilangan memori, menurut para saintis.
Pesara yang kerap mengunjungi laman jejaring sosial, dan dalam talian yang lain, seperti Skype - mempunyai otak lebih fleksibel berbanding mereka yang tidak, dakwaan suatu kajian.
Internet juga didapati untuk mengurangkan gejala kecemasan, tekanan dan kemurungan dan membantu pesara untuk mengembangkan rangkaian sokongan sosial mereka.


Muda di hati: Warga tua yang kerap mengunjungi laman jejaring sosial
mempunyai otak lebih fleksibel berbanding mereka yang tidak, dakwaan pengkaji.

Marco Trabucchi, Ketua Persatuan Psikogeriatrik Itali , yang menjalankan kajian itu, berkata: "Rangkaian sosial dan teknologi IT menghidupkan budaya ingin tahu warga tua.
"Ini meningkatkan prestasi pancaindera mereka dan membuat otak mereka muda, merangsang jarak perhatian mereka, memori dan persepsi.
"Itu membuat mereka muda di hati."



Para penyelidik mempelajari warga tua yang tinggal di dua rumah rawatan di Cremona dan Brescia di Itali utara.Penghuni diberi laptop dengan sambungan internet tanpa wayar, dan diberi bimbingan bagaimana cara melayari laman web .Mereka juga diperkenalkan, dan menetapkan akaun web mereka sendiri,rangkaian laman sosial Facebook dan Twitter dan perkhidmatan telefon Skype.




Pesara yang mengamalkan teknologi moden mempunyai memori yang jauh lebih baik dan jauh lebih waspada daripada mereka yang tidak menggunakan Internet, kata para penyelidik.
Mr Trabucchi berkata: "Facebook adalah sebuah tetingkap ke dunia bagi warga tua kita.
"Hal ini membolehkan mereka untuk terus berhubung dengan golongan muda dari keluarga mereka. Ini membuat mereka waspada dan fokus. "



"Selama beberapa tahun terakhir jumlah pesara menggunakan talian dan menggunakan rangkaian sosial telah meningkat sebanyak 80 peratus," tambahnya.
"lebih kurang 8 peratus daripada mereka yang memiliki profil di Facebook dan MySpace adalah pesara."
Lebih dari 1.5 juta warga tua mempunyai profil di Facebook dan menggunakan Skype secara tetap untuk terus sentiasa berhubungan dengan teman dan kerabat.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute