TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, April 12, 2011

GAMBAR MENAKJUBKAN BURJ DUBAI DI SAMBAR KILAT

Electric Avenue: Alam semulajadi menerangi bangunan tertinggi di dunia di pusat bandar Dubai

Ia merupakan suatu pencapaian paling luar biasa buatan manusia di dunia dan diberi persembahan cahaya yang sesuai dan yang menakjubkan - ehsan daripada alam semula jadi.
Khalifa Burj, setinggi 2,716 kaki di kawasan gurun Dubai dan merupakan bangunan tertinggi di dunia, di sambar kilat 'garpu' ketika kejadian petir baru-baru ini.
Dengan lebih dari 160 tingkat, Burj juga memegang rekod untuk memiliki dek pemerhatian di luar bangunan , yang tertinggi - di tingkat 124 - dan lif yang bergerak dengan jarak terpanjang.

Lucky strike: The Burj Khalifa skyscraper during a lightning storm in downtown Dubai
Lucky strike : Bangunan pencakar langit Burj Khalifa saat terjadi kilat petir di pusat bandar Dubai

Burj adalah sebuah pengalir petir semulajadi kerana ketinggiannya dan rekabentuknya. Untuk memastikan menara tidak berpusing atau pecah ketika cuaca buruk, ia dibina dalam bentuk-Y, dengan tiga'sayap' untuk mengimbangi samarata berat bangunan.
Penginapan utamanya - Armani Hotel, yamg mengutamakan fesyen - duduk di tingkat 39 sementara Restoran At.mosphere yang tertinggi di dunia terletak di tingkat 122 dan boleh dicapai dengan seminit menaikki lif kaca dan berkrom persendirian.

Room with a view: At.mosphere is an amazing 1,350ft from the ground and offers a staggering view of the emirate state
Bilik dengan permandangan: Restoran At.mosphere, 1,350 kaki menakjubkan dari tanah dan menawarkan pemandangan yang mengejutkan di negara beraja itu

View from the fridge: At 442 metres At.mosphere is aptly named and this is what you will see while munching on your food or sipping on your tea
Permandangan dari 'petisejuk': Pada 442 meter di beri nama At.mosphere dan ini adalah apa yang akan anda lihat ketika sedang mengunyah makanan atau minum teh anda

Burj secara rasmi dibuka pada bulan Januari 2010 dan mengambil masa 22 juta jam untuk menyiapkannya. Jumlah panjang besi tahan karat yang digunakan adalah 293 kali tinggi Menara Eiffel.
Bulan lalu warga Perancis Alain Robert, 48 tahun, memanjat struktur yang berdiri-megah itu dalam masa enam jam, 14 minit dan 55 saat.

Mesmerising: Burj Khalifa in Dubai is the world's tallest building
Memukau: Khalifa Burj di Dubai adalah gedung tertinggi di dunia

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute