TEMAN

DEMI MASA

Tuesday, April 05, 2011

Roket Rusia Soyuz meledak ke ISS

Terpampang di sisi pesawat adalah potret Yuri Gagarin bagi menandakan ulang tahun ke-50 manusia pertama di angkasa. Sebuah kapal angkasa Rusia Soyuz, membawa dua angkasawan Rusia dan seorang angkasawan AS ke Stesen Angkasa Antarabangsa,ISS) telah meluncur dari tapak pelancaran di Kazakhstan, mengeluarkan jejak berapi melintasi langit malam.

Komander Soyuz Rusia Alexander Samokutyayev, Jurutera Penerbangan NASA Ron Garan dan angkasawan Andrey Borisenko akan bergabung dengan tiga anggota kru lain di stesen orbit setelah perjalanan dua hari dari Bumi dalam kapal angkasa yang sempit, sebuah model naiktaraf daripada rekaan Soviet yang telah bersiap sedia .
Kawalan Misi Russia berkata ketiga-tiganya telah di 'angkat-naik' mengikut jadual dari Kosmodrom Baikonur jam 4:18 pagi (10:18 GMT semalam).

ISS bound: The Soyuz TMA-21 spacecraft lifts off aboard a Soyuz-FG rocket booster from the Baikonur cosmodrome in Kazakhstan at 4:18am this morning (10:18pm GMT last night)
Meluncur keISS : Pesawat The Soyuz TMA-21 di angkat naik oleh 'booster' roket
Soyuz-FG dari Kosmodrom Baikonur di Kazakhstan jam 04:18 pagi (10:18 GMT semalam)

Blazing a trail: The Russian craft is carrying two cosmonauts and a U.S. astronaut to the ISS
Jejak berapi: Kapal angkasa Russia membawa dua angkasawan dan seorang angkasawan AS ke ISS

Terpampang di sisi Kapal angkasa Soyuz adalah potret manusia pertama di angkasa sempena perayaan ulang tahun ke-50 penerbangan bersejarah Yuri Gagarin.
'Kapal angkasa The Soyuz TMA-21 telah mencapai orbit,' Kommander Samokutyayev yang di'ikat' bersama dua rakan krunya,melapurkan kepada Kawalan Misi Russia beberapa minit di dalam penerbangan selepas tangga roket di jatuhkan.

Kru-kru didalam pakaian putih menunjukan 'tumbs-up' kepada kamera 'onboard' dan patung maskot mainan mula terapung di atas kepala mereka sebaik sahaja saat mereka memasuki zon tanpa berat.
Setelah selamat di orbit, tepuk tangan bergemuruh di Pusat Kawalan Misi laksana gua di pinggiran Moscow utara, dinamakan sempena nama mentor Gagarin, ketua perancang program legenda angkasalepas Kesatuan Soviet, Sergei Korolyov.
Ini adalah penerbangan pertama untuk angkasawan Rusia Samokutyayev dan Borisenko, sementara Garan telah berada 13 hari di ruang angkasa ketika misi 2008.

Once Soyuz was safely in orbit, applause broke out at Mission Control, based in a northern Moscow suburb
Setelah Soyuz selamat di orbit, tepuk tangan memecah kesunyian di Mission Control,
yang berpusat di pinggiran Moscow utara

Pelancaran ini terjadi kurang dari seminggu sebelum peringatan 50 tahun penerbangan bersejarah Yuri Gagarin dari kemudahan pelancaran Baikonur yang sama yang pernah di rahsiakan untuk menjadi manusia pertama di orbit. Kejayaan pelancaran Soyuz - yang diberi nama sempena Gagarin dan potret di tampal di badan kapal - mungkin akan meredakan kebimbangan atas pergantungan pada penggunaan tunggal kapal angkasa Rusia seperti kapal ulang-alik Nasa lewat tahun ini. Pelancaran telah ditunda dari 30 Mac kerana kerosakan pada sistem Soyuz yang mempertingkatkan sistem komunikasi.

Garan, pengguna utama twitter dan seorang blogger, telah berjanji untuk menyalurkan terus maklumat dari orbit.
High morale: U.S. astronaut Ron Garan and Russian cosmonauts Alexander Samokutyayev (bottom) and Andrei Borisenko (top) wave from the launch pad
Bersemangat: Angkasawan AS, Ron Garan dan angkasawan Rusia Alexander
Samokutyayev (bawah) dan Andrei Borisenko (atas) melambai dari tapak pelancaran

Final preparations: Russian Space Agency experts help Ron Garan stand up after inspecting his space suit prior to the launch
Persiapan akhir: Pakar Agensi Angkasa Rusia membantu Ron Garan berdiri selepas
memeriksa baju ruang angkasa nya sebelum pelancaran

Pada hari Ahad, ia mnunjukkan foto dirinya di tweeter dengan gaya potongan rambut yang terakhir di Bumi dan menggelar penerbangan Gagarin sebagai 'lompatan raksasa dalam evolusi kita sebagai 'spesies'.
Dia dan rakan krunya akan menghabiskan enam bulan di dalam stesen, sebuah projek $ 100 billion oleh 16 negara masih dalam pembinaan lebih kurang 220 batu di atas Bumi sejak tahun 1998.
Kompleks orbit berkembang, gabungan modul sebahagian besar Russia dan Amerika-dibina, kini boleh menampung enam-ahli kru bila-bila masa.
Angkasawan Rusia Dmitry Kondratyev, angkasawan AS Cady Coleman dan Agensi Angkasa Eropah Paolo Nespoli Itali telah berada di dalam stesen sejak pertengahan Disember.

Memento: Onlookers take a snap as the Russian Soyuz TMA-21 rocket is mounted
detik peristiwa: Hadirin bersorak ketika roket Rusia Soyuz TMA-21
sudah
di siap di pasang untuk pelancaran hujung minggu.

Everything in place: Service towers move towards the spacecraft, named after the first cosmonaut Yuri Gagarin, as it is set on its launch pad at Baikonur cosmodrome
Semuanya bersedia : Perkhidmatan menara bergerak menuju ke kapal angkasa,
yang diberi nama sempena angkasawan pertama Yuri Gagarin, yang siap sedia
diletakkan pada tapak pelancaran di Baikonur Kosmodrom

Guard: A Russian policeman stands guard near the rocket
Kawalan : Seorang polis Rusia berkawal berhampiran roket

Transporter: The Soyuz TMA-21 rocket is moved to the launch pad by rail
Pengangkut: Roket The Soyuz TMA-21 roket dipindahkan ke tapak pelancaran oleh kereta api

Security: The rocket is surrounded by security before launch as it is moved into position
Keselamatan: Roket dikelilingi oleh pihak keselamatan sebelum pelancaran ketika
dipindah ke kedudukannya

Honoured: The rocket is named after Yuri Gagarin, here with British Prime Minister Harold MacMillan, who was internationally feted after he became the first man to journey into space
Penghormatan: Roket ini dinamakan Yuri Gagarin, ia di sini dengan Perdana Menteri Britain Harold MacMillan, dianggap wira antarabangsa setelah ia menjadi orang pertama meneroka ke ruang angkasa

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute