TEMAN

DEMI MASA

Saturday, May 28, 2011

PERKHEMAHAN PALING BERBAHAYA DI DUNIA ?

Apakah ini perkhemahan yang paling berbahaya di dunia? memasang khemah 4000 kaki di sisi muka sebuah cenuram

Bagi banyak orang, perjalanan perkhemahan sudah cukup untuk membuat mereka berpeluh bahkan sebelum mereka sempat memasang tiang khemah.
Namun bagi para penjelajah berani-mati, menaikki cenuram dan memasang khemah pada ketinggian lebih dari 300 bas dua tingkat seperti hari biasa di pejabat.
Tergantung dalam keadaan berbahaya dalam khemah-khemah di muka cenuram terjal, 4.000 kaki, para pendaki ini mengejar pendakian tembok besar yang paling berbahaya yang pernah dicuba.
Hanging around: Three tents are suspended off a 4,000ft vertical cliff in the Arctic as climbers get some much needed sleep
Bersenggayut : Tiga khemah tergantung di cenuram menegak 4,000 kaki di Artik sambil
para pendaki mendapatkan tidur yang sangat diperlukan

Seperti gambar-gambar yang menakjubkan ini ditunjukkan , pendakian boleh berlangsung selama berminggu-minggu dan para penjelajah harus menyiapkan khemah di tepi muka cenuram yang mengerikan untuk mendapatkan istirahat yang sangat diperlukan.
Ianya diambil oleh jurugambar pengembaraan Gordon Wiltsie,, 57 yang mengambil risiko nyawanya sendiri untuk menangkap saat-saat mendebarkan.

Dia berkata: " Ketika pendakian ini adalah musim semi Artik sehingga salji mencair pada kedua-dua puncak dan satu langkan di pertengahan jalan ke atas cenuram batu berterusan menghantar batuan dan bongkah ais terbang ke bawah.

'Salah satu bersaiz kereta bahkan runtuh di sekitar kita. Beberapa kali saya sangat hampir di timpa, yang pasti akan megakibatkan kematian..
'Objek Jatuh selalu bermain di fikiran anda dan jika anda melihat hati-hati pada gambar khemah yang tergantung, atau Portaledges, anda boleh melihat khemah itu di bawah suatu emperan untuk berlindung.

Don't look down: A climber peaks out of his tent high up on Great Sail Peak, on Canada's Baffin Island
Jangan pandang bawah: Seorang pendaki mengintai keluar dari khemahnya yang tinggi di Great Sail Peak, di Pulau Baffin Kanada

Home comforts: Jon Catto, Greg Child and Mark Synnott set up their Portaledge camp site, complete with baggage, at 4,000ft
Keselesaan di rumah : Jon Catto, Greg Child dan Mark Synnott membuat tempat perkhemahan Portaledge mereka, lengkap dengan bagasi, pada 4,000 kaki.

'Bagi pendaki tembok besar yang serius walupun berada sejauh ini dari tanah tidaklah menakutkan atau berbahaya.
'Dan walaupun pendakian itu cukup sukar bahawa ada kemungkinan untuk jatuh adalah besar, tebing sangat curam terdapat beberapa langkan untuk dicapai dan tali moden cukup elastis untuk menyerap sebahagian besar kesan.
'Berkemah di Portaledges jauh kurang menakutkan dan berbahaya daripada memanjat diluarnya.
Mereka cukup selesa dan anda sebenarnya tidak nampak jurang di bawah ini.
" Saya dapati persamaan dengan tidur di khemah biasa. Anda sentiasa disangkut pada sauh berasingan daripada khemah sehingga saya merasa cukup aman - kecuali saya harus keluar untuk mendapatkan makanan atau bekalan daripada beg muatan kami yang tergantung di luar '.

Koleksi menakjubkan adalah sebahagian daripada pameran baru musim panas-panjang hasil kerja En Wiltsie di Galeri Moutain Light terkenal di California, Amerika Syarikat
Pameran mempamerkan pelbagai gambar pendakian yang menakjubkan selama berdekad-dekad terakhir termasuk pendakian pertama , Puncak Great Sail - sebuah tembok granit emperan di Pulau Baffin Kanada.

Looking for the perfect spot: The climbers have to pitch their tents to get much-needed rest during big ascents
Mencari titik sempurna: Para pendaki harus memasang khemah mereka untuk mendapat rehat sangat diperlukan ketika pendakian besar.

Mr Wiltsie, dari Bozeman di Montana, menambah: "Walaupun mendaki cenuram seperti ini tampaknya gila, puluhan perjalanan yang serupa berlaku di lokasi terpencil setiap tahun.
'Dan di tempat-tempat seperti Alp atau Yosemite National Park yang lebih dekat dengan rumah mungkin ribuan telah dilaksanakan.
'Bergantung pada musim ia boleh dilakukan di mana saja di dunia - Saya juga membuat pendakian yang sama di Queen Maud Land, Antartika dan lokasi ekstrim yang lain di tempat-tempat seperti Himalaya dan Afrika.
"Saya adalah seorang pemandu pendakian gunung selama beberapa tahun tetapi saya melakukan pedakian tembok besar hanya sekitar setengah dozen kali.
'Saya sangat bersemangat tentang pameran musim panas saya, hasil kerja saya. Galeri Moutain Light di California diasaskan oleh mediang Galen Rowell .
"Dia salah seorang mentor saya sendiri dan juga secara luas dianggap sebagai Bapa fotografi pengembaraan moden."

Sumber: http://www.dailymail.co.uk/

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute